|
|
שורה 143: |
שורה 143: |
| ....[[משתמש:הנחה|הנחה]] - [[שיחת משתמש:הנחה|שיחה]] | | ....[[משתמש:הנחה|הנחה]] - [[שיחת משתמש:הנחה|שיחה]] |
|
| |
|
| == --- ==
| |
| ;הבא לקמן הוא פולמוס בפני עצמו בכל הנידון בקובצים למיניהם במשך שני העשורים האחרונים יש לחלק הפולמוס לכמה וכמה נושאים כשבכל נושא כמה שיטות ודיעות וכו' (כפשוט, שאין להתייחס לשיטה הכופרת רח"ל בשיחות וכו' רק לשיטות המיסדים דבריהם על תורת ה' ושיחות ודברי הרבי).
| |
| ===הרקע הרעיוני===
| |
| בכל דור יש אחד ראוי להיות משיח וכו'
| |
| ===הרקע ההיסטורי===
| |
| א. יחס החסידים לרבי כמלך המשיח
| |
|
| |
| ב. דיבורי הרבי על סיום הגלות בדורנו בפרט לקראת סוף הממ'ס ויותר בתחילת הנונ'ס
| |
|
| |
| ג. פירסום זהותו של הרבי כמשיח ותגובת הרבי (מהשנים הראשונות וההתנגדות הרבי והעידודים וההתנגדות של הרבי עד לנונ'ס)
| |
|
| |
| ד. דיבורי הרבי אודות 1. זהותו של משיח. 2.נצחיות החיים של נשיא הדור. 3.
| |
| ===הפולמוס===
| |
| ====ראוי או בחזקת====
| |
|
| |
| ====משיח מין החיים או מהמתים====
| |
| בגמרא{{הערת שוליים|1=[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=24&daf=98b&format=text סנהדרין צח, ב.]}} מובאת אמרה של רב: "אמר [[רב]], אי מן [[חי|חייא]] הוא כגון [[רבינו הקדוש]], אי מן [[מת|מתיא]] הוא כגון דניאל איש חמודות". בפשטות באה אמרה זו לתאר את אישיותו של המשיח שהוא יהיה כדוגמת [[רבינו הקדוש]] ודניאל איש חמודות, שמלכו על ישראל במקצת, רבי הקדוש ב[[נשיאות]] ודניאל במינוי שקיבל על ידי נבוכדנצר.{{הערה|מהרש"א שם, וראה שיחת פרשת תולדות תשנ"ב}} וכן מדובר באנשים צדיקים וחסידים שסבלו [[יסורים]].{{הערה|רש"י שם}}
| |
|
| |
| יש שרצו{{מקור|מי? היכן הדיון בספרות הקודמת אודות עניין זה}} ללמוד מגמרא זו שהסתפקו ה[[אמוראים]] האם המשיח הינו מה[[צדיקים]] החיים ב[[עולם]] קודם ביאתו, או מהצדיקים שנסתלקו מהעולם כבר לפני ביאתו, ויקום לתחיה כדי לגאול את עם ישראל.
| |
|
| |
| בפרט לפירושו הראשון של [[רש"י]]: שרב קבע, שאילו המשיח הוא מאלו שחיים בהכרח שמדובר ב[[רבינו הקדוש]] ואם מהמתים בהכרח שמדובר בדניאל, (ולפירושו השני הוא מביא דוגמא בלבד, ובא לתאר את מעלותיו של המשיח (ולא לזהות מי הוא) שהוא בדוגמת רבי ודניאל (כנ"ל)) אמנם לשונו של רש"י הוא "ואם '''היה''' מאותן שמתו כבר '''היה''' דניאל וכו" ואילו כוונת רב לפירוש רש"י שדניאל יקום לתחייה היה לו לומר "ואם '''הוא''' מאלו שמתו הרי '''הוא''' דניאל" ומוכח שכוונת רש"י שאילו משיח היה בא בדורו היה הוא משיח ואילו יבוא היום הרי הוא רבינו הקדוש{{הערה|ראה בקובץ גאולה ומשיח קובץ א (צויין להלן בהערות)ויש הרוצים ליישב הלשון{{מקור|פירוש מוזר ביותר שרש"י ישתמש בדעה שלא נפסקה ושהגמ' עצמה תוקפת בחריפות. ומ"מ אם יש מקור אדרבה.}} שהכוונה היא לאומר "אין משיח לישראל" (ראה בפנים דעת רבי הלל), מאמר שאינו נפסק להלכה ככל, ולכן משתמש בלשון היה ולהלכה הרי הוא עדיין.}}
| |
| ישנם ראיות כי מלך המשיח יבוא משמים,{{הבהרה}} מכיון שהגמרא {{הערת שוליים|1=[[עירובין]] מג, א.}} תולה את ביאתו של מלך המשיח בשבת אם יש תחומין למעלה מעשרה טפחים.{{מקור|מה הקשר? ראה לקו"ש חלק כ"ג אודות האמונה בכל יום.}}
| |
| ואכן פסק הרמב"ם{{הערת שוליים|פי"א מהלכות מלכים.}} שמשיח יעשה פעולות לפני ביאתו ויתירה מכך שהוא יהיה מלך על ישראל לפני הגאולה ולכן עליו להיות מלך שילחם ויעשה את כל הפעולות בסמוך ובהמשך עד לגאולת ישראל.{{הערה|לקוטי שיחות חלק ל"ה עמוד 206 הערה 6 התוועדויות תשנ"א ח" עמוד 159 ובהערה 66 ראה בכל זה: הרב ברוך אברלנדר קובץ הערות וביאורים אהלי תורה תשכ"ט.[http://chabadlibrary.org/books/pdf/mug1.pdf קובץ גאולה ומשיח קובץ א] ו[http://chabadlibrary.org/books/pdf/mug2.pdf בקובץ ב] וב[http://chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קובץ ז]. ועוד.}}
| |
|
| |
|
| {{הערות שוליים}} | | {{הערות שוליים}} |