מעלי קבצים, highauser
5,403
עריכות
שורה 14: | שורה 14: | ||
הפיכת הצום בשנים בהם יום הצום הוא בשבת. הוא משום שכשנדחית התענית לאחרי השבת דיני התענית קלים יותר{{הערה|ראה שולחן ערוך אורח חיים סימן תקנ"ט סעיף ט}}, והרי זה מעין ביטולה. | הפיכת הצום בשנים בהם יום הצום הוא בשבת. הוא משום שכשנדחית התענית לאחרי השבת דיני התענית קלים יותר{{הערה|ראה שולחן ערוך אורח חיים סימן תקנ"ט סעיף ט}}, והרי זה מעין ביטולה. | ||
נוסף לכך, ביום התענית עצמה מורגשת הטעימה מהגאולה, מעין ביטול הצומות והפיכתה לחג - כאשר ביום הצום מתענגים באכילה ושתיה בסעודות השבת. ויתירה מכך כמבואר בהלכה שביום זה:{{הערה|שולחן ערוך אורח חיים סימן תקנ"ב סעיף י.}} "אוכל בשר ושותה יין . . ומעלה על שולחנו אפילו כסעודת שלמה בעת מלכותו". הסיבה [[פנימיות התורה|הפנימית]]) לכך: יום צום הוא יום של 'עת רצון' ועת סגולה, אלא שזו מתגלית בנפש האדם על ידי קיום דיני היום - התענית. וכשנדחית התענית ללאחרי השבת יום הצום נשאר ביום השבת, ורק 'דיני הצום' נדחים לאחרי השבת.{{הערה|ראה צפנת פענח על הרמב"ם הלכות תענית פרק א הלכה ט ועוד.}} ויוצא לפי זה שהשבת עצמה הוא 'יום רצון לה' ויום סגולה, בעוד העניינים השליליים שבה נדחו, יוצא שיום השבת עצמו הוא יום שמחה והתעלות בעבודת ה' מתוך אכילה ושתיה. והרי זה מעין היעוד לעתיד לבוא שתתגלה תוכנם הפנימי של ימי הצום שהם ימי רצון.{{הערה|לקוטי שיחות חלק ל"ג עמוד 156 ואילך.}} אכן בקביעות זו נהגו רבותינו נשיאינו לדבר על ביטול הצומות לעתיד לבוא.{{מקור|חסר קצת הסברה מה פעלו בזה?}} | נוסף לכך, ביום התענית עצמה מורגשת הטעימה מהגאולה, מעין ביטול הצומות והפיכתה לחג - כאשר ביום הצום מתענגים באכילה ושתיה בסעודות השבת. ויתירה מכך כמבואר בהלכה שביום זה:{{הערה|שולחן ערוך אורח חיים סימן תקנ"ב סעיף י.}} "אוכל בשר ושותה יין . . ומעלה על שולחנו אפילו כסעודת שלמה בעת מלכותו". הסיבה ([[פנימיות התורה|הפנימית]]) לכך: יום צום הוא יום של 'עת רצון' ועת סגולה, אלא שזו מתגלית בנפש האדם על ידי קיום דיני היום - התענית. וכשנדחית התענית ללאחרי השבת יום הצום נשאר ביום השבת, ורק 'דיני הצום' נדחים לאחרי השבת.{{הערה|ראה צפנת פענח על הרמב"ם הלכות תענית פרק א הלכה ט ועוד.}} ויוצא לפי זה שהשבת עצמה הוא 'יום רצון לה' ויום סגולה, בעוד העניינים השליליים שבה נדחו, יוצא שיום השבת עצמו הוא יום שמחה והתעלות בעבודת ה' מתוך אכילה ושתיה. והרי זה מעין היעוד לעתיד לבוא שתתגלה תוכנם הפנימי של ימי הצום שהם ימי רצון.{{הערה|לקוטי שיחות חלק ל"ג עמוד 156 ואילך.}} אכן בקביעות זו נהגו רבותינו נשיאינו לדבר על ביטול הצומות לעתיד לבוא.{{מקור|חסר קצת הסברה מה פעלו בזה?}} | ||
==ביטול הצומות לעתיד לבוא== | ==ביטול הצומות לעתיד לבוא== |