מעלי קבצים, highauser
5,403
עריכות
(←"מלך" המשיח: הרחבה) |
|||
שורה 93: | שורה 93: | ||
המפרשים מבארים{{מקור}} שדבריהם מכוונים למלך המשיח שיקום ויגאל את עם ישראל, ונקרא שמו "דוד" על שם שהוא מזרע דוד המלך ויקיים ויחזיר את "[[מלכות בית דוד]]".{{הערה|ראה מצודת דוד שם}} | המפרשים מבארים{{מקור}} שדבריהם מכוונים למלך המשיח שיקום ויגאל את עם ישראל, ונקרא שמו "דוד" על שם שהוא מזרע דוד המלך ויקיים ויחזיר את "[[מלכות בית דוד]]".{{הערה|ראה מצודת דוד שם}} | ||
מלכותו של מלך המשיח הוא הדבר העיקרי | מלכותו של מלך המשיח הוא הדבר העיקרי והמרכזי שבו שגדרי ה[[הלכה]] משמעות ביאת המשיח הוא לא רק יעוד נבואי בלבד שיש חיוב להאמין בו, אלא זמן בו תחזור המלכות לישראל וכל דיני התורה יתקיימו בשלמות.{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק|לקוטי שיחות חלק י"ח עמוד 182 שיחה לפרשת בלק}} מלכותו תהיה בשלמות הכי גדולה הן בדרגת מלכותו הן בפעולותיו והצלחתיו ובהשפעתו בכלל (כדלהלן). | ||
====דרגת מלכותו==== | ====דרגת מלכותו==== | ||
תוארו של מלך המשיח הוא "מלך מבית דוד" | תוארו של מלך המשיח הוא "מלך מבית דוד", תואר זה מגדיר את עצם מציאותו והוא אינו מתאר משהו שנוסף עליו מפני שהוא יהיה "מלך בעצם". שבמלכים ישנם שני אופנים א. כאלו שכל גדר מלכותם היא רוממותם מהעם ולא שהם מצד עצמם מרוממים ומלכים אלו נעשים על ידי שהעם מרומם אותם ועושה אותם למלך עליהם ומלכים אלו מלכותם היא כדבר נוסף על עצם מציאותם ב. "מלך בעצם" שהם מרוממים בעצם ואינם צריכים לעם בכדי להיות מלך שמצד עצם נפשם הם מרוממים מהסובבים{{הערה|ראה המשך תער"ב חלק א [http://www.chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/1/31/236.htm פרק קכב] וב[http://www.chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/1/58/index.htm מאמר ד"ה וידבר אלוקים תרד"ע] בחילוק בין רוממות עצמי (שהזולת אינו מציאות כלל) לרוממות על עם (שהזולת מציאות, אלא שהוא עומד בהתנשאות כלפיו).}} מלך המשיח הוא מלך בעצם שהוא לגמרי שלא בערך העם. | ||
זה שמלך המשיח הוא "מלך בעצם" הוא לפי שהוא יזכה שתתגלה בנשמתו דרגת היחידה שעניינה שהיא מקבלת מיחידו של עולם שהוא למעלה מהעולם לגמרי.{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"ז עמוד 256. ובהערה 36 ו 37}} | זה שמלך המשיח הוא "מלך בעצם" הוא לפי שהוא יזכה שתתגלה בנשמתו דרגת היחידה שעניינה שהיא מקבלת מיחידו של עולם שהוא למעלה מהעולם לגמרי.{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"ז עמוד 256. ובהערה 36 ו 37}} | ||
שורה 103: | שורה 103: | ||
תפקידו העיקרי הוא "להחזיר מלכות בית דוד ליושנה" שעניינה "להרים דת האמת ולמלאות העולם צדק ולשבור זרוע הרשעים, ולהלחם מלחמות ה' שאין ממליכין מלך אלא לעשות משפט ומלחמות"{{הערה|רמב"ם הלכות מלכים סוף פרק ג}} וזה יהיה גם תפקידו של המשיח כמלך: הן בחיזוק וביצור הדת "יכוף כל ישראל לילך בה (-בדרך התורה) ולחזק בדקה",{{הערה|שם=רמ מ יא|רמב"ם פרק יא מהלכות מלכים הלכה ג}} הן במלחמות עם הרשעים ואומות העולם "וילחום מלחמת ה'"{{הערה|שם=רמ מ יא}} ו {{הערה|לקוטי שיחות חלק לה עמוד 208}} הן בהרמת הדת, שיביא לשלימות בקיום התורה והמצוות, על ידי בנין המקדש{{הערה|בשייכות המלך לבנין המקדש ראה לקוטי שיחות חלק ט"ז עמוד 301}} וקיבוץ הגלויות שעל ידי זה יתווסף בשלימות בקיום המצוות כ[[קורבנות|עבודת הקרבנות]] [[שמיטה]] ו[[יובל]].{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק}} על ידו יחזרו המשפטים ב[[בית דין]] הגדול והוא יתקן את העולם לעבוד את ה' "שלא יגזלו ולא ישחיתו" "ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה'" שכל אלו -פעולותיו בתיקון העולם - הם פעולות המשיח כמלך. | תפקידו העיקרי הוא "להחזיר מלכות בית דוד ליושנה" שעניינה "להרים דת האמת ולמלאות העולם צדק ולשבור זרוע הרשעים, ולהלחם מלחמות ה' שאין ממליכין מלך אלא לעשות משפט ומלחמות"{{הערה|רמב"ם הלכות מלכים סוף פרק ג}} וזה יהיה גם תפקידו של המשיח כמלך: הן בחיזוק וביצור הדת "יכוף כל ישראל לילך בה (-בדרך התורה) ולחזק בדקה",{{הערה|שם=רמ מ יא|רמב"ם פרק יא מהלכות מלכים הלכה ג}} הן במלחמות עם הרשעים ואומות העולם "וילחום מלחמת ה'"{{הערה|שם=רמ מ יא}} ו {{הערה|לקוטי שיחות חלק לה עמוד 208}} הן בהרמת הדת, שיביא לשלימות בקיום התורה והמצוות, על ידי בנין המקדש{{הערה|בשייכות המלך לבנין המקדש ראה לקוטי שיחות חלק ט"ז עמוד 301}} וקיבוץ הגלויות שעל ידי זה יתווסף בשלימות בקיום המצוות כ[[קורבנות|עבודת הקרבנות]] [[שמיטה]] ו[[יובל]].{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק}} על ידו יחזרו המשפטים ב[[בית דין]] הגדול והוא יתקן את העולם לעבוד את ה' "שלא יגזלו ולא ישחיתו" "ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה'" שכל אלו -פעולותיו בתיקון העולם - הם פעולות המשיח כמלך. | ||
אלא שפעולות אלו יעשו על ידו בשלימות באופן של "חידוש" שלא בערך לכל המלכים שלפניו | אלא שפעולות אלו יעשו על ידו בשלימות באופן של "חידוש" שלא בערך לכל המלכים שלפניו שתיקון העולם שיהיה על ידו הוא שלא יהיה עסק העולם אלא לדעת את ה' שהוא חידוש עצום בהנהגת העולם{{הערה|גם לפי הרמב"ם שעולם כמנהגו נוהג הרי זה רק ביחס ל'''טבע''' העולם שלט ישתנה אבל הנהגת העולם הרי בטח תשתנה כמו שהוא עצמו כתב כבפנים ובפרט ב[[ימות המשיח|תקופה השנייה]] לקוטי שיחות חלק לה שם}} וכן בשלימות שיביא בתורה בתפקידו כמלך "להרים דת האמת" שיהיה באופן המושלם ביותר. | ||
ולכן המלכות הוא הדבר העיקרי בביאת המשיח לפי שעל פי ההלכה ימות המשיח עניינם שיהיה שלימות המצוות וזה נעשה דווקא על ידי המלך כנ"ל (וזה הטעם שלא נדרש ממשיח אותות ומופתים כנביא שאין זה עניינו וגדרו אלא מלך שאין עניינו לשנות הטבע אלא להרים דת האמת).{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק}} | ולכן המלכות הוא הדבר העיקרי בביאת המשיח לפי שעל פי ההלכה ימות המשיח עניינם שיהיה שלימות המצוות וזה נעשה דווקא על ידי המלך כנ"ל (וזה הטעם שלא נדרש ממשיח אותות ומופתים כנביא שאין זה עניינו וגדרו אלא מלך שאין עניינו לשנות הטבע אלא להרים דת האמת).{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק}} | ||
שורה 111: | שורה 111: | ||
====תפקידו כמלך על פי החסידות==== | ====תפקידו כמלך על פי החסידות==== | ||
{{להשלים}} | {{להשלים}} | ||
[[מלך]] ישראל מגלם בעולם את מלכותו של הקב"ה. כלומר, מלכותו והתנשאותו של המלך על העם תוכנם ופנימיותם מלכותו של הקב"ה והמלך הוא ממוצע בין עם ישראל להקב"ה לגלות מלכותו בעולם. ו[[ביטול]] העם למלך הוא הביטול שלהם להקב"ה וכן ה[[יראה]] שחשים מהמלך הוא יראה מהקב"ה המגלה מלכותו דרך המלך.{{הערה|"דרך מצוותיך" מצוות מינוי מלך.}}{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"ד עמוד 104 ואילך.}} | |||
אמנם בזה דרגות שונות יש שהיראה שמשפיע המלך הוא [[יראה תתאה]] - יראה הגורמת לסור מרע בפועל שלא לחטא. אולם לאנשים בדרגות גבוהות יותר (שאינם נמצאים בניסיון לחטא) השפעתו של המלך גורמת ליראה ביטול עמוקים יותר [[יראה עילאה]]. | |||
ומכיוון שמלכותו של מלך המשיח היא התנשאות עצמית שהוא "מלך בעצם" (כנ"ל) שמלכותו לא נוצרת על ידי העם (כמלכים אחרים). לכן ביטול והעדר תפיסת העם כלפיו היא גדולה ביותר, לפיכך הוא ימלוך על עם ישראל כולו גם על הנשמות הגבוהות ביותר, לפי שעל ידי מלכותו ימשיך גם לנשמות הגבוהות דרגות גבוהות ביותר בביטול ויראת שמים.{{הערה|תורת מנחם התוועדות שבת בראשית תשמ"ב}} | |||
====קיסר ופלגי קיסר==== | ====קיסר ופלגי קיסר==== |