חיים נצחיים (בלע המוות): הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
איחוד הערך עם חיים נצחיים
אין תקציר עריכה
(איחוד הערך עם חיים נצחיים)
שורה 1: שורה 1:
{{איחוד|בלע המוות|חיים נצחיים|סיבה=אין צורך בשני ערכים בעלי אותו משמעות ותוכן}}
אחד מהיעודים המודגשים יותר של ה[[גאולה]], הוא היעוד של "חיים נצחיים", ביטול האפשרות למוות, ותוחלת חיים בלתי נגמרת, [[הרבי]] חידש שה"חיים נצחיים" מתחילים כבר לפני ה[[גאולה]]. מקור היעוד הוא מהפסוק:
אחד מיעודי הגאולה הוא ביטול המות וחיים נצחיים לכל אחד, מקור היעוד הוא:


{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="בלע המות לנצח ומחה ה' אלוקים דמעה מעל כל פנים"|מקור=ישעיה כה, ח}}
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="בלע המות לנצח ומחה ה' אלוקים דמעה מעל כל פנים"|מקור=ישעיה כה, ח}}


==משמעות היעוד==
==חיים נצחיים אצל הקמים לתחיה==
===מחלוקת הרמב"ם והרמב"ן===
בין ה[[רמב"ם]] ל[[רמב"ן]] היתה מחלוקת בענין תחיית המתים:


ב[[מאמר]] דיבור המחיל זה משנת [[תשכ"ה]] מסביר את [[הרבי]] בארוכה את מהות היעוד.
לשיטת ה[[רמב"ם]] יקומו לתחיה, אך לאחר זמן ישובו כולם לעפר ואזי יתקיימו באופן נצחי כנשמות ללא גופים.


כאשר נברא העולם, הוא נברא כולו [[טוב]] ללא [[רע]], וממילא גם ללא המושג מות, אך לאחר ש[[אדם הראשון]] חטא ב[[חטא עץ הדעת]] ירד רע לעולם והתערב בכל עולם, ונתהוה האפשרות של מיתה ולא [[חיים נצחיים]] כבתחילה,{{הערה|לפי זה מובן גם המשך הפסוקים שמתואר החשש שאדם הראשון לאחר שלקח מעץ הדעת (והוריד רע לעולם) יקח גם מעץ החיים, כי אם יקח מעץ החיים גם, יהיה לו בחזרה חיים נצחיים, וחיים נצחיים לאחר החטא זה אומר גם נצחיות לרע שירד בו, ולכן הזהיר אותו ה' שלא יקח גם מעץ החיים ואז יהיה לו אמנם חיים נצחיים אך גם הרע יהיה נצחי}} מכיון שהחיים הגשמיים קשורים ותוליים בחיים הרוחנים וכאשר האדם גרם לעצמו על ידי ה[[חטא]] מות רוחני אוטומתית נעשה גם המציאות למות גשמי ופיזי.
ה[[רמב"ן]] חולק עליו, ואומר שיקומו לתחיה ושוב לא ישובו לעפר אלא חיים וקיימים לעולם, ובנוגע לשאלתו של הרמב"ם שאם כן יוצא שאברי העיכול של האדם הינם לחינם (שהרי לא אוכל ושותה), עונה הוא שיתכן שיזונו מן המן וכיו"ב.


ב[[מתן תורה]] כתוב שפסקה זוהמתן של ישראל וביטלו מעצמם את כל ה[[קליפה]] וה[[רע]], והיו במצב כמו לפני [[חטא עץ הדעת]], אך לאחר [[חטא העגל]] חזר הרע והמות שוב וירד לעולם.{{הערה|[[מאמרי אדמו"ר האמצעי]] בראשית א עמ שח}}
===הכרעת החסידות===
[[תורת החסידות]] מכריעה{{הערה|[[דרך מצוותיך]] מצוות [[ציצית]] ובכ"מ.}} כדעת [[הרמב"ן]] שהתכלית היא עולם התחייה, אשר בו יחיו כולם לנצח. ובנוגע לאופן הקיום, הרי מבואר שתתגלה אז מעלת הגוף, כלומר, החיות האלקית המחיה אותו שלמעלה משורש חיות הנשמה ועד שאפילו הנשמה תהיה ניזונת מן הגוף. ואופן קיום זה הוא כמו אכילה ושתיה גשמיים (כמ"ש ויחזו את האלקים ויאכלו וישתו - שהראיה היתה באופן של אכו"ש).


אך לעתיד לבוא שאז יתקיים מה שכתוב "ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ" (מהעולם) ממילא יתבטל מייד גם מציאות המות.
==חיים נצחיים במשיח==
גם בשאלת חייו הנצחיים של ה[[משיח]], סבור הרמב"ן{{הערה|ויכוח הרמב"ן סימן לט.}} שהמשיח אינו יכול למות, בהסבירו כי המוות נתחדש בגין [[חטא עץ הדעת]], ומ"כיון שכולם מודים שחטאו ועונשו של [[אדם הראשון]] יתבטל לימות המשיח, על-כן, אחר שיבוא המשיח יהיה המוות בטל מכולנו, אבל במשיח עצמו בטל הוא לגמרי". הרמב"ן מביא אף את הפסוק שמתייחס למשיח: "חיים שאל ממך, נתת לו אורך ימים עולם ועד"{{הערה|תהילים כא, ה.}}.


== חיים נצחיים בדורנו ==
[[הרבי]] קובע, אשר מכיון שדורנו השלים את עבודתו, וזוכה ל[[גאולה]] השלימה בקרוב, לכן הוא זוכה לחיים נצחיים.
חז"ל קובעים שבני-האדם ימותו שעה אחת לפני [[תחיית המתים]] ואז יקומו שוב, בהתבסס על הנאמר "כי עפר אתה ואל עפר תשוב"{{הערה|בראשית ג, י"ט.}}, אך הרבי אומר{{הערה|התוועדויות שנת תשמ"ח כרך ד' עמוד 112.}} שדבר זה נעשה על-ידי העבודה הרוחנית של "ונפשי כעפר לכל תהיה"{{הערה|בהערה שם (95) מסביר: "כפי שאומר כל אחד ואחד בסיומה של כל תפילה (ג"פ ביום, בתלת זמני הוי חזקה) - בעומדו לפני ממ"ה הקב"ה, ובודאי שאמירתו אז היא בתכלית האמת".}}, זוהי הסיבה ששייכת מציאות שלא יצטרכו למות לפני תחיית המתים, אלא כל אנשי הדור יעברו חיים לגאולה - בלי הפסק בינתיים{{הערה|התוועדויות שנת תש"נ כרך ד' עמוד 125: "ועוברים, בלי הפסק כלל מחיינו עתה, לחיים נצחיים".}}.
==משמעות היעוד בפנימיות==
ב[[מאמר]] על פסוק הזה זה משנת [[תשכ"ה]] מסביר [[הרבי]] בארוכה את מהות היעוד.
כאשר נברא העולם, הוא נברא כולו מלא ב[[טוב]] וללא [[רע]], וממילא גם ללא המושג מוות, אך לאחר ש[[אדם הראשון]] חטא ב[[חטא עץ הדעת]] ירד רע לעולם והתערב בכל העולם, ונתהוה האפשרות של מיתה ולא [[חיים נצחיים]] כבתחילה.{{הערה|לפי זה מובן גם המשך הפסוקים המעלה את החשש שאדם הראשון לאחר שלקח מעץ הדעת (והוריד רע לעולם) יקח גם מעץ החיים, מכיוון שאז יווצר מצב שיש רע בעולם, ויש גם נצחיות לרע זו}}
מכיון שהחיים הגשמיים קשורים ותלויים בחיים הרוחנים וכאשר האדם גרם לעצמו על ידי ה[[חטא]] מות רוחני נעשה גם המציאות של מוות גשמי ופיזי.
מובא שב[[מתן תורה]] "פסקה זוהמתן של ישראל" וביטלו מעצמם את כל ה[[קליפה]] וה[[רע]], והיו במצב כמו לפני [[חטא עץ הדעת]], אך לאחר [[חטא העגל]] חזר הרע והמוות שוב וירד לעולם.{{הערה|[[מאמרי אדמו"ר האמצעי]] בראשית ח"א עמ' שח.}}
אך לעתיד לבוא שאז יתקיים מה שכתוב "ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ" (מהעולם) ממילא יתבטל מיד גם מציאות המוות.
===עיר מקלט בגאולה===
בנוגע להוספת ערי מקלט [[לעתיד לבוא]], למרות שלא יהיה מציאות של רצח ומוות ראה: {{ערך מורחב|ערך=[[עיר מקלט]]}}
בנוגע להוספת ערי מקלט [[לעתיד לבוא]], למרות שלא יהיה מציאות של רצח ומוות ראה: {{ערך מורחב|ערך=[[עיר מקלט]]}}


==ההוראה למעשה==
== קישורים חיצוניים ==
 
בא [[הגאולה]] בכלל וקיום היעודים בפרט שיהיו תלויים אך ורק בנו ב[[עם ישראל]] ובמעשים שלנו, גם יעוד זה אומר [[הרבי]] תלוי בנו, ועל ידי שנבטל את הרע שבקרבנו ונמאס בו בתכלית ממילא נמשיך על עצמנו את שלמות הטוב.


הרבי חידש וגילה שכבר בזמן הזה [[דור השביעי]] מתחיל קיום היעוד ויש את הענין של חיים נצחיים.
[http://www.chabad.info/newvideo/video.php?id=2412 איך מתכוננים לחיים נצחיים?] - שיעור וידאו מאת הרב [[זלמן נוטיק]] {{וידאו}} {{אינפו}}


==ראו גם==
==ראו גם==
1,282

עריכות

תפריט ניווט