מעלי קבצים, highauser
5,403
עריכות
מ (←מלכותו בגלות: תקלדה) |
(←תפקידו כמלך: הרחבה, עריכה) |
||
שורה 92: | שורה 92: | ||
המפרשים מבארים{{מקור}} שדבריהם מכוונים למלך המשיח שיקום ויגאל את עם ישראל, ונקרא שמו "דוד" על שם שהוא מזרע דוד המלך ויקיים ויחזיר את "[[מלכות בית דוד]]".{{הערה|ראה מצודת דוד שם}} | המפרשים מבארים{{מקור}} שדבריהם מכוונים למלך המשיח שיקום ויגאל את עם ישראל, ונקרא שמו "דוד" על שם שהוא מזרע דוד המלך ויקיים ויחזיר את "[[מלכות בית דוד]]".{{הערה|ראה מצודת דוד שם}} | ||
מלכותו של מלך המשיח הוא הדבר העיקרי בו שעל פי גדרי ה[[הלכה]] משמעות ביאת המשיח הוא לא רק יעוד נבואי בלבד שיש חיוב להאמין בו, אלא זמן בו תחזור המלכות לישראל וכל דיני התורה יתקיימו בשלמות.{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק|לקוטי שיחות חלק י"ח עמוד 182 שיחה לפרשת בלק}} מלכותו תהיה בשלמות הכי גדולה הן בתפקידו והן בדרגת מלכותו (כדלהלן). | |||
====דרגת מלכותו==== | |||
מלכותו תהיה ב"רוממות עצמי" כלומר בעוד שבמלכים ישנם כאלו שכל גדר מלכותם היא רממותם מהעם ולא שהם מצד עצמם מרוממים{{הערה|ראה המשך תער"ב חלק א [http://www.chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/1/58/index.htm מאמר ד"ה וידבר אלוקים תרד"ע] בחילוק בין רוממות עצמי (שהזולת אינו מציאות כלל) לרוממות על עם (שהזולת מציאות, אלא שהוא עומד בהתנשאות כלפיו).}} מלך המשיח הוא מלך בעצם שגדר רוממותו היא - שהוא לגמרי שלא בערך העם, ולכן עיקר מלכותו ורוממותו תתגלה דווקא לאחרי שיסיים לתקן את העולם{{מקור|כמדומה לקוטי שיחות חלק כ"ז}} | מלכותו תהיה ב"רוממות עצמי" כלומר בעוד שבמלכים ישנם כאלו שכל גדר מלכותם היא רממותם מהעם ולא שהם מצד עצמם מרוממים{{הערה|ראה המשך תער"ב חלק א [http://www.chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/1/58/index.htm מאמר ד"ה וידבר אלוקים תרד"ע] בחילוק בין רוממות עצמי (שהזולת אינו מציאות כלל) לרוממות על עם (שהזולת מציאות, אלא שהוא עומד בהתנשאות כלפיו).}} מלך המשיח הוא מלך בעצם שגדר רוממותו היא - שהוא לגמרי שלא בערך העם, ולכן עיקר מלכותו ורוממותו תתגלה דווקא לאחרי שיסיים לתקן את העולם{{מקור|כמדומה לקוטי שיחות חלק כ"ז}} | ||
====תפקידו כמלך==== | |||
תפקידו העיקרי הוא "להחזיר מלכות בית דוד ליושנה" | תפקידו העיקרי הוא "להחזיר מלכות בית דוד ליושנה" שעניינה "להרים דת האמת ולמלאות העולם צדק ולשבור זרוע הרשעים, ולהלחם מלחמות ה' שאין ממליכין מלך אלא לעשות משפט ומלחמות"{{הערה|רמב"ם הלכות מלכים סוף פרק ג}} וזה יהיה גם תפקידו של המשיח כמלך: הן בחיזוק וביצור הדת "יכוף כל ישראל לילך בה (-בדרך התורה) ולחזק בדקה",{{הערה|שם=רמ מ יא|רמב"ם פרק יא מהלכות מלכים הלכה ג}} הן במלחמות עם הרשעים ואומות העולם "וילחום מלחמת ה'"{{הערה|שם=רמ מ יא}} ו {{הערה|לקוטי שיחות חלק לה עמוד 208}} הן בהרמת הדת, שיביא לשלימות בקיום התורה והמצוות, על ידי בנין המקדש{{הערה|בשייכות המלך לבנין המקדש ראה לקוטי שיחות חלק ט"ז עמוד 301}} וקיבוץ הגלויות שעל ידי זה יתווסף בשלימות בקיום המצוות כ[[קורבנות|עבודת הקרבנות]] [[שמיטה]] ו[[יובל]].{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק}} על ידו יחזרו המשפטים ב[[בית דין]] הגדול והוא יתקן את העולם לעבוד את ה' "שלא יגזלו ולא ישחיתו" "ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה'" שכל אלו -פעולותיו בתיקון העולם - הם פעולות המשיח כמלך. | ||
אלא שפעולות אלו יעשו על ידו בשלימות באופן של "חידוש" שלא בערך לכל המלכים שלפניו שהרי תיקון העולם שיהיה על ידו יהיה שלא יהיה עסקו אלא לדעת את ה' שהוא חידוש עצום בהנהגת העולם{{הערה|גם לפי הרמב"ם שעולם כמנהגו נוהג הרי זה רק ביחס ל'''טבע''' העולם שלט ישתנה אבל הנהגת העולם הרי בטח תשתנה כמו שהוא עצמו כתב כבפנים ובפרט ב[[ימות המשיח|תקופה השנייה]] לקוטי שיחות חלק לה שם}} | אלא שפעולות אלו יעשו על ידו בשלימות באופן של "חידוש" שלא בערך לכל המלכים שלפניו שהרי תיקון העולם שיהיה על ידו יהיה שלא יהיה עסקו אלא לדעת את ה' שהוא חידוש עצום בהנהגת העולם{{הערה|גם לפי הרמב"ם שעולם כמנהגו נוהג הרי זה רק ביחס ל'''טבע''' העולם שלט ישתנה אבל הנהגת העולם הרי בטח תשתנה כמו שהוא עצמו כתב כבפנים ובפרט ב[[ימות המשיח|תקופה השנייה]] לקוטי שיחות חלק לה שם}} | ||
ולכן המלכות הוא הדבר העיקרי בביאת המשיח לפי שעל פי ההלכה ימות המשיח עניינם שיהיה שלימות המצוות וזה נעשה דווקא על ידי המלך כנ"ל (וזה הטעם שלא נדרש ממשיח אותות ומופתים כנביא שאין זה עניינו וגדרו אלא מלך שאין עניינו לשנות הטבע אלא להרים דת האמת).{{הערה|שם=לקו"ש חי בלק}} | |||
;תפקידו כמלך על פי החסידות | ;תפקידו כמלך על פי החסידות |