|
|
שורה 1: |
שורה 1: |
| אבן השתייה, היא אבן שנמצאת ב[[קודש הקודשים]] ב[[בית המקדש]], שעליה היה מונח [[ארון הברית]] ברוב תקופת בית ראשון, עד שצוה [[המלך יאשיהו]] לגונזו במקום שאותו הכין מראש [[שלמה המלך]] כשבנה את בית המקדש- כדי שלא ייפול ליד הגויים שהחריבו את בית המקדש, ומאז וכן בכל תקופת בית שני (עד היום{{הערה|1=[[פורטל:גאולה ומשיח/הידעת?/קטעי הידעת?/11|ראה פורטל גאולה ומשיח קטע "הידעת?" 11 ובנסמן שם]]}})- הייתה אבן השתייה בקודש הקדשים ללא הארון ועליה{{הערה|[[מסכת יומא]] נג, ב.}} היה מקטיר [[הכהן הגדול]] בתקופה זו את הקטורת של [[יום הכיפורים]] שהקטירו בקדש הקודשים, במקום על ארון הברית.
| |
|
| |
|
| ב[[ספר הזוהר]] מבואר שאבן השתייה היא מצבת האבן שהונחה על ידי [[יעקב אבינו]], כמתואר בפרשת ויצא. ובפירוש [[אור החיים]] על ה[[תורה]]{{הערה|1=[[אור החיים]] פרשת ויצא כח, כב.}} מסביר שכבר אז הכין יעקב אבינו את האבן לבית המקדש.
| |
|
| |
| ==שמה==
| |
| חז"ל מסבירים שהשם "אבן השתייה" הוא על שם ש"ממנה הושתת העולם"{{הערה|1=[[תלמוד בבלי]], [[מסכת יומא]] דף נד עמוד ב.}}, כלומר ממקום זה התחילה [[בריאת העולם]]{{הערה|1=מדרש תנחומא, פרשת פקודי, פיסקא ג'.}} וממנה התפשט העולם{{הערה|1=רש"י מסכת יומא נד, ב.}}.
| |
|
| |
| כמה מן המפרשים פירשו שהכוונה היא ליסוד העולם מבחינה עניינית, שכן "מקום העבודה הוא יסוד העולם"{{הערה|1=[[פירוש המשנה לרמב"ם]], מסכת יומא, פרק ה' משנה ב'; מאירי שם.}}, וכן המאירי מסביר "שמשם נתייסד תכלית העולם והמכוון בו"{{הערה|1=[[בית הבחירה להמאירי]] שם.}} (כלומר שלולא היא- ומה ש"נתייסד" ממנה- לא היה ה' בורא את העולם).
| |
|
| |
| ==בתורת החסידות==
| |
| ב[[תורת החסידות]] מוסבר{{הערה|1=[[תורת מנחם התוועדויות]] תשכ"א ח"ב עמוד 269}} שאבן השתייה מקבילה ל[[כח המסירות נפש]] של יהודי- ש"אינו רוצה ואינו יכול ליהיות נפרד ח"ו מאלוקות{{הערה|1=אג"ק אדמו"ר מוהריי"צ ח"ד ע' שפד (נעתק ב"היום יום" כה תמוז). שם ע' תקמז (נעתק ב"היום יום" כא סיון). ועוד.}}" הנקרא גם "[[איתן שבנשמה]]"
| |
| {{הערות שוליים}}
| |