משיח שבכל דור: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 145 בתים ,  22 ביולי 2015
שורה 34: שורה 34:


==הדרכים לזהוי המשיח שבכל דור==
==הדרכים לזהוי המשיח שבכל דור==
היות ומלך המשיח כשיתגלה צריך צריך שהתקיימו בו סימני המשיח כפי שכתבם הרמב"ם בהלכות מלכים{{הערה|פרק י"א}} ממילא אותו אדם הראוי להיות משיח עליו להתאים לגדרים אלו. (אמנם הגדרים והסימנים של [[בחזקת משיח]] ו[[משיח ודאי]] עדיין לא התקיימו בו שלכן הוא רק 'ראוי' להיות משיח).


המשיח שבדור צריך שהתקיימו בו סימני הרמב"ם{{הערה|הלכות מלכים פרק י"א}}, להיות מזרע דוד{{הערה|וכהבטחת התורה (ויחי מט, ו) שלעולם לא תפסק המלכות מזרע יהודה: "לא יסור שבט מיהודה.. עד כי יבוא שילה", "מלך המשיח שהמלוכה שלו". ודרשו חז"ל לשאלה במה מתבטאת מלכותו הנצחית של דוד בזמן הזה בה אין מלך בישראל, וביארו "אלו ראשי גליות שבבבל (ראה רמב"ם הלכות סנהדרין, "ראשי גולה שבבבל במקום מלך הם עומדין") ונשיא שבארץ ישראל" הממשיכים את מלכות דוד גם בזמן הגלות.
ולכן אותו אדם הראוי להיות משיח עליו להיות:
 
* מזרע דוד
וכך ביאר ה[[של"ה]] (פרשת ויחי) ש"בכל דור ודור לא ימנע אנשים חשובים מיהודה ואם אינם במלכות זה הם במלכות אחר... וכלל העניין שלא תפסוק מיהודה ממשלה, יהיה ממשלה גדולה או קטנה, ודבר זה יהיה נוהג עד שיבא משיח, ואז עליו יקהתו כל העמים וימלוך בכיפה עולמי עד"}}, הוגה בתורה ועוסק במצוות{{הערה|ראה שיחת שבת פרשת דברים תשמ"ח (הע' 69), "שמשיח ישנו בכל דור ודור, ולא עוד אלא שהוא כבר במצב שראוי לגאול תיכף ומיד את ישראל ("הוגה בתורה ועוסק במצוות וכו'" - רמב"ם הלכות מלכים ספי"א)"}}. וכן עליו להיות מלך{{הערה|שיחת תזריע מצורע תשנ"א הערה 66}} אם כי, אין הכוונה ל"מלך" במובן המלא של המושג, עם כל התנאים ההלכתיים לעמידת מלך, שתנאים אלו לא יתכנו בזמן הגלות כאשר ישראל מפוזרים בין האומות ותחת שלטון זרים. אלא הכוונה למלך במשמעות של מנהיג ישראל, {{הערה|כפי שמובן גם מדברי הגמרא שהדוגמאות למשיח שבדור הם רבינו הקדוש, רבי יהודה מסדר ה[[משנה]], שהיה נשיא הסנהדרין, ורב נחמן שהיה מבית ראש הגולה, וראה [[קונטרס בית רבינו שבבבל]] תשנ"ב, "מסתבר לומר שהוא הנשיא שבדור, כמו רבי יהודה הנשיא"}}.
* הוגה בתורה ועוסק במצוות.{{הערה|ראה שיחת שבת פרשת דברים תשמ"ח (הע' 69), "שמשיח ישנו בכל דור ודור, ולא עוד אלא שהוא כבר במצב שראוי לגאול תיכף ומיד את ישראל ("הוגה בתורה ועוסק במצוות וכו'" - רמב"ם הלכות מלכים ספי)"}}.
* שיהיה בו 'עניין' המלוכה. {{הערה|וכהבטחת התורה (ויחי מט, ו) שלעולם לא תפסק המלכות מזרע יהודה: "לא יסור שבט מיהודה.. עד כי יבוא שילה", שהוא "מלך המשיח שהמלוכה שלו". ודרשו חז"ל לשאלה במה מתבטאת מלכותו הנצחית של דוד בזמן הזה בה אין מלך בישראל, וביארו "אלו ראשי גליות שבבבל (ראה רמב"ם הלכות סנהדרין, "ראשי גולה שבבבל במקום מלך הם עומדין") ונשיא שבארץ ישראל" הממשיכים את מלכות דוד גם בזמן הגלות. וכך ביאר ה[[של"ה]] (פרשת ויחי) ש"בכל דור ודור לא ימנע אנשים חשובים מיהודה... שלא תפסוק מיהודה ממשלה, יהיה ממשלה גדולה או קטנה, ודבר זה יהיה נוהג עד שיבא משיח, ואז עליו יקהתו כל העמים וימלוך בכיפה עולמי עד". וכפי שמובן גם מדברי הגמרא שהדוגמאות למשיח שבדור הם רבינו הקדוש, רבי יהודה מסדר ה[[משנה]], שהיה נשיא הסנהדרין, ורב נחמן שהיה מבית ראש הגולה, וראה שיחת שבת פרשת תולדות התוועדויות תשנ"ב כרך א עמוד 320 שמציאותו של משיח עומדת למלכות עוד לפני התגלותו וראה שם הערה 49 וראה גם [[קונטרס בית רבינו שבבבל]] תשנ"ב, "מסתבר לומר שהוא הנשיא שבדור, כמו רבי יהודה הנשיא"}}.


==ראו גם==
==ראו גם==
5,403

עריכות

תפריט ניווט