יום הכיפורים: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 165 בתים ,  21 בספטמבר 2015
מאין תקציר עריכה
שורה 20: שורה 20:


===יום טוב===
===יום טוב===
אף שערב יום הכיפורים אין לו דין חג נהגו ישראל לעשותו חג ובזה ישנם חילוקי מנהגים אם נוהג חג החל מליל ט בתשרי בצאת הכוכבים או מעלות השחר של ערב יום הכיפורים.
אף שערב יום הכיפורים אין לו דין חג נהגו ישראל לעשותו חג ובזה ישנם חילוקי מנהגים אם נוהג חג החל מליל ט בתשרי בצאת הכוכבים או מעלות השחר של ערב יום הכיפורים (אמנם לפני צאת הכוכבים ודאי אין נוהג חג, שלכן אומרים תחנון במנחה שלפניו בשונה מחגים אחרים).
ומצד היותו חג נוהגים בו ש:
:ומצד היותו חג נוהגים בו ש:
*אין אומרים בו תחנון ולא למנצח (משום שאינו 'יום צרה') ולא מזמור לתודה.{{הערה|שם=תרד|רמ"א סימן תר"ד סעיף ב ושוע"ר סימן תרד.}}
*אין אומרים בו תחנון ולא למנצח (משום שאינו 'יום צרה') ולא מזמור לתודה.{{הערה|שם=תרד|רמ"א סימן תר"ד סעיף ב ושוע"ר סימן תרד.}}
*לא אומרים בו אבינו מלכנו לא בשחרית ולא במנחה.{{הערה|שם=תרד}} (אלא אם חל יום הכיפורים בשבת שלא אומרים במשך השבת יש נוהגים לומר בשחרית של ערב יום כיפור{{הערה|רמ"א סימן תר"ד שם.}}{{הערה|ומנהג חב"ד בזה אינו ברור ראה בשבח המועדים{{מקור|אינו תח"י}} שלא אומרים, אולם ראה באוצר מנהגי חב"ד עמוד קעט שאומרים (ולכאורה טעות הדפוס שם עיי"ש) המנהג בפועל שאומרים{{מקור|כך זכור לי אבל צריך מקור אולי בהתקשרות}} ולהעיר מהוראת הרבי שלא אומרים אבינו מלכנו רק כשאומרים תחנון.}})
*לא אומרים בו אבינו מלכנו לא בשחרית ולא במנחה.{{הערה|שם=תרד}} (אלא אם חל יום הכיפורים בשבת שלא אומרים במשך השבת יש נוהגים לומר בשחרית של ערב יום כיפור{{הערה|רמ"א סימן תר"ד שם.}}{{הערה|ומנהג חב"ד בזה אינו ברור ראה בשבח המועדים{{מקור|אינו תח"י}} שלא אומרים, אולם ראה באוצר מנהגי חב"ד עמוד קעט שאומרים (ולכאורה טעות הדפוס שם עיי"ש) המנהג בפועל שאומרים{{מקור|כך זכור לי אבל צריך מקור אולי בהתקשרות}} ולהעיר מהוראת הרבי שלא אומרים אבינו מלכנו רק כשאומרים תחנון.}})
*בנוגע לסליחות (לנוהגים לאומרן, משאין כן מנהג חב"ד, שאין אומרים בעשרת ימי תשובה.{{הערה|ספר המנהגים - חב"ד עמוד 58.}}) אלו האומרים ביום ממעטים באמירתן, אולם יש שמאריכים בסליחות קודם היום באשמורת הבוקר ולשיטתם נוהג יום טוב החל מתחילת יום כאמור לעיל.{{הערה|שם=תרד}}
*בנוגע לסליחות (לנוהגים לאומרן, משאין כן מנהג חב"ד, שאין אומרים בעשרת ימי תשובה.{{הערה|ספר המנהגים - חב"ד עמוד 58.}}) אלו האומרים ביום ממעטים באמירתן, אולם יש שמאריכים בסליחות קודם היום באשמורת הבוקר ולשיטתם נוהג יום טוב החל מתחילת יום כאמור לעיל.{{הערה|שם=תרד}}
*הרביים נהגו ללבוש בגדי יום טוב בערב יום הכיפורים.{{הערה|אוצר מנהגי חב"ד עמוד קע"ז.}}
*הרביים נהגו ללבוש בגדי יום טוב בערב יום הכיפורים.{{הערה|אוצר מנהגי חב"ד עמוד קע"ז.}}
=== חלוקת לעקאח ===
=== חלוקת לעקאח ===
בערב יום הכיפורים המנהג 'לבקש' מיני מזונות - 'לעקאח' - וגם אוכלים ממנו.{{הערה|שם=מנהגים}} עניינו הוא, שבאם נגזר על האדם שיזדקק לבריות, יצא ידי חובה בבקשת ה'לעקאח'.{{מקור}}  
בערב יום הכיפורים המנהג 'לבקש' מיני מזונות - 'לעקאח' - וגם אוכלים ממנו.{{הערה|שם=מנהגים}} עניינו הוא, שבאם נגזר על האדם שיזדקק לבריות, יצא ידי חובה בבקשת ה'לעקאח'.{{מקור}}  
5,403

עריכות

תפריט ניווט