מעלי קבצים, highauser
5,403
עריכות
שורה 148: | שורה 148: | ||
===משיח בזמן הגלות=== | ===משיח בזמן הגלות=== | ||
{{ערך מורחב|ערך=[[משיח שבכל דור]]}} | {{ערך מורחב|ערך=[[משיח שבכל דור]]}} | ||
ב[[תשעה באב]] במהלך חורבן [[בית המקדש]], נולד הצדיק הראשון בעל הפוטנציאל המשיחי | משיח הינו ילוד אישה הנמצא בזמן ומקום הגלות וסובל מהגלות וכשמגיע הזמן הרי הוא מתגלה אל בני ישראל ומולך עליהם וגואלם (כדלהלן). הגמרא{{הערה|אריכות וסיפור בזה - ירושלמי ברכות פ"ב ה"ד.}} מתארת שכבר ב[[תשעה באב]] במהלך חורבן [[בית המקדש]], נולד הצדיק הראשון בעל הפוטנציאל המשיחי, (זמן עיבורו החל בתאריך תחילת המצור על ירושלים [[עשרה בטבת]]{{הערה|ספר השיחות תשנ"ב חלק א' עמ' 230.}}). הכוונה בלידה זו הוא למצב בו מוכן המשיח ל[[התגלות]], ולגאול את [[יהודים|עם ישראל]]{{הערה|שם חלק ב' עמ' 744 הערה 93; וראה תורת מנחם התוועדויות תשנ"א חלק ד עמוד 134 הע' 93}}{{הערה|וראה בספר נצח ישראל למהר"ל פרק כ"ו מבאר ביאור הלידה (שאינה לידה גשמית רק) שאז נעשה ראוי העולם למשיח עיי"ש וראה בספר ישעות משיחו העיון השני פרק א.}} | ||
רבי עובדיה מברטנורא בפירושו למגילת רות{{מקור|?.}} כותב: "בכל דור ודור נולד אחד מזרע יהודה שהוא ראוי להיות משיח לישראל". ובשו"ת [[חתם סופר]]{{הערת שוליים|חלק ו', סימן צ"ח ד"ה הריני נזיר.}}: "ומיום שחרב [[בית המקדש]] מיד נולד אחד הראוי בצדקתו להיות גואל, ולכשיגיע הזמן יגלה אליו השי"ת וישלחו, ואז יערה עליו רוחו של משיח הטמון וגנוז למעלה עד בואו". ב'פרי צדיק' לרבי צדוק הכהן מלובלין{{הערת שוליים|פרשת דברים, אות י"ג.}} כתוב: "בכל דור יש נפש אחת שראויה להיות משיח אם יהיה הדור זכאי". | רבי עובדיה מברטנורא בפירושו למגילת רות{{מקור|?.}} כותב: "בכל דור ודור נולד אחד מזרע יהודה שהוא ראוי להיות משיח לישראל". ובשו"ת [[חתם סופר]]{{הערת שוליים|חלק ו', סימן צ"ח ד"ה הריני נזיר.}}: "ומיום שחרב [[בית המקדש]] מיד נולד אחד הראוי בצדקתו להיות גואל, ולכשיגיע הזמן יגלה אליו השי"ת וישלחו, ואז יערה עליו רוחו של משיח הטמון וגנוז למעלה עד בואו". ב'פרי צדיק' לרבי צדוק הכהן מלובלין{{הערת שוליים|פרשת דברים, אות י"ג.}} כתוב: "בכל דור יש נפש אחת שראויה להיות משיח אם יהיה הדור זכאי". | ||
ועל פי זה בכל דור היה משוער בקרב אנשי הדור מיהו הראוי להיות משיח בדורם - כך כותב ה[['שדי חמד']]{{הערה|פאת השדה, מערכת הא' כלל ע'.}} | לפירושים מסוימים בגמרא{{הערה|סנהדרין צח ב}} אודות דברי רב זירא שאילו המשיח מין החיים הרי הוא רבי יהודה הנשיא. הרי שרב זירא זיהה בגלות מי הוא הראוי להיות משיח בדורו בסיבת הזיהוי בו יש כמה ביאורים: א. סבלו של רבי וחסידותו.{{הערה|רש"י שם}} ב.שלטונו בזמן הגלות המעידים על תכונת מלכותו.{{הערה|מהרש"א שם וראה לעיל "מלכותו בגלות"}} | ||
ועל פי זה בכל דור היה משוער בקרב אנשי הדור מיהו הראוי להיות משיח בדורם - כך כותב ה[['שדי חמד']]{{הערה|פאת השדה, מערכת הא' כלל ע'.}}. | |||
ביאורים ותכונות שונות נאמרו על האיש שראוי להיות משיח.{{מקור}} הרבי מבאר{{הערה|[[ספר השיחות]] [[תשנ"ב]] חלק ב' עמ' 470.}} ש[[נשיא הדור]] (הנשיא של תורת החסידות{{הבהרה|מה פתאום? קודם לא היה? או שהכוונה שנשיאי החסידות יש להם יותר שייכות למשיח...}}{{הערה|ספר השיחות תשנ"ב חלק ב' עמ' 472.}}) הוא המשיח שבדור{{הבהרה|מדוע? יחידה הכללית... ועוד...}}. | |||
====מקום שהותו==== | ====מקום שהותו==== | ||