המשך: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,468 בתים ,  1 באפריל 2015
הרחבה, עריכה
אין תקציר עריכה
(הרחבה, עריכה)
שורה 1: שורה 1:
{{עריכה}}
{{עריכה}}
'''המשך''' בעגה החב"דית מתייחס לקבוצת [[מאמר|מאמרי]] חסידות שנאמרו בזה אחד זה במשך תקופה, ועוסקים בעניין אחד.
'''המשך''' בעגה החב"דית מתייחס לקבוצת [[מאמר|מאמרי]] חסידות שנאמרו בזה אחד זה במשך תקופה, ובנויים כרצף, אשר כל מאמר קשור ובהמשך למאמר שלפניו.


מי שחידש את מושג ה'המשך' היה כ"ק [[אדמו"ר מהר"ש]].
מי שחידש את מושג ה'המשך' היה כ"ק [[אדמו"ר מהר"ש]] שאמר את המשך "[[וככה]]" המכונה '''ההמשך הגדול''', או '''וככה הגדול'''{{הערה|[[התועדויות]] [[תש"ן]] עמ' 114}}.


"המשכים" מפורסמים הם [[המשך תרס"ו]] ו[[המשך תער"ב]] של [[אדמו"ר הרש"ב]].
==ענין ההמשך==
בדרך כלל אמירת [[מאמר]] חסידות המכונה גם [[דא"ח]] נאמרו ב[[שבת]] או בימים טובים וחגים ורובם ככולם בנויים על דיבור המתחיל - [[פסוק]] או [[מאמר רז"ל]] הקשור לתקופה, מקשה עליו ומבארו, וכל מאמר הינו ענין בפני עצמו. אך החידוש של "המשך" הוא - לא על פי סדר שלפי הזמן אלא לפי הענין המתבאר, ונמשך פעמים שבועות וחודשים ואף שנים{{הערה|[[התועדויות]] [[תש"ן]] עמ' 114}}.


ההמשכים ב[[חסידות חב"ד]] הינם חלק משמעותי וחשוב בתורת מאמרי החסידות, ונלמדים בעיון ובהעמקה רבה. 
אמירת ההמשכים אצל [[אדמו"ר הרש"ב]] היתה תלויה וקשורה במצב הישיבה [[תומכי תמימים]] שב[[ליובאויטש]], מכיון שעיקר המתעסקים בלימוד החסידות היו תלמידי הישיבה - ה[[תמימים]], וכפי שניתן לראות שההמשך הראשון נאמר שנה וחצי אחר הקמת הישיבה, והאחרון מסתיים בשנים בו נסגר הישיבה בליובאויטש עקב מלחמת העולם הראשונה.
==סיום ההמשך==
כבר בסיום ההמשך הראשון בתולדות ימי החסידות ב[[תרל"ח]], נחגג המאורע בצורה נדירה, [[אדמו"ר המהר"ש]] קרא לבנו [[אדמו"ר הרש"ב]] וציווה עליו להביא בקבוק משקה ואמר לו "בא נשמח אני ואתה" ודיבר איתו שעה שעתיים בעניני חסידות בחדרו הפרטי{{הערה|[[ספר המאמרים תרס"ו]] הוספות עמ' תרסה}}.
כך גם בסיום אמירת ההמשך הידוע של [[אדמו"ר הרש"ב]] [[המשך תרס"ו]] קרא לבנו [[אדמו"ר הריי"צ]] וציווה עליו להביא בקבוק [[בנדיקטין]] וסיפר לו את המאורע הנ"ל עם אביו{{הערה|[[ספר המאמרים תרס"ו]] הוספות עמ' תרסה}}.
"המשכים" מפורסמים הם [[המשך רנ"ט]] [[המשך תרס"ו]] ו[[המשך תער"ב]] של [[אדמו"ר הרש"ב]].
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
1,282

עריכות

תפריט ניווט