משתמש:שלום/יעמוד מלך מבית דוד: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הועבר
(הועבר, לא קשור דווקא למלך המשיח)
(הועבר)
שורה 33: שורה 33:


ידוע יחוסו של [[אדמו"ר הצמח צדק]] - בן אחר בן - לדוד המלך, סבו ר' נח (אבי הרב [[שלום שכנא]]), היה כינוי שם משפחתו אלטשולער כי היה צאצא<REF>ע"ע [[יחיאל הלל אלטשולער]] שיש המערערים על יחוס זה.</REF> של הרב [[יחיאל הלל בן הרב דוד אלטשולער]] מק"ק יאברוב - בעל החיבור הידוע על התנ"ך "מצודת דוד" ו"מצודת ציון" (שהם מלוקטים בעיקר מתורת אביו, ולכן נקראים על שמו). ויש הטוענים שהמצודת דוד היה מיוחס לדוד המלך בן אחר בן.
ידוע יחוסו של [[אדמו"ר הצמח צדק]] - בן אחר בן - לדוד המלך, סבו ר' נח (אבי הרב [[שלום שכנא]]), היה כינוי שם משפחתו אלטשולער כי היה צאצא<REF>ע"ע [[יחיאל הלל אלטשולער]] שיש המערערים על יחוס זה.</REF> של הרב [[יחיאל הלל בן הרב דוד אלטשולער]] מק"ק יאברוב - בעל החיבור הידוע על התנ"ך "מצודת דוד" ו"מצודת ציון" (שהם מלוקטים בעיקר מתורת אביו, ולכן נקראים על שמו). ויש הטוענים שהמצודת דוד היה מיוחס לדוד המלך בן אחר בן.
== משיח מזרע שלמה ==
ברור הדבר כי משיח צריך להיות ממלכי דוד, וכלשון ה[[רמב"ם]]<REF>[http://www.hebrewbooks.org/dtrambam.aspx?&hilite=e7fe650a-0b11-4bdd-a658-c27f73937913 הלכות מלכים פי"א הלכה ד']</REF>: "ואם יעמוד מלך '''מבית דוד''', עוסק בתורה כדוד אביו" כו'.
עם זאת, יש ספק האם זקוק מלך ממלכי דוד, להיות גם מזרע [[שלמה המלך]]. יש אומרים כי דווקא מי שהוא מזרע שלמה יכול להיות מלך ממלכי בית דוד, וכן כתב הרמב"ם בהקדמתו לפרק חלק וז"ל ומכלל יסוד זה שאין מלך לישראל אלא מבית דוד ומזרע שלמה בלבד, וכל הכופר במשפחה זאת כפר בה' ית' ובדברי נביאיו.
אך יש אומרים כי על פי ההלכה אין משיח צריך להיות מיוחס בן אחר בן לדוד המלך, אלא העיקר שהוא יהיה מזרע דוד, והראיה לזה, מ[[רבי יהודה הנשיא]] שנאמר עליו<REF>[[סנהדרין]] צח ב.</REF> בחייו כי ראוי הוא למלוך על כס [[מלך המשיח]] ולגאול את עם ישראל, וכלשון הגמרא {{ציטוטון|אי מן חייא כגון רבי יהודה הנשיא}}. ופירש [[רש"י]] {{ציטוטון|אם משיח מאותן שחיים עכשיו, וודאי היינו רבינו הקדוש דסובל תחלואים, וחסיד גמור הוה כדאמרינן בב"מ. ואם היה מאותן שמתו כבר היה דניאל איש חמודות שנדון ביסורים בגוב אריות וחסיד גמור היה. והאי כגון לאו דווקא.}} עכ"ל [[רש"י]]. כלומר: האי "כגון" אינו "דווקא" כגון - דוגמא, אלא וודאי היינו רבי הקדוש. והוא לא היה בן אחר בן.
והמעתיק את פירוש [[הרמב"ם]] למשנה כתב<REF>בהקדמתו לפירוש הרמב"ם לסדר נשים</REF> בזה"ל: וזה החיבור הגדול הנקרא שישה סדרי משנה חיברו רבינו הקדוש אשר שמו המיוחד לו רבי יהודה הנשיא שהוא מבית דוד '''לא מזרע שלמה''' כדאיתא בכתובות<REF>ס"ב:</REF> רבי אתיא משפטיה - בן דוד - בן אביטל - אשת דוד. ע"כ. ומכאן לכאורה נראה, שהמלך המשיח אינו צריך להיות מזרעו של שלמה המלך, שאם כן, איך היה יכול להיות רבי יהודה הנשיא משיח, שהרי לא היה מזרע שלמה.
ואכן שאלה זו נידונת באחרונים<REF>דברי תורה חלק ד' אות ו'.</REF>, איך יכול להיות רבי הקדוש מלך אם לא היה מזרע שלמה. על עצם הנשיאות לא קשה, שהרי כתב הירושלמי<REF>בכתובות פי"ב ה"ג וכלאים פ"ט ה"ג.</REF> ומובא בתוס'<REF>סנהדרין ה. ד"ה דהכא שבט והתם מחוקק</REF> דכל מה שרבינו הקדוש אתי מבית דוד הוא מצד האם, אבל מצד האב אתי מבנימין, אלא שראש גולה הם מזכרים, ונשיאים הם אף מנקבות. הקושיא היא רק על המלוכה, שהרי הבחירה וההבטחה ניתנה רק לשבט יהודה כדכתיב לא יסור שבט מיהודה וכו' עד כי יבא שלה, וכמבואר ברמב"ם<REF>הלכות מלכים פ"א ה"ט.</REF> דמלך משאר שבטים לא תתקיים מלכותו, וכנאמר לירבעם על ידי אחיה השילוני אך לא כל הימים.


==מלך מבית דוד בזמן הגלות==
==מלך מבית דוד בזמן הגלות==
5,403

עריכות

תפריט ניווט