1,282
עריכות
מ (החלפת טקסט – " בס' " ב־" בספר ") |
(הרחבה) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''חושך''' הינו | '''חושך''' - היפך האור, מסמל את היפך ה[[קדושה]], החושך הינו גם כינוי ל[[קליפות הטמאות]] ולרוע. | ||
ישנה מחלוקת אם חושך הוא רק | ==מהות החושך== | ||
או בריאה לכשעצמה,{{הערת שוליים|שמו"ר פט"ו כב. לקח טוב בראשית בתתלתו. חזקוני בראשית א, ב. חדא"ג מהרש"א תמיד לב, א. וראה ג | ישנה מחלוקת אם חושך הוא רק "חוסר אור",{{הערת שוליים|רס"ג בספר האמונות ודעות מ"א. מו''נ חלק ג' פ"י והביאו הרמב"ן (שמות ד, יא). ועיין גם כן זח"א רסג, א.}} או בריאה לכשעצמה,{{הערת שוליים|שמו"ר פט"ו כב. לקח טוב בראשית בתתלתו. חזקוני בראשית א, ב. חדא"ג מהרש"א תמיד לב, א. וראה ג"כ ירושלמי כרכות פ"ח ה"ו.}} וכמאמר: יוצר אור ובורא חושך. [[הרבי]] הכריע כדעה השניה{{מקור}}. | ||
הרבי הוסיף כי בעומק הענין הדעה השניה אינה חולקת על הדעה הראשונה, אלא מוסיפה עליה{{הערת שוליים|(ד"ה ויקח ה"א משנת תרצ"א - בקצור לשון קצת. ועיי''ש הביאור בסדר ההשתלשלות ובעבודה. וראה גם | הרבי הוסיף כי בעומק הענין הדעה השניה אינה חולקת על הדעה הראשונה, אלא מוסיפה עליה{{הערת שוליים|(ד"ה ויקח ה"א משנת [[תרצ"א]] - בקצור לשון קצת. ועיי''ש הביאור בסדר ההשתלשלות ובעבודה. וראה גם כן שערי אורה ד"ה בכ"ה ב[[כסלו]] פנ"ז).}}. | ||
==ההתעסקות עם החושך== | |||
שיטת החסידות, בשונה משיטות רבות אחרות, הינה אי התעסקות ישירה בחושך - '''סור מרע''', אלא התמקדות בהוספה באור ובטוב - '''ועשה טוב''', ולא לשקוע בייסורי מצפון ואשמה על מעשים שליליים. | |||
הסיבה לכך הוא כי ישנו חשש שמעצם ההתעסקות בדברים שליליים, יכול להגרם נזק, ודגומא לדבר הוא, מאדם המוציא את ה"אשפה" מביתו, שיתכן ויתלכלך תוך כדי. מה שאין כן בהוספת אור, החושך בטל מאליו, בדוגמת הדלקת נר, או פלורסנט, בחדר חשוך, שהחושך נעלם מאליו ללא כל מחשבה וכוונה בענין. | |||
==ראו גם== | |||
*[[אור]] | |||
*[[אור וחושך]] | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:בריאת העולם]] | [[קטגוריה:בריאת העולם]] |