בני ישראל: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,046 בתים ,  16 בנובמבר 2015
שורה 14: שורה 14:
==הנהגה עמהם==
==הנהגה עמהם==
==הבחירה בהם==
==הבחירה בהם==
בנוסף לכל למעלותיהם של נשמות ישראל מצד עצמם יש בהם מעלה זו שהקב"ה בחר בהם. מעלה זו היא לפי שהבחירה מגיעה מהעצמות{{הבהרה}}
ענין זה התחיל במתן תורה{{הערה|לקוטי שיחות חלק יז שיחה ליב סיוון}}{{הבהרה|למה? והרחבה ראה הערות - תולדות נ"ב}}
בחירת הקב"ה בישראל היא בעיקר בגופם.{{הערה|תניא פרק מ"ט.}} "הדומה בחומריותו לגופי אומות העולם"
===גוף ונשמה - השפעתם זה על זה===
{{להשלים|ראה בזה ב: מאמר קומי אורי - מלוקט ה, לקוטי שיחות פרשת מטות (?) בענין נחלות - חלקנו גורלנו, תולדות נ"ב, ועוד}}
בחירת העצמות היא מעלת הגוף על הנשמה,(היות ובנשמה יש מעלת עצמה, שהיא בדרגת בן וכדומה, מעלות אלו מעלימים על המעלה של בחירה לפי שנרגש בנשמה שטעם הבחירה הוא לא מצד הבוחר כי אם מצד המעלה שבה ודרגת הקשר הוא בדרגה באלוקות שיש תפיסה לעניין הבן אמנם הבחירה היא בעצמות ממש). אמנם מעלה זו מתגלית בגוף דווקא על ידי התלבשות הנשמה בגוף. לפי שמעלה זו שמצד הגוף לא ניכר כלל העניין אדרבה הגוף מצד עצמו אין בו שום מעלה והבחירה אינה ניכרת בה. ועניין זה מתגלה בגוף על ידי שהנשמה מתלבשת בה והיא מאירה בה את האור האלוקי.
זה שאור הנשמה מגלה בגוף את מעלת 'הבחירה' אף שלכאורה מעלת הנשמה היא מעלה של בן (ואם כן איך היא מגלה בגוף את הבחירה?) הוא משום שלאמתו של דבר גם העובדה שהנשמה היא בן היא מצד הבחירה, (שהרי העצמות אינו מוכרח בשום דבר ולא שייך לומר שישנו דרגה שבו ישנו תפיסת מקום לבן מצד עצמו ורק בדרגה גבוהה יותר אין תפיסה ודווקא שם שייך בחירה. אלא שהעצמות בחר בבחירתו החפשית שהנשמה תתפוס מקום אצלו כבן) ולכן כשמתגלה בגוף מעלת הבן מכיוון שהגוף עצמו אינו באופן של בן ("נדמה בחומריותו לגופי אומות העולם") שוב ניכר שגם מעלת הבן הוא מצד העצמות.
ויוצא שבהתלבשות הנשמה מתווסף גם בה על ידי זה, שאף שגם בנשמה יש מעלת הבחירה אמנם מצד זה שיש בה מעלת בן הרי מעלה זו (בחירה) היא בהעלם ודווקא על ידי ההתלבשות בגוף מתגלה שאמיתת מעלה היא הבחירה.{{הערה|שיחת שבת פרשת תולדות תשנ"ב.}}
==בנים, עבדים, שלוחים==
==בנים, עבדים, שלוחים==
===בנים===
===בנים===
5,403

עריכות

תפריט ניווט