מלך המשיח: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 1,781 בתים ,  1 בנובמבר 2015
עדיין צריך עריכה ביאור והסבר וכו'
(עדיין צריך עריכה ביאור והסבר וכו')
שורה 166: שורה 166:
===התגלותו===
===התגלותו===
{{ערך מורחב|ערכים=[[בחזקת משיח]], [[משיח ודאי]]}}
{{ערך מורחב|ערכים=[[בחזקת משיח]], [[משיח ודאי]]}}
הרמב"ם שהינו הפוסק היחידי בהלכות אלו{{מקור}} מתאר את אופן התגלותו ובזיהויו של המשיח. ומבדיל בין שני שלבים בהופעתו: בתחילה יהיו בו סימנים ראשוניים למלכותו, התאמתו לנתונים הבסיסיים הנדרשים ממנו בשלב זה הרי הוא "בחזקת משיח" כלומר פעולותיו מוכיחים על תחילת תהליך התגלות המשיח אמנם מצב זה עודנו הפיך לפי שפעולות אלו הם פעולות של כל מלכי ישראל ואינם מוכיחים על "מלך '''המשיח'''", רק לאחר מכן, עם השלמת תפקידיו, יתברר כי הוא הוא "משיח בוודאי" שגאל את ישראל.
הרמב"ם בפסקיו{{הערה|בשונה משאר התיאורים המובאים בשאר המקורות שאינם פסק הלכה שאינם בהכרח שיהיו בפועל פסקי ההלכה שברמב"ם ואין חולק בהכרח שכך יהיה.{{מקור}}}} מתאר את אופן התגלותו של המשיח וזיהויו על ידי העם. לפי תיאורו יהיו שני שלבים בהופעתו: בתחילה יהיו בו סימנים ראשוניים למלכותו, התאמתו לנתונים הבסיסיים הנדרשים ממנו בשלב זה הרי הוא "בחזקת משיח". אמנם במצב זה הוא  עדיין אינו 'משיח' לפי שפעולות אלו הם פעולות של כל מלכי ישראל. רק לאחר מכן, עם השלמת תפקידיו של המשיח, יתברר כי הוא "משיח בוודאי" שגאל את ישראל.
 
הרמב"ם קובע שבשום שלב לא יצטרך לעשות אותות ומופתים ושינוי הטבע בכדי להוכיח את משיחיותו, והסיבה לזה - כפי שהרבי מבאר בדבריו - היות והמשיח תוכנו שלימות התורה לכן הסימנים לזהותו הם בפעולותיו בתחום זה להביא שלימות בקיום התורה.{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק}}{{הבהרה|בשיחה יש הרחבה בזה וכנראה יש עוד פרטים ודיוקים בזה, גם יש חולקים לכאורה על הרמב"ם והוא עצמו באגרת תימן יל"ע בזה.}}


ההבדל בשלבים אלו הוא לא רק ביחס לפעולות שלו, אלא גם בעיקר באישיותו שלו שעיקר מעלתו כמלך המשיח יהיה דווקא לאחרי השלב השני כשיהיה משיח ודאי.{{הערה|אגרות קודש הרש"ב חלק א עמוד שי.}}{{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק יח עמוד 281 הערה 66.}}
שתי שלבים אלו שבמלך המשיח הם על דרך שני התקופות שבימות המשיח תקופה הראשונה שבה לא יהיה שינוי במנהגו של עולם ועניינה תיקון העולם. ותקופה השנייה שבה יהיו שינויים ועליה בקדושה עצמה. כך גם שני השלבים במלך המשיח בחזקת משיח - עניינו תיקון העולם. ובשלב השני - משיח ודאי - עניינו בגאולה עצמה בנית המקדש וכו'{{הערה|ספר השיחות תש"נ חלק א עמוד 222 הערה107}}
שתי שלבים אלו שבמלך המשיח הם על דרך שני התקופות שבימות המשיח תקופה הראשונה שבה לא יהיה שינוי במנהגו של עולם ועניינה תיקון העולם. ותקופה השנייה שבה יהיו שינויים ועליה בקדושה עצמה. כך גם שני השלבים במלך המשיח בחזקת משיח - עניינו תיקון העולם. ובשלב השני - משיח ודאי - עניינו בגאולה עצמה בנית המקדש וכו'{{הערה|ספר השיחות תש"נ חלק א עמוד 222 הערה107}}


ההבדל בשלבים אלו הוא לא רק ביחס לזיהוי, אלא גם באישיותו שלו שעיקר מעלתו תהיה דווקא לאחרי השלב השני שהוא יהיה משיח ודאי{{הערה|אגרות קודש הרש"ב חלק א עמוד שי.}}{{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק יח עמוד 281 הערה 66.}}
הרמבקובע שבשום שלב לא יצטרך לעשות אותות ומופתים ושינוי הטבע בכדי להוכיח את משיחיותו, והסיבה לזה - כפי שהרבי מבאר בדבריו - היות והמשיח תוכנו שלימות התורה לכן הסימנים לזהותו הם בפעולותיו בתחום זה להביא שלימות בקיום התורה.{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק}}{{הבהרה|בשיחה יש הרחבה בזה וכנראה יש עוד פרטים ודיוקים בזה, גם יש חולקים לכאורה על הרמב"ם והוא עצמו באגרת תימן יל"ע בזה.}}
 
====בחזקת משיח====
אותו אדם ש"ראוי" להיות משיח מצד נשמתו כשהוא יעמוד כ"מלך" על ישראל {{הערה|כפי שהרמב(הלכות מלכים פרק יא) מתאר את המשיח ב'''גלות''' "יעמוד מלך מבית דוד", וראה לעיל שדווקא שלב זה הוא עיקר התגלות מציאותו של משיח.}} על ידי הנהגתו בהנהגת מלכות וקבלת מלכותו על ידי ישראל להיות לו ל"עבדים"{{הערה|ככל הלכות מלכים המובאים לפני זה ברמב"ם}} ([http://chabadpedia.co.il/index.php?title=%D7%9E%D7%9C%D7%9A_%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97#.D7.9E.D7.9C.D7.9B.D7.95.D7.AA.D7.95_.D7.91.D7.92.D7.9C.D7.95.D7.AA ראה לעיל]) ויכוף כל ישראל ללכת בדרך בתורה וילחם עם אומות העולם וישלוט עליהם{{מקור}}הרי הוא "בחזקת משיח"{{הערה|שם=רמ מ יא|רמב"ם הלכות מלכים פרק יא.}}
 
פעולות אלו אינם מחייבים שהעושה אותם הוא המשיח, לפי שפעולות אלו הם הפעולות של כל מלך מבית דוד, שמלך המשיח בא להמשיכם ולהחזיר מלכותם. אמנם כשיפעל בהנהגות אלו ויצליח הרי זה מעמידו "בחזקת משיח" ולכן ממשיך הרמב"ם שבכדי לוודאות שהוא "משיח ודאי" עליו לעשות (ולהצליח) בפעולות השייכים למלך המשיח.
 
====משיח ודאי====
לאחר שהוכח כמלך ממלכי בית דוד הכשרים והרי הוא בחזקת משיח. ממילא כשיבנה בית המקדש ויקבץ נדחי ישראל הרי הוא משיח ודאי.


בשלב זה תהיה התגלות מושלמת על ידי שיקבץ את כל ישראל על אדמתם שבזה יהיה מלך בשלמות ודווקא אז יאיר בגלוי מלכותו. ועיקר הגילויים של ימות המשיח יהיו אז{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב חלק א' עמוד שי. וראה בלקו"ש חלק כ"ז הובא לעיל.}} לעין כל יחד עם שלימות הגאולה. מיד עם הגיעו יפתח מלך המשיח ב'שלום'{{הערה|תוספות יום טוב בסוף [[מסכת עוקצין]]}}, וכל [[עם ישראל]] יענה לו 'שלום עליכם'.
לפי המדרש{{הערה|במדבר רבה יא, ג.}} אמונת העם במלך המשיח בעת התגלותו לא תהיה בהכרח שוויונית עד שיהיו שיאמינו בו ו"הוא אוכל שרשי רתמים ועלי מלוחים. וכל מי שאינו הולך אחריו, הוא הולך ומשלים לאומות-העולם" ובמדרש אחר מסופר{{הערה|ילקוט שמעוני על ישעיה רמז תצט.}} שבעת התגלותו מכריז מלך המשיח ואומר "ואם אין אתם מאמינים, ראו באורי שזרח עליכם".


בנוסף לכך, מלך המשיח יאמר שירה לפני [[הקדוש ברוך הוא]]{{הערה|מדרש תהילים.}}, יוריד את ה[[מן]] ויעלה את ה[[מים]] מה[[באר]] - כמו [[משה רבינו]], הגואל הראשון{{הערה|קהלת רבה, א, ט, א.}}.
במדרשים תיאורים רבים אודות אופן התגלותו, מיד עם הגיעו יפתח מלך המשיח ב'שלום'{{הערה|תוספות יום טוב בסוף [[מסכת עוקצין]]}}, וכל [[עם ישראל]] יענה לו 'שלום עליכם'. בנוסף לכך, מלך המשיח יאמר שירה לפני [[הקדוש ברוך הוא]]{{הערה|מדרש תהילים.}}, יוריד את ה[[מן]] ויעלה את ה[[מים]] מה[[באר]] - כמו [[משה רבינו]], הגואל הראשון{{הערה|קהלת רבה, א, ט, א.}}.


מלך המשיח יתקן את [[אומות העולם]] [[עבודת השם|לעבוד את ה']] ביחד, שנאמר{{הערת שוליים|צפני' ג', ט'.}}: "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרא כולם בשם ה' לעבדו שכם אחד".
מלך המשיח יתקן את [[אומות העולם]] [[עבודת השם|לעבוד את ה']] ביחד, שנאמר{{הערת שוליים|צפני' ג', ט'.}}: "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרא כולם בשם ה' לעבדו שכם אחד".


בהשפעתו של המשיח ישנם שני שלבים: שלב הראשון, הוא באופן של מלחמה וניצחון יכוף כל ישראל לחיזוק התורה והמצוות, ילחם באומות וינצחם - באופן של שליטה. שלב השני הוא ישפיע אלוקות, יבנה בית המקדש וישפיע על האומות, עד שאומות העולם יבואו מעצמם ויכירו בה'.{{הערת שוליים|משיחת [[הרבי]] [[ליקוטי שיחות]] חלק י"א ע' 283}} שני שלבים אלו הם שני השלבים של בחזקת משיח ומשיח ודאי ועל דרך זה יהיה גם לאחרי זה שני תקופות תקופה שיתקן את העולם ותקופה השניה בה עיקר השפעתו תהיה השפעה פנימית.{{הערה|ספר השיחות תש"נ כרך א עמוד 222 הערה 74.}}
בהשפעתו של המשיח ישנם שני שלבים: שלב הראשון, הוא באופן של מלחמה וניצחון יכוף כל ישראל לחיזוק התורה והמצוות, ילחם באומות וינצחם - באופן של שליטה. שלב השני הוא ישפיע אלוקות, יבנה בית המקדש וישפיע על האומות, עד שאומות העולם יבואו מעצמם ויכירו בה'.{{הערת שוליים|משיחת [[הרבי]] [[ליקוטי שיחות]] חלק י"א ע' 283}}


==חיים נצחיים==
==חיים נצחיים==
5,403

עריכות

תפריט ניווט