מלך המשיח: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 1,795 בתים ,  25 בינואר 2015
שורה 98: שורה 98:
התורה מתארת את המשיח בשם "שבט" כדברי [[יעקב אבינו]]{{הערה|בראשית מט, י.}} '''"לֹא-יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה... עַד כִּי-יָבֹא שִׁילֹה"'''. וכן בדברי בלעם המנבאים אודות המשיח:{{הערה|במדבר כד, יז.}} '''"וְקָם שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל...וְקַרְקַר כָּל-בְּנֵי-שֵׁת"''' משמעות הכינוי שבט הוא על שם זה שגואל זה יהיה "מלך רודה ומושל".{{הערה|רש"י במדבר שם וראה רש"י בראשית שם.}}
התורה מתארת את המשיח בשם "שבט" כדברי [[יעקב אבינו]]{{הערה|בראשית מט, י.}} '''"לֹא-יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה... עַד כִּי-יָבֹא שִׁילֹה"'''. וכן בדברי בלעם המנבאים אודות המשיח:{{הערה|במדבר כד, יז.}} '''"וְקָם שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל...וְקַרְקַר כָּל-בְּנֵי-שֵׁת"''' משמעות הכינוי שבט הוא על שם זה שגואל זה יהיה "מלך רודה ומושל".{{הערה|רש"י במדבר שם וראה רש"י בראשית שם.}}


גם בדברי הנביאים מתואר המשיח כמלך, הנביא [[יחזקאל]] כשמתאר את הגאולה וקיבוץ הגלויות, מתייחס אף למלכות ישראל{{הערה|יחזקאל פרק לז פסוקים כא-כה.}}: '''"..כֹּה אָמַר אֲדֹנָ-י ה' הִנֵּה אֲנִי לֹקֵחַ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִבֵּין הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הָלְכוּ שָׁם, וְקִבַּצְתִּי אֹתָם מִסָּבִיב וְהֵבֵאתִי אוֹתָם אֶל אַדְמָתָם..וְעָשִׂיתִי אֹתָם לְגוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ, בְּהָרֵי יִשְׂרָאֵל, וּמֶלֶךְ אֶחָד יִהְיֶה לְכֻלָּם, לְמֶלֶךְ; וְלֹא יהיה (יִהְיוּ-) עוֹד לִשְׁנֵי גוֹיִם, וְלֹא יֵחָצוּ עוֹד לִשְׁתֵּי מַמְלָכוֹת עוֹד...וְעַבְדִּי דָוִד מֶלֶךְ עֲלֵיהֶם וְרוֹעֶה אֶחָד יִהְיֶה לְכֻלָּם, וּבְמִשְׁפָּטַי יֵלֵכוּ וְחֻקֹּתַי יִשְׁמְרוּ וְעָשׂוּ אוֹתָם. וְיָשְׁבוּ עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לְעַבְדִּי לְיַעֲקֹב אֲשֶׁר יָשְׁבוּ בָהּ אֲבוֹתֵיכֶם, וְיָשְׁבוּ עָלֶיהָ הֵמָּה וּבְנֵיהֶם וּבְנֵי בְנֵיהֶם עַד עוֹלָם וְדָוִד עַבְדִּי נָשִׂיא לָהֶם לְעוֹלָם"'''
במקומות רבים בדברי הנביאים מתואר המשיח כמלך, ובחלקם אף מתואר פרטים אודות אופן מלכותועל התאחדות [[עשרת השבטים]] עם [[שבט יהודה]] להמליך עליהם מלך אחד לכל העם.{{הערה|יחזקאל לז, כא-כה.}}
בנבואתו מנבא יחזקאל על התאחדות [[עשרת השבטים]] עם [[שבט יהודה]] להמליך עליהם מלך אחד לכל העם. גם הנביא [[ירמיהו]] מנבא אודות המלך שיהיה בימים ההם{{הערה|ירמיהו פרק ל, פסוק ט.}}: '''"וְעָבְדוּ אֵת ה' אֱלֹקיהֶם וְאֵת דָּוִד מַלְכָּם אֲשֶׁר אָקִים לָהֶם"'''.


המפרשים מבארים{{מקור}} שדבריהם מכוונים למלך המשיח שיקום ויגאל את עם ישראל, ונקרא שמו "דוד" על שם שהוא מזרע דוד המלך ויקיים ויחזיר את "[[מלכות בית דוד]]".{{הערה|ראה מצודת דוד שם}}
מלכותו של המשיח הוא הדבר העיקרי והמרכזי שבו והוא מפני שעל פי ה[[הלכה]] משמעות ביאת המשיח הוא לא רק יעוד נבואי בלבד שיש חיוב להאמין בו, אלא זמן בו תחזור המלכות לישראל וכל דיני התורה יתקיימו בשלמות.{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק|לקוטי שיחות חלק י"ח עמוד 182 שיחה לפרשת בלק}}  


מלכותו של מלך המשיח הוא הדבר העיקרי והמרכזי שבו שגדרי ה[[הלכה]] משמעות ביאת המשיח הוא לא רק יעוד נבואי בלבד שיש חיוב להאמין בו, אלא זמן בו תחזור המלכות לישראל וכל דיני התורה יתקיימו בשלמות.{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק|לקוטי שיחות חלק י"ח עמוד 182 שיחה לפרשת בלק}} מלכותו תהיה בשלמות הכי גדולה הן בדרגת מלכותו הן בפעולותיו והצלחתיו ובהשפעתו בכלל (כדלהלן).
מלכותו של מלך המשיח תהיה בשיא השלמות הן בדרגת ורוממות מלכותו, הן בפעולותיו, הצלחתו והשפעתו בכלל (כדלהלן).


====דרגת מלכותו====
====דרגת מלכותו====
שורה 131: שורה 130:
====קיסר ופלגי קיסר====
====קיסר ופלגי קיסר====
{{להשלים}}
{{להשלים}}
בדרשת חז"ל מוצאים אנו התייחסות נוספת למלכותו על פי הפסוקים דלעיל{{הערה|סנהדרין צח עמוד ב}}:{{ציטוט|תוכן=אמר רב יהודה אמר רב עתיד הקדוש ברוך הוא להעמיד להם דוד אחר, שנאמר {ירמיה ל-ט} "וְעָבְדוּ אֵת ה' אֱלֹקיהֶם וְאֵת דָּוִד מַלְכָּם אֲשֶׁר אָקִים לָהֶם" הקים לא נאמר אלא אקים. אמר ליה רב פפא לאביי והכתיב {יחזקאל לז-כה} ודוד עבדי נשיא להם לעולם? (מתרצת הגמרא:) כגון קיסר ופלגי קיסר.}}
בדרשת חז"ל מוצאים אנו התייחסות נוספת למלכותו על פי פסוקי הנביאים{{הערה|סנהדרין צח עמוד ב}}:{{ציטוט|תוכן=אמר רב יהודה אמר רב עתיד הקדוש ברוך הוא להעמיד להם דוד אחר, שנאמר (ירמיה ל, ט) "וְעָבְדוּ אֵת ה' אֱלֹקיהֶם וְאֵת דָּוִד מַלְכָּם אֲשֶׁר אָקִים לָהֶם" הקים לא נאמר אלא אקים. (ומקשה הגמרא:)אמר ליה רב פפא לאביי והכתיב (יחזקאל לז, כה.) וְדָוִד עַבְדִּי, נָשִׂיא לָהֶם לְעוֹלָם? ( - משמע שדוד המלך בעצמו ימלוך עליהם ולא אחר?{{מקור}} מתרצת הגמרא:) כגון קיסר ופלגי קיסר.}}


לדעת רב יהודה בשם רב פסוקים הללו מדברים בשני אישים שונים ומפרש שאמנם מלך המשיח יהיה המלך בעם אולם דוד המלך יהיה שני לו כעין סגן.
לדעת רב יהודה בשם רב פסוקים הללו מדברים בשני אישים שונים ומפרש שאמנם מלך המשיח יהיה המלך אולם דוד המלך יהיה שני לו כעין סגן.


הרבי מבאר שהן "קיסר" והן "פלגי קיסר" בשניהם הכוונה על מלך המשיח עצמו. וכוונת הגמרא לומר שבמשיח יהיו תכונות נוספות במלכות שמחודושות לגמרי ממלכותו של דוד המלך ובפרט שבו מתייחד מלך המשיח נקרא קיסר ובפרט שבו הוא "ממשיך" את דוד המלך נקרא המשיח פלגי קיסר.{{הערה|לקוטי שיחות חלק ל"ה שיחת פרשת ויגש}}
הרבי מבאר שהן "קיסר" והן "פלגי קיסר" בשניהם הכוונה על מלך המשיח עצמו. וכוונת הגמרא לומר שבמשיח יהיו תכונות נוספות במלכות שמחודושות לגמרי ממלכותו של דוד המלך ובפרט שבו מתייחד מלך המשיח נקרא קיסר ובפרט שבו הוא "ממשיך" את דוד המלך נקרא המשיח פלגי קיסר.{{הערה|לקוטי שיחות חלק ל"ה שיחת פרשת ויגש}}
5,403

עריכות

תפריט ניווט