7,240
עריכות
(הרחבה) |
כתית למאור (שיחה | תרומות) מ (עריכה, קטגוריה) |
||
שורה 7: | שורה 7: | ||
== סיבת הקשת == | == סיבת הקשת == | ||
===החידוש בקשת=== | |||
הקשת היא סימן ל[[שבועה]] שנשבע [[הקב"ה]] שלא להביא מבול לעולם, וכמובא בפסוק{{הערת שוליים|בראשית ט, יג.}} "את קשתי נתתי בענן והיתה לאות ברית ביני ובין הארץ". | |||
הקשת היא | יש השואלים{{הערת שוליים|אברבנאל הובא בכלי יקר על הפסוק ראה בפרטיות באוה"ת פרשת נח (כרך ג') תרמח. א ואילך.}} והרי הקשת היא תופעה טבעית, היא נוצרת כאשר קרני השמש משתקפות באופן מסוים מן העננים. ואם כך, כיצד היא יכולה להוות "אות ברית"? | ||
התירוץ: אף שזוהי תופעה טבעית, אבל הימצאות קרני השמש והעננים במצב מסוים שבו קרני השמש יראו כקשת, נעשה רק לאחר המבול. קודם למבול היה העולם [[גס]] יותר, ולכן גם העננים (שנוצרים מ"אד יעלה מן הארץ") היו חומריים יותר ולא יכלו לקבל ולהקרין את אור השמש, ולכן לא הייתה יכולה להיווצר מציאות של קשת. ורק לאחר שהעולם נזדכך יותר, נעשו גם העננים זכים ו"עדינים" יותר, פחות עבים וגסים, עד כדי כך שהם יכולים לשקף ולהקרין את הגוונים של אור השמש.{{הערת שוליים|בראשית ב. ו.}} | |||
===הפעולה בעולם=== | |||
[[הרבי]]{{הערת שוליים|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15822&hilite=98b83675-2d61-4032-913a-ac35c6e230fa&st=%D7%94%D7%99%D7%A8%D7%97&pgnum=194 שערי אמונה].}} מבאר שהקשת היא האות והסימן בו מתבטא מטרתו ופעולתו של [[המבול]] בהשלמת תכלית הבריאה לעשות [[דירה בתחתונים]]. | |||
המבול לא היה רק פעולה שנעשתה לפי צורך הזמן - להעניש את הרשעים, אלא הוא הוביל וקידם את העולם לעבר תכליתו. זוהי הסיבה שאחרי המבול השתנה העולם בכמה וכמה פרטים, לא רק ביחס למצב העולם כפי שלפני המבול, אלא אף ביחס לעולם בשעת בריאתו. | |||
תוכן פעולת המבול היה: אף שבתחילת הבריאה היה העולם בתכלית השלמות והאיר בו אור אלוקי נפלא ונעלה (ורק כעבור זמן על ידי החטאים הסתלקה השכינה), בכל זאת, גילוי זה לא חדר בעולם מצד התכונות וטבע העולם, אלא שאופן בריאתו על ידי הקב"ה היה באופן ש"עולם על מילואו '''נברא'''"{{הערת שוליים|ראה בראשית רבה פרק י"ב, ו. פרק י"ד, ז.}}. כלומר, העולם עצמו לא הוכשר לגילוי, ורק מצד רצון הבורא האיר בו האור האלוקי. אולם המבול פעל זיכוך בעצם הבריאה, שיהיה ביכולת העולם להגיע מעצמו לזיכוך, שיהא ביכולתו להזדכך ולהתעלות בעצמו. | |||
על מילואו '''נברא'''" {{הערת שוליים|ראה בראשית רבה פרק י"ב, ו. פרק י"ד, ז.}} כלומר העולם עצמו לא הוכשר לגילוי ורק מצד רצון הבורא האיר בו | |||
זוהי הסיבה לכך | זוהי הסיבה לכך שדווקא אז נתהוותה (הטבע של) מציאות הקשת ("את קשתי נתתי בענן"): אף שהקשת נוצרת מקרני [[השמש]] ומן העננים ביחד, אבל היווצרותה תלויה בעיקר בעננים - ולא בקרני השמש ("שמש הוי'"), שכשלעצמן הן פשוטות בצבען, שהרי צבעי הקשת נוצרים דווקא באמצעות העננים המתהווים מן האדים שעולים מן הארץ; והאדים העולים מן הארץ מזוככים עד כדי השתקפות אור השמש באמצעותם. | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:אמונה ומדע]] | |||
[[קטגוריה:בריאת העולם]] | [[קטגוריה:בריאת העולם]] |