משתמש:הנחה/טיוטה - תחיית המתים: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 57: שורה 57:
::בזה מבואר מדרשי חז"ל הנראים סותרים:{{הערה|בבא בתרא עה, א.}}: "עתיד הקב"ה לעשות סעודה לצדיקים" לעומת זאת דרשו במקום אחר{{הערה|ברכות יז, א.}}:"העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה" אלא שה'סעודה' היא משל לתענוג המתגלה באופן מורגש שדרגה זו תתגלה בימות המשיח (כאמור לעיל). ואילו בזמן התחייה יתגלה התענוג הפשוט הבלתי מורגש ולזה המשילו "אין בו אכילה ושתיה" - שהתענוג יהיה נעלה יותר ומופשט יותר מתענוג זה.{{הערה|שם=והיה עקב}}
::בזה מבואר מדרשי חז"ל הנראים סותרים:{{הערה|בבא בתרא עה, א.}}: "עתיד הקב"ה לעשות סעודה לצדיקים" לעומת זאת דרשו במקום אחר{{הערה|ברכות יז, א.}}:"העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה" אלא שה'סעודה' היא משל לתענוג המתגלה באופן מורגש שדרגה זו תתגלה בימות המשיח (כאמור לעיל). ואילו בזמן התחייה יתגלה התענוג הפשוט הבלתי מורגש ולזה המשילו "אין בו אכילה ושתיה" - שהתענוג יהיה נעלה יותר ומופשט יותר מתענוג זה.{{הערה|שם=והיה עקב}}


* '''תענוג בורא''' - יתגלה גם דרגת התענוג (תענוג בורא) שעליו נאמר "יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי עולם הבא" (ראה לקו"ת ראה כח, ד לקו"ש חלק ה ע' 243 ואילך)
* '''תענוג בורא''' - בזמן התחייה תתגלה בנוסף לתענוג שבערך דרגת הנברא, גם התענוג שבדרגת הבורא שהנברא אינו יכול לקבלו ולהכילו. ולמרות שתענוג הבורא הוא תענוג שבעצמות ('וכל עצם בלתי מתגלה'), מכיוון שהעצמות לא מוגדר בשום גדר גם לא גילוי והעלם, אין לומר בו שהוא בהכרח חייב להיות בהעלם, (ואילו יתגלה אינו עצמות), אלא להיותו כל יכול, יכול הוא עצמו לבוא בגילוי. התגלותו הוא לנשמות ישראל שמושרשים בעצמות ולכן ביכולתו להתגלות אליהם. התגלות תענוג זה הוא על ידי קיום המצוות "כי כל המצוות מתיחסות אל העצמות"{{הערה|תורת שלום עמוד 190 ואילך.}} ועל ידי קיומם יוצרים תענוג עצמי להקב"ה והוא עצמו יתגלה בזמן התחייה.{{הערה|לקוטי שיחות חלק ה' עמוד 243 ואילך. וראה לקוטי תורה ראה כח, ד.}}


*''עוה"ב מצ"ע הוא רק ש"י עולמות, וע"י המצוות נמשך תר"ך = פי שתיים (וככה הגדול - תרל"ז) וביאורו, (ראה גם [http://www.chabadlibrary.org/books/adhaz/maamarei/569/22/287.htm סה"מ תקס"ט])
כל האמור, הוא עולם הבא כפי שנמשך בו גילוי תענוג האלוקי שבמצוות עצמם, אמנם מצד עצמו ההתגלות שבו היא מוגבלת. וישנם שני דרגות וסוגי התגלות. האחת מוגבלת ופנימית, והיא התגלות זיו והארה בלבד  מדרגת [[ממלא כל עלמין]] והשנייה התגלות שאינה מוגבלת המתגלית כתוצאה מקיום מצוות מעשיות. דרגה זו המוגבלת מכונה 'ש"י עולמות' בניגוד להמשכה שעל ידי המצוות שהם כמספר תר"ך הנמשך על ידי תרי"ג מצוות ושבע מצות דרבנן שהם פי שתיים מהמספר ש"י. {{הערה|וככה הגדול - תרל"ז.}}  (ראה גם [http://www.chabadlibrary.org/books/adhaz/maamarei/569/22/287.htm סה"מ תקס"ט])
 
* ביאור באו"א לגמרי - שיחת עקב תשמ"ט סעיף ג (ומ"מ בהערה 16)''


====גילוי התענוג שישראל עצמם====
====גילוי התענוג שישראל עצמם====
5,403

עריכות

תפריט ניווט