משתמש:הנחה/טיוטה - נר שבת: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 7: שורה 7:


==גדרה==
==גדרה==
===חובת ההדלקה===
תיקנו חז"ל{{הערה|משנה שבת לא}} שיהיה לכל איש ואשה מישראל נר דלוק בשבת חובה זו היא חובת גברא{{מקור}}ומחובתו של האדם אפילו לחזר על הפתחים (לקבץ נדבות) על מנת לקיים חיוב זה.
תיקנו חז"ל{{הערה|משנה שבת לא}} שיהיה לכל איש ואשה מישראל נר דלוק בשבת חובה זו היא חובת גברא{{מקור}}ומחובתו של האדם אפילו לחזר על הפתחים (לקבץ נדבות) על מנת לקיים חיוב זה.


עיקר מצוות ההדלקה היא על הנשים והבנות.{{הבהרה|יש להרחיב בגדר השייכות (שאפי' במקום שהחיוב הוא על הגבר אם יש אשה היא מדליקה בשליחותו 'ואין הבעל יכול לעכב' - מקור, וכן להוסיף בטעם הדבר.}}
ואף במשפחה  שחובת ההדלקה חלה על בעל הבית ועליו מוטל החיוב להביא שלום בית בביתו (ושאר בני ביתו מין הדין אינם יכולים להדליק{{הערה|רק לפי המנהג ראה להלן(??????).}} שאין זה באחריותם כמבואר להלן){{הערה|שולחן ערוך רבינו סימן רס"ג קונטרס אחרון אות ב.}} ובעקרון כל בני הבית (גם האישה) יוצאים בנרו הדלוק (כמבואר להלן מדין 'סמוך') ההדלקה בפועל תיעשה על ידי האישה והדלקתה היא בשליחות בעלה.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21386&st=&pgnum=140 עולת שבת סימן רס"ג סעיף א] וקונטרס אחרון שם.}} ויש לה דין קדימה מטעם הנאמר לעיל.
===טעם המצווה===
שלום בית
(שמצד זה אף המדליק שלא במקום אכילה יוצא ידי חובה
עונג שבת (בסעודה, תוס'. ובפני עצמו - רמב"ם שיחה הרבי)
(ולכן אינה בגדר "עשה שבתך חול..."
כבוד שבת (רש"י)
===מקום ההדלקה===
אולם על אף היותה של חובת ההדלקה חובת גברא{{מקור}} היא תלויה ושייכת למקום ההדלקה בכמה פרטים: שעליה לדלוק או במקום אכילה כלומר במקום הסעודה או הכנת המאכלים{{מקור}} או בכל מקום אחר שמשתמש בו האדם בשבת להאיר את החשיכה. אולם עיקר מצוות הדלקה היא במקום האכילה{{מקור}}
אולם על אף היותה של חובת ההדלקה חובת גברא{{מקור}} היא תלויה ושייכת למקום ההדלקה בכמה פרטים: שעליה לדלוק או במקום אכילה כלומר במקום הסעודה או הכנת המאכלים{{מקור}} או בכל מקום אחר שמשתמש בו האדם בשבת להאיר את החשיכה. אולם עיקר מצוות הדלקה היא במקום האכילה{{מקור}}
וכן באם יש לו כמה חדרים שמשתמש בהם בשבת ישנו חובה להדליק בכל חדר וחדר.
וכן באם יש לו כמה חדרים שמשתמש בהם בשבת ישנו חובה להדליק בכל חדר וחדר.
על מקום ההדלקה להיות באחריות המדליק בכדי לצאת ידי חובה{{מקור}}{{הבהרה|מצאנו שאדם מדליק במקום אכילה אף שאינו שלו.}}
על מקום ההדלקה להיות באחריות המדליק בכדי לצאת ידי חובה{{מקור}}{{הבהרה|מצאנו שאדם מדליק במקום אכילה אף שאינו שלו.}}


עיקר מצוות ההדלקה היא על האשה ובנות הבית. ואף במשפחה  שחובת ההדלקה חלה על בעל הבית ועליו מוטל החיוב להביא שלום בית בביתו (ושאר בני ביתו מין הדין אינם יכולים להדליק{{הערה|רק לפי המנהג ראה להלן(??????).}} שאין זה באחריותם כנזכר לעיל){{הערה|שולחן ערוך רבינו סימן רס"ג קונטרס אחרון אות ב.}} וכל בני הבית (גם האשה) יוצאים בהדלקתו (כמבואר להלן מדין 'סמוך') ההדלקה בפועל תיעשה על ידי האשה והיא בשליחות בעלה.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21386&st=&pgnum=140 עולת שבת סימן רס"ג סעיף א].}} ויש לה דין קדימה מטעם הנאמר לעיל.
===יוצא בנר של אחר===
 
ישנם אפשרויות בהם יוצא האדם חובתו בהדלקתו של אדם אחר.
ישנם אפ
שרויות בהם יוצא האדם חובתו בהדלקתו של אדם אחר.
* סמוך על שולחנו
* סמוך על שולחנו
*משתתף בפרוטה
*משתתף בפרוטה
===טעמה===
שלום בית
(שמצד זה אף המדליק שלא במקום אכילה יוצא ידי חובה
עונג שבת (בסעודה, תוס'. ובפני עצמו - רמב"ם שיחה הרבי)
(ולכן אינה בגדר "עשה שבתך חול..."
כבוד שבת (רש"י)


==קבלת שבת בהדלקה==
==קבלת שבת בהדלקה==
5,403

עריכות

תפריט ניווט