כתב יד דא"ח ישן לא נודע למי: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(28 גרסאות ביניים של 12 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
{{תבנית:מאמרי רבותינו נשיאינו}}
'''[[כתב יד]] [[דא"ח]] ישן לא נודע למי''' הוא כינוי ל[[מאמר]] שנאמר בשנת [[תרס"ג]]{{הערה|נדפס בסה"מ תרס"ג ח"א ע' קמב ואילך.}}, המתייחס ל[[התנוצצות הגאולה]] בדורות האחרונים, תוך מניית השלבים הכללים בזה, שאין יודעים מי אמרו.
במאמר זה מופיע פתגמו של ר' [[פנחס מקוריץ]] בו נאמר שסיבת גילוי החסידות הוא כיון ש"בזמנו של [[הבעל שם טוב]] היה העולם במצב של התעלפות ועל ידי גילוי הבעש"ט ו[[תורת החסידות]] נתעורר העולם מהתעלפותו".


==רקע==


'''מאמר דא"ח ישן לא נודע למי''' הוא כינוי ל[[מאמר]] שנאמר בשנת [[תרס"ג]]{{הערה|נדפס בסה"מ תרס"ג ח"א ע' קמב ואילך.}}, המתייחס ל[[התנוצצות הגאולה]] בדורות האחרונים, תוך מניית השלבים הכללים בזה, שאין יודעים מי אמרו.
המאמר נדפס לראשונה בספר [[מגדל עז]] לר' [[יהושע מונדשיין]], על פי כמה [[כתב יד|כתבי יד]], שבחלקם מופיעה השערה - ובד בבד גם הסתייגות - שהוא מ[[אדמו"ר הרש"ב|אדמו"ר הרש"ב נ"ע]].
במאמר זה מופיע פתגמו של ר' [[פנחס מקוריץ]] בו נאמר שסיבת גילוי החסידות הוא כיון ש"בזמנו של הבעל שם טוב היה העולם במצב של התפעלפות ועל ידי גילוי הבעש"ט ותורת החסידות נתעורר העולם מהתעלפותו".


===רקע===
במגדל עז שם מביא שבכת"י [[זלמן הבלין|הרש"ז האוולין]] נרשם: "דברים אלו יש אומרים שהוא מאדמו"ר הגאון אלקי הרש"ב נבג"מ זי"ע אבל אינו דבר ברור ולא יש על זה ראי' כו'". ואילו בכתב יד אחר ישנה כותרת: "בעז"ה, נמצא בין כתבי אדמו"ר מוהרש"ב [?] שליט"א [[תרס"ה]], מרבינו הק' בעל [[צמח צדק|צ"צ נ"ע]] וההוספה היא מאדמו"ר הרש"ב.


המאמר נדפס לראשונה בספר [[מגדל עז]] ל[[יהושע מונדשיין|ר' יהושע מונדשיין ע"ה]], על פי כמה [[כתב יד|כתבי יד]], שבחלקם מופיעה השערה - ובד בבד גם הסתייגות - שהוא מ[[אדמו"ר הרש"ב|אדמו"ר הרש"ב נ"ע]].
במגדל עז שם מביא שבכת"י [[זלמן הבלין|הרש"ז האוולין]] נרשם: "דברים אלו יש אומרים שהוא מכ"ק אדמו"ר הגאון אלקי הרש"ב נבג"מ זי"ע אבל אינו דבר ברור ולא יש ע"ז ראי' כו'". ואילו בכתב יד אחר ישנה כותרת: "בעז"ה, נמצא בין כתבי אדמו"ר מוהרש"ב [?] שליט"א [[תרס"ה]], מרבינו הק' בעל [[צמח צדק|צ"צ נ"ע]] וההוספה היא מאדמו"ר מש"ב שליט"א.
ואכן, המאמר מתחלק לשני חלקים: החלק הראשון מסתיים בתיבות "כל אלו הדברים שמענו מאדמו"ר נ"ע" והקטע השני מתחיל "אך עתה יש להבין דבר מתוך דבר להתיישב תוך לבנו כו'".
ואכן, המאמר מתחלק לשני חלקים: החלק הראשון מסתיים בתיבות "כל אלו הדברים שמענו מאדמו"ר נ"ע" והקטע השני מתחיל "אך עתה יש להבין דבר מתוך דבר להתיישב תוך לבנו כו'".


בשעתו אכן סברו, בעקבות הרשום בכת"י, שזה אכן מאמר מכ"ק אדמו"ר הרש"ב משנת תרס"ג שנאמר "לפני יחידי סגולה". אך כאשר זכה ר' [[שלום יעקב חזן]] לגלות את [[ארכיון הרבי הריי"צ]] שברוסיה, ובו "ביכל" ההנחות של כ"ק [[אדמו"ר הריי"צ]] משנת תרס"ג כולה, ראו שאין שם זכר למאמר זה.
בשעתו אכן סברו, בעקבות הרשום בכת"י, שזה אכן מאמר מ[[אדמו"ר הרש"ב]] משנת תרס"ג שנאמר "לפני יחידי סגולה", ואכן המאמר נדפס בהוספות לספר המאמרים תרס"ג, תחת הכותרת "מאמר אדמו"ר מליובאוויץ לפני יחידי סגולה". אך כאשר זכה ר' [[שלום יעקב חזן]] לגלות את [[ארכיון הרבי הריי"צ]] שברוסיה, ובו "ביכל" ההנחות של [[אדמו"ר הריי"צ]] משנת תרס"ג כולה, ראו שאין שם זכר למאמר זה.
 
===תוכנו===
 
המאמר מתייחס לשאלה פשוטה: מדוע זכו דוקא הדורות האחרונים לגילוי תורת החסידות. באופן כללי ניתנו לשאלה זו שני צדדים: בגלל [[התנוצצות הגאולה|התנוצצות הגאולה המתקרבת]], ובגלל החושך העמוק בו שרויים דורות אלו. במאמר זה ניכרות שתי המגמות יחד.
 
===התייחסות כ"ק אדמו"ר שליט"א===


הרמ"ד ריבקין מספר (בהקדמה לספרו תפארת ציון, הערה 17) על "[[הרשב"ץ]] נ"ע.. שהיה דורש תמיד אודות הקץ על [[תרס"ו]]". ואכן, הקטע השני של המאמר, עוסק בהרחבה בחישוב קץ על שנת תרס"ו. מכאן ניתן לשער שנכתב על ידי הרשב"ץ{{הערה|ראה [[התמים (בית משיח)]] גליון 38, ע' 25 ואילך.}}.


===התייחסות החסידים===
חשוב להדגיש, שבאופן עקבי '''נמנע''' הרבי מייחוס מפורש של המאמר לאדמו"ר הרש"ב, גם לאחר שנת [[תשמ"ה]] בה נדפס המאמר כשהוא מיוחס לאדמו"ר הרש"ב{{הערה|'''[[לקוטי שיחות]]:''' ח"י ע' 40 הע' 42; חט"ו ע' 282 הע' 15. '''שיחות אחרי שנת תשמ"ה:''' [[התוועדויות]] [[תשמ"ח]] ח"ב ע' 205 הע' 29; שיחת ש"פ משפטים [[תנש"א]] ס"ט הע' 93.}}.


==תוכן המאמר==


==ראה גם==
המאמר מתייחס לשאלה פשוטה: מדוע זכו דוקא הדורות האחרונים לגילוי תורת החסידות. בעל המאמר מבאר זאת כחלק מ[[התנוצצות הגאולה|התנוצצות הגאולה המתקרבת]], ומסביר על פי זה "מאמר סתום" מהרה"ג ר' [[פנחס מקוריץ]] מתלמידי ה[[בעש"ט]], שאמר שנשמת הבעש"ט ירדה לעולם הזה בכדי להעיר את כלל ישראל משינתם. גילוי פנימיות התורה בדורות אלו מקביל לההתעוררות משינת הגלות.
[[התנוצצות הגאולה]]


בחלקו השני מחלק בעל המאמר את גילוי פנימיות התורה בדורנו לד' שלבים, במקביל לארבעת השלבים שיש בקימה מן השינה: עלות השחר, נץ החמה, זמן ק"ש וזמן תפילה. בהמשך עוסק בעל המאמר בחישוב קץ על שנת תרס"ו.


http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/inyono/1
==ראו גם==


http://www.otzar.org.mgs.orot.ac.il/wotzar/otzar.aspx
*[[התנוצצות הגאולה]]
*[[החסידות כטעימה מהגאולה]]


מגדל עז ע' שנו
==לקריאה נוספת==
http://www.otzar.org.mgs.orot.ac.il/wotzar/book.aspx?60671


*[[אסף חנוך פרומר]], [http://upload.chabad.info/Hatomin38/index.html התמים גליון 38] ע' 25 ואילך.


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מאמרי רבותינו נשיאינו]]
9,215

עריכות

תפריט ניווט