מעלי קבצים, highauser
5,403
עריכות
שורה 129: | שורה 129: | ||
אולם להלכה, כפי משמעות דברי הרמב"ם{{הערת שוליים|1=פי"א מהלכות מלכים.}} אין מקום למשיח מן המתים כיון שמדובר במלך שיעשה פעולות הכנה עוד בזמן הגלות, לפני שיגאל את עם ישראל. | אולם להלכה, כפי משמעות דברי הרמב"ם{{הערת שוליים|1=פי"א מהלכות מלכים.}} אין מקום למשיח מן המתים כיון שמדובר במלך שיעשה פעולות הכנה עוד בזמן הגלות, לפני שיגאל את עם ישראל. | ||
==האמונה במשיח== | ==האמונה במשיח== | ||
האמונה בביאת המשיח ובגאולה השלימה{{הערה|1=בפירוש המשניות סנהדרין פרק י' לא הזכיר את 'מלך' המשיח כי אם ימות המשיח כן הפסוקים שהביא בספרו הי"ד שהתורה העידה עליו 'ושב ה' אלקיך' גם כן אינו מדבר במלך המשיח עצמו כי אם בגאולה ומזה נראה שהאמונה מתחלקת לשנים במלך המשיח והגאולה וראה שו"ת חת"ם סופר [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1839&st=&pgnum=293 חלק יורה דעה סימן שנ"ו]}} היא חובה על כל אחד מישראל.{{הערה|שם=רמ|רמב"ם פרק י"א מהלכות מלכים ומלחמותיהם}} | האמונה בביאת המשיח ובגאולה השלימה{{הערה|1=בפירוש המשניות סנהדרין פרק י' לא הזכיר את 'מלך' המשיח כי אם ימות המשיח כן הפסוקים שהביא בספרו הי"ד שהתורה העידה עליו 'ושב ה' אלקיך' גם כן אינו מדבר במלך המשיח עצמו כי אם בגאולה ומזה נראה שהאמונה מתחלקת לשנים במלך המשיח והגאולה וראה שו"ת חת"ם סופר [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1839&st=&pgnum=293 חלק יורה דעה סימן שנ"ו]וראה {{קישור אוצר 770|99|272|B|לקוטי שיחות כרך י"ח במדבר עמוד 272 ובהערה 16 -17|שיחת הרבי}} }} היא חובה על כל אחד מישראל.{{הערה|שם=רמ|רמב"ם פרק י"א מהלכות מלכים ומלחמותיהם}} | ||
אמונה זו כוללת גם את האמונה שביאתו מציאותית בכל רגע כדברי הרמב"ם{{הערה|שם=רמ}} שהאמונה היא לא רק שהוא יבוא כי אם גם לחכות לה. וכביאורו בפירוש המשניות{{הערה|סנהדרין פרק י' - 'היסוד השנים עשר'}} "ולא יחשוב שיתאחר" שאין לעשות חשבונות המביאים אותו להרחיק זמן ביאת המשיח שמכיוון שלא נקצב לביאתו זמן לכן יכולה להיות תמיד בין בקרוב ובין ברחוק.{{הערה|בית אלקים למבי"ט [http://www.daat.ac.il/daat/vl/betelo/betelo17.pdf שער היסודות פרק חמישים]}} ולכן חלק מהאמונה היא להאמין שהוא יכול לבוא בכל עת. | אמונה זו כוללת גם את האמונה שביאתו מציאותית בכל רגע כדברי הרמב"ם{{הערה|שם=רמ}} שהאמונה היא לא רק שהוא יבוא כי אם גם לחכות לה. וכביאורו בפירוש המשניות{{הערה|סנהדרין פרק י' - 'היסוד השנים עשר'}} "ולא יחשוב שיתאחר" שאין לעשות חשבונות המביאים אותו להרחיק זמן ביאת המשיח שמכיוון שלא נקצב לביאתו זמן לכן יכולה להיות תמיד בין בקרוב ובין ברחוק.{{הערה|בית אלקים למבי"ט [http://www.daat.ac.il/daat/vl/betelo/betelo17.pdf שער היסודות פרק חמישים]}} ולכן חלק מהאמונה היא להאמין שהוא יכול לבוא בכל עת. | ||
ועל זה אמרו חז"ל{{הערה|סנהדרין צז, ב}}: "תפח רוחן של מחשבי קיצין", לפי שחשבונות אלו גורמים להרחיק את האמונה בביאתו, הן האמונה בכלל - שכשעובר הקץ שחישב ולפועל לא הגיע, הוא מאבד את האמונה.{{מקור|נראה שכן הוא הפי' ברש"י על הגמ' ויל"ע}} וכן מאבד את האמונה בביאתו בכל זמן - שמכוון שהגביל לביאתו זמן לא יאמין שיבוא קודם לזמן זה.{{הערה|פירוש המשניות לרמב"ם שם וב'בית אלקים' שם}} | ועל זה אמרו חז"ל{{הערה|סנהדרין צז, ב}}: "תפח רוחן של מחשבי קיצין", לפי שחשבונות אלו גורמים להרחיק את האמונה בביאתו, הן האמונה בכלל - שכשעובר הקץ שחישב ולפועל לא הגיע, הוא מאבד את האמונה.{{מקור|נראה שכן הוא הפי' ברש"י על הגמ' ויל"ע}} וכן מאבד את האמונה בביאתו בכל זמן - שמכוון שהגביל לביאתו זמן לא יאמין שיבוא קודם לזמן זה.{{הערה|פירוש המשניות לרמב"ם שם וב'בית אלקים' שם}} | ||
הכופר באמונה זו הרי הוא כופר בתורה ובנותנה ובכל הנביאים שהתנבאו בזה{{הערה|שם=רמ}} הרמב"ם מבאר שהאמונה | הכופר באמונה זו הרי הוא כופר בתורה ובנותנה ובכל הנביאים שהתנבאו בזה{{הערה|שם=רמ}} הרמב"ם מבאר שהאמונה במשיח היא מיסודי הדת והוא אחד מ[[י"ג עיקרים]] אמנם ישנם החולקים עליו{{הערה|שו"ת חת"ם סופר שם}} וטוענים שאמונה זו אינה יסוד הדת והכופר בה הוא ככופר בשאר דברי התורה. | ||
==הרבי מליובאוויטש כמלך המשיח== | ==הרבי מליובאוויטש כמלך המשיח== |