מעלי קבצים, highauser
5,403
עריכות
(←השפעתם) |
|||
שורה 42: | שורה 42: | ||
===השפעתם=== | ===השפעתם=== | ||
מכיוון שטבע המוחין לעצמו, לכן גם כשהאדם ישפיע מהמוחין הרי הוא ישאר בהבדלה מהזולת: | |||
:א. השכל שמגלה הוא רק חיצוניות ועצם השכל (שענינו לעצמו) נשאר בהעלם. | :א. השכל שמגלה הוא רק חיצוניות ועצם השכל (שענינו לעצמו) נשאר בהעלם. | ||
:ב. גם השכל | :ב. גם השכל שמתגלה אין ענינו לפעול ולהתגלות בזולת. אלא הוא בדוגמת [[אור]], שמאיר בכל מקום (שאין ענין האור "להאיר" כ"א הוא התפשטות המאור). | ||
וכן כשהמוחין פועלים על שאר הכוחות ([[מדות]] שבלב או [[מחשבה | ולכן הולדת המדות מהמוחין הוא ללא התעסקות מהמוחין להוליד אלא בדר ממילא {{הערה|מאמר גדול יהיה כבוד הבית תשכ"ב ספר המאמרים מלוקט חלק ד עמוד שלו ואילך}} | ||
וכן כשהמוחין פועלים על שאר הכוחות ([[מדות]] שבלב או [[מחשבה]][[דיבור]]ו[[מעשה]]) הוא נשאר בהבדלה מהם. משום שכל ההשפעה עליהם היא בדרך אור שמאיר בכל מקום. | |||
===בספירות=== | |||
המוחין שכוללים בתוכם את ספירות [[חכמה]] [[בינה]] ו[[דעת]] הם למעלה משיכות לעולם ומבחינתם אין מקום לעולם (שגדר העולם הוא כמו זולת ביחס לקב"ה בורא העולם) שורש חיות העולם מתחיל דווקא במדות [[חסד]] [[גבורה]] וכו | |||
ולכן הימים בהם ברא העולם הם ששה ימים כנגד שש המדות שהם השרש לבריאת העולם | |||
[[עשר הספירות]] נרמזים בשם [[הוי'ה]] המוחין באותיות [[י-ה]] והמדות באות [[וה]] החלוקה בין המוחין למדות שענין המוחין לעצמן והמדות לזולת הוא בעשר ספירות בזה ש ועל זה נאמר "הנסתרות לה' אלוקינו" הכוונה למוחין "והנגלות" - "וה-נגלות" כלומר האותיות "וה" שבהם נרמזים המדות | |||
===באדם=== | |||
'''בעבודתו''' | |||
בשביל חיות המצוות נדרש האדם לעורר את המדות דווקא לפי שמהמוחין לא יגיע לחיות בקיום המצוות ומהמדות כן | |||
*"מוחין דבקות מדות התפעלות" מצד המוחין אין דרישה לקיום המצוות לפי שבמוחין נרגש דביקות עם הענין האלוקי המושג בשכל ולכן לא נרגש שחסר משהו, לעומת זאת במדות מכיוון שהיא בהבדלה מאלוקות והיא רק מתפעלת ממנו כדבר שחוץ ממנו היא מרגישה שהיא בריחוק ומביאה דרישה חזקה לקיום מצוות רצון ה'. | |||
*"מוחין בהבדלה ומדות בהמשכה" המוחין מובדלים מהכוחות לכן אינם מביאים חיות בפעולות האדם (גם אדם שמבין את החשיבות שבמעשיו אין בזה לבד להביא חיות במעשה בפועל מפני שהמוחין הם בהבדלה מכוחות האדם) משאין כן המדות שהם קרובים למעשה ונמשכים בו ומביאים חיות גדולה בקיום המצוות. | |||
ולכן קיום המצוות וחיותן באמיתיות היא ע"י המדות שבלב דווקא{{הערה ראה תניא פרק ד}} | |||
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== |