משתמש:הנחה/טיוטה - תחיית המתים: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(הרחבה)
אין תקציר עריכה
שורה 8: שורה 8:


==עניינו==
==עניינו==
מח' הרמב"ם והרמב"ן האם היא השלימות והגמר. והכרעת תורת החסידות כהרמב"ן.
''מח' הרמב"ם והרמב"ן האם היא השלימות והגמר. והכרעת תורת החסידות כהרמב"ן.''
====שלימות ותכלית הבריאה====
====שלימות ותכלית הבריאה====


====תשלום וגמר השכר====
====תשלום וגמר השכר====
דרשו חז"ל{{מקור}} על הפסוק:{{מקור}}"אשר אנכי מצווך היום" "היום לעשותם ולמחר לקבל שכרם" וזמן קבלת השכר הוא ב[[גן עדן]] ותחיית המתים ועיקר קבלת השכר הוא בתחיית המתים (והרבה חילוקים ביניהם כדלהלן).
דרשו חז"ל{{הערה|מדרש תנחומא בראשית א, תלמוד בבלי עירובין כב, א, הובא בפרש"י על הפסוק}} על הפסוק:{{הערה|דברים ז, יא.}}"אשר אנכי מצווך היום לעשותם" "היום לעשותם ולמחר לקבל שכרם" וזמן קבלת השכר הוא ב[[גן עדן]]{{הערה|כך הוא בלקוטי תורה שלח מו, ד.}} ותחיית המתים ועיקר קבלת השכר הוא בתחיית המתים.{{הערה|רמב"ן בשער הגמול (אולם הרבה חילוקים ביניהם כדלהלן).


(בקשר להגהה שבתניא לז, שהשכר הוא רק באלף השביעי...)
''(בקשר להגהה שבתניא לז, שהשכר הוא רק באלף השביעי...)''


שלימות ושכר דבר אחד. שהשכר הנעלה ביותר ששיך לתת הוא הבאת הדבר אל שלימותו ותכליתו. ומכיוון שתכלית העולם ושלימותו הוא בהתאחדותו עם בוראו שזה נעשה על ידי ביטולו לה'. משום שזה תכלית בריאתו ש"נתאווה הקב"ה להיות לו [[דירה בתחתונים]]"{{מקור}} לכן בקיום המצוות שעל ידה נעשה ההתאחדות עם מצווה המצווה והתגלות אורו האלוקי בנבראים, הוא הוא השכר הנעלה ביותר.
שלימות ושכר דבר אחד הם. שהשכר הנעלה ביותר ששיך לתת הוא הבאת הדבר אל שלימותו ותכליתו. ומכיוון שתכלית האדם והעולם ושלימותם הוא בהתאחדותם עם בוראם שזה נעשה על ידי ביטולם לה'. משום שזה תכלית בריאתם ש"נתאווה הקב"ה להיות לו [[דירה בתחתונים]]"{{מקור}} לכן בקיום המצוות שעל ידה נעשה ההתאחדות עם מצווה המצווה והתגלות אורו האלוקי בנבראים, הוא הוא השכר הנעלה ביותר.


ומכיוון שהשלימות בדבר זה (האתחדות בין הבריאה לבורא - "דירה בתחתונים") יהיה בזמן התחייה, נמצא שזמן התחייה הוא שלימות הבריאה וגמר ותשלום השכר על עבודת האדם.
ומכיוון שהשלימות בדבר זה (האתחדות בין הבריאה לבורא - "דירה בתחתונים") יהיה בזמן התחייה, נמצא שזמן התחייה הוא שלימות הבריאה וגמר ותשלום השכר על עבודת האדם.
שורה 32: שורה 32:
* ב. '''מלך''' שישנם פעמים דברים המסתירים על המלך שלא יראו את גדולתו אמנם כשהמלך מתגלה אל העם והשרים אזי "מלך ביופו תחזינה עיננו" שמתגלה מעלת המלך ורוממותו. אולם לאמיתו של דבר בדירתו עם עצמו נמצא המלך בעצמו למעלה מהגילוי שהתגלה להעם. (במילים אחרות: לעם התגלה '''מעלת''' המלך ואילו בביתו נמצא '''המלך בעצמו'''.){{מקור|ביאורי הרי"כ על תניא ויש לחפש המקור בדא"ח.}}
* ב. '''מלך''' שישנם פעמים דברים המסתירים על המלך שלא יראו את גדולתו אמנם כשהמלך מתגלה אל העם והשרים אזי "מלך ביופו תחזינה עיננו" שמתגלה מעלת המלך ורוממותו. אולם לאמיתו של דבר בדירתו עם עצמו נמצא המלך בעצמו למעלה מהגילוי שהתגלה להעם. (במילים אחרות: לעם התגלה '''מעלת''' המלך ואילו בביתו נמצא '''המלך בעצמו'''.){{מקור|ביאורי הרי"כ על תניא ויש לחפש המקור בדא"ח.}}


וכן הוא גם בגילוי האלוקי בבריאה שיש את הגילוי שמאיר בעולמות מצד הבריאה והוא אור מצומצם המתלבש בכל עולם לפי דרגתו ונרגש בו לפי מעלתו. אמנם יש את האור הבלי גבול שהוא אינו מתלבש ומאיר בכל מקום בשווה והוא יתגלה בביאת המשיח. אולם עדיין גדר הגילוי הוא שמאיר 'הגילויים' של הקב"ה שהם אינם עצמותו ית' (והם כמו לבוש) ורק בזמן התחייה יתגלה העצם שלמעלה מכל הגילויים - עצמות א"ס.
וכן הוא גם בגילוי האלוקי בבריאה שיש את הגילוי שמאיר בעולמות מצד הבריאה והוא אור מצומצם המתלבש בכל עולם לפי דרגתו ונרגש בו לפי מעלתו. ובגן עדן נרגש ומושג '[[מהות]]' אור זה (משאין כן בעולמות רק [[מציאות]]ו) אמנם יש את האור הבלי גבול שהוא אינו מתלבש ומאיר בכל מקום בשווה והוא יתגלה בביאת המשיח. אולם עדיין גדר הגילוי הוא שמאיר 'הגילויים' של הקב"ה שהם אינם עצמותו ית' (והם כמו לבוש) ורק בזמן התחייה יתגלה העצם שלמעלה מכל הגילויים - עצמות א"ס.


אמנם בגילוי זה כמה עניינים בכללות:
{{*}} גילוי ההמשכות שהמשיכו ישראל על ידי קיום המצוות. {{*}} גילוי המעלה שבנשמות ישראל עצמם.
====גילוי התענוג שבעבודה====
====גילוי התענוג שבעבודה====
הטעם שלעתיד יתגלה עצמות א"ס הוא משום שעל ידי עבודתם של ישראל בתורה ומצוות מתעורר תענוג למעלה ומתגלה לנשמות ישראל אלא שבתענוג זה כמה דרגות: תענוג המתגלה לנשמות בגן עדן ותענוג האלוקי שיתגלה בזמן התחייה. והחילוק הוא שהתענוג האלוקי שמאיר בגן עדן הוא הארה בלבד ועובר דרך שערות בלבד שעל דרך שער שדרכו עובר המשכת חיות מצומצמת ביותר (עד שחיתוך השערה אינו גורם לכאב) כך גילוי התענוג שבחכמה והשגה המתגלה בגן עדן הוא הארה בלבד. משאין כן הגילוי שיאיר בזמן התחייה הוא עצם תענוג העליון שאינו בגדר צמצום והתחלקות.{{הערה|לקוטי תורה שלח מו, ד ואילך.}}  
הטעם שלעתיד יתגלה עצמות א"ס הוא משום שעל ידי עבודתם של ישראל בתורה ומצוות מתעורר תענוג למעלה ומתגלה לנשמות ישראל אלא שבתענוג זה כמה דרגות: תענוג המתגלה לנשמות בגן עדן ותענוג האלוקי שיתגלה בזמן התחייה. והחילוק הוא שהתענוג האלוקי שמאיר בגן עדן הוא הארה בלבד ועובר דרך שערות בלבד שעל דרך שער שדרכו עובר המשכת חיות מצומצמת ביותר (עד שחיתוך השערה אינו גורם לכאב) כך גילוי התענוג שבחכמה והשגה המתגלה בגן עדן הוא הארה בלבד. משאין כן הגילוי שיאיר בזמן התחייה הוא עצם תענוג העליון שאינו בגדר צמצום והתחלקות.{{הערה|לקוטי תורה שלח מו, ד ואילך.}}  
*''הרחבה בביאור 'עצם התענוג' - "שעשועי המלך בעצמותו" ס"ו ד"ה זה היום, שם ע' לה,''
*''עוה"ב מצ"ע הוא רק ש"י עולמות, וע"י המצוות נמשך תר"ך = פי שתיים (וככה הגדול - תרל"ז) וביאורו ראה לקו"ת ראה כח, ד לקו"ש חלק ה ע' 243 ואילך, שיחת עקב תשמ"ט סעיף ג (ומ"מ בהערה 16)''
====כבר היה במתן תורה====
====כבר היה במתן תורה====
תניא פרק לו
''תניא פרק לו, סה"מ תרל"א, (וגם שם היה לגופים אף שפרחה, הרי החזירן ומרומז בתניא - מאמר של הרבי)''
===אופנה===
===אופנה===
הגילוי יאיר בגוף הגשמי של הנברא....
''הגילויים של זמן זה יהיו דווקא נשמה בגוף גשמי היות והגילוי הוא עצמיות התענוג הנמשך מצד הדרגה התחתונה ביותר ש''


מצב העולם באותו התקופה יהיה במצבו הנעלה ביותר שלא יהיה בו שום רע  שהקב"ה יעביר כליל את רוח הטומאה כדברי הפסוק:{{מקור}} "ואת רוח הטומאה העביר מן הארץ", שבעוד שעבודת האדם במשך כל זמן קיום העולם הוא להפריד את הרע מהטוב, אולם כל זמן שזה בכוחו המוגבל של האדם, אין בידו לגרשו לגמרי. ודווקא כשיבוא מצד 'הקב"ה' ובכוחו, יועבר לגמרי מהעולם.{{הבהרה|שייך לדרגת הגילוי או עניין בפ"ע?}} שאפילו קודם לכן בימות המשיח בגמר עבודת הבירורים שיופרד הרע מהטוב ויהיו היהודים במצב כמו לפני חטא [[עץ הדעת]] שלא היה תערובת רע וטוב עדיין מציאות של הרע קיימת וממילא אין הטוב הנמצא בשלימות אף שאינה מעורבת ודווקא בזמן התחייה כשיבטל הרע לגמרי יהיה תכלית השלימות בטוב העולם.{{הערה|שם=מכתב}}
מצב העולם באותו התקופה יהיה במצבו הנעלה ביותר שלא יהיה בו שום רע  שהקב"ה יעביר כליל את רוח הטומאה כדברי הפסוק:{{מקור}} "ואת רוח הטומאה העביר מן הארץ", שבעוד שעבודת האדם במשך כל זמן קיום העולם הוא להפריד את הרע מהטוב, אולם כל זמן שזה בכוחו המוגבל של האדם, אין בידו לגרשו לגמרי. ודווקא כשיבוא מצד 'הקב"ה' ובכוחו, יועבר לגמרי מהעולם.{{הבהרה|שייך לדרגת הגילוי או עניין בפ"ע?}} שאפילו קודם לכן בימות המשיח בגמר עבודת הבירורים שיופרד הרע מהטוב ויהיו היהודים במצב כמו לפני חטא [[עץ הדעת]] שלא היה תערובת רע וטוב עדיין מציאות של הרע קיימת וממילא אין הטוב הנמצא בשלימות אף שאינה מעורבת ודווקא בזמן התחייה כשיבטל הרע לגמרי יהיה תכלית השלימות בטוב העולם.{{הערה|שם=מכתב}}


...אופן העברת הרע עיין פרק לז בתניא...
''...אופן העברת הרע עיין פרק לז בתניא...''
===הגלוי לנשמות ישראל===
===הגלוי לנשמות ישראל===
הגילויים של תחיית המתים יהיה לכל עם ישראל בשווה. ולכן אמרו חז"ל: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא"{{הבהרה|אולי יש תוספת ביאור היכן מדוייק כאן שכולם בשווה? אולי מזה שאין משיהו שאין לו. כן משמע קצת בלקו"ת שלח שם}} משאין כן בגילוי שמאיר בגן עדן שהוא גם תשלום שכר ותוצאה מעבודת היהודי בעולם הזה הגילויים מחולקים שבגן עדן עצמו יש הרבה דרגות גן עדן העליון וגן עדן התחתון. בהם עצמם כל אחד משיג לפי דרגתו דווקא.
הגילויים של תחיית המתים יהיה לכל עם ישראל בשווה. ולכן אמרו חז"ל: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא" ללא יוצא מהכלל ומשמע שאין צורך בזיכוך מיוחד כפי שהוא בגן עדן שאף הוא תשלום שכר ותוצאה מעבודת היהודי בעולם הזה והגילויים מחולקים. שבגן עדן עצמו יש הרבה דרגות גן עדן העליון וגן עדן התחתון. בהם עצמם ריבוי בלי גבול של דרגות וכל אחד משיג לפי דרגתו דווקא.


(לקו"ת שלח מו, ד בטעם הדבר)....
''(לקו"ת שלח מו, ד בטעם הדבר) (זה ששיך התגלות לנשמות להיותם עצמיים לקו"ש ח"ה ע' 244)''
==על ידי מעשינו ועבודתנו==
==על ידי מעשינו ועבודתנו==
''דווקא בעוה"ז, גוף, מעשה, קב"ע, וכו'''


==קיום המצוות==
==קיום המצוות==
''תניא אגרת הקודש סי כה (?), לקו"ש ח"ה ע' 244 הערה 33,''
==ראו גם==
==ראו גם==
* [[דירה בתחתונים]]
* [[דירה בתחתונים]]
5,403

עריכות

תפריט ניווט