מעלי קבצים, highauser
5,403
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 24: | שורה 24: | ||
אמנם רק [[יהודי]] מצווה שלא לחשוב כי ישנו שיתוף, ועליו להאמין ב[[אחדות ה']] ש[[אין עוד מלבדו]] ושהכוכבים ומזלות הם רק כ[[גרזן ביד החוצב]] - כלי ללא בחירה דרכו מעביר אלוקים השפעה לעולם. אבל [[אומות העולם]] אינם מצווים להאמין כך, על אף שהם מצווים באיסור עבודה-זרה - כאחת מ[[שבע מצוות בני נח]] מ"מ האיסור הוא רק בע"ז ממש ולא בשיתוף.(כן מובא בדא"ח בכמה מקומות בשם הרמ"א וכן מובא | אמנם, רק [[יהודי]] מצווה שלא לחשוב כי ישנו שיתוף, ועליו להאמין ב[[אחדות ה']] ש[[אין עוד מלבדו]] ושהכוכבים ומזלות הם רק כ[[גרזן ביד החוצב]] - כלי ללא בחירה דרכו מעביר אלוקים השפעה לעולם. אבל [[אומות העולם]] אינם מצווים להאמין כך, על אף שהם מצווים באיסור עבודה-זרה - כאחת מ[[שבע מצוות בני נח]] מ"מ האיסור הוא רק בע"ז ממש ולא בשיתוף.(כן מובא בדא"ח בכמה מקומות בשם הרמ"א וכן מובא בדא"ח דיוק ברמב"ם שלמד איסור שיתוף מהפסוק "שמע ישראל" שמזה משמע שבן נח אינו מוזהר על זה)וטועים בכך שמחשיבים את עצמם ואת הנבראים כולם למציאות קיימת - נוספת על מציאותו של הבורא יתברך, באמרם שההוי-ה הקיימת משותפת לשני גורמים - בורא [[נברא|ונבראים]]. | ||
וזאת משום שבנפשם של בני ישראל מאיר [[אור אין סוף]] [[הסובב כל עלמין]] - האור אלוקי הלא מוגבל האור שלא ירד והתלבש להחיות את הנברא שלכן באור זה אין מציאותו של הנברא תופס מקום, לכן יש בהם את ההכרה שאין מציאות לשום נברא ואין חשיבות לשום ממוצע. והוא מפני שהאמונה של בני ישראל נובעת מזה שמאיר בנפשם ולכן מאיר בהם האמת כמו שהיא. ולפיכך יש בהם את ההכרה שעל אף שכפי שנראה מצד טבע העולם יש יחס להשפעה דווקא לשמש מ"מ מצד גודל הדעת שיש לבנ"י הרי הם מכירים שבאמת אין לשמש שום שייכות להשפעה מלכל דבר אחר וודאי שאין להם בחירה. | |||
( | משא"כ בנפשם של אומות העולם אין גילוי אור אלוקי כבנשמת בני ישראל אלא היא נמשכת מהאור האלוקי שמחיה ומתלבש בעולמות -[[ממלא כל עלמין]] - ובאור זה (מכוון שהוא מתלבש בעולמות) העולמות נחשבים למציאות (כביכול), לכן לא מופרך אצל אומות העולם שיונקים את חיותם מאור זה שיחשיבו את העולמות למציאות ועד שיחשיבו את הממוצעים לבעלי בחירה | ||
ונוסף על כך: החיות של אומות העולם עובר דרך [[ע' שרים דנוגה]] שהם - הע' שרים - מעלימים ומסתירים על ההשפעה האלקית שנשפע על ידם לגמרי, ולכן אומות העולם לא חשים שההשפעה המגיעה אליהם היא מאלוקים ונראה להם שהוא רק בדר הטבע ולכן לא נרגש אצלם העדר חשיבות הממוצעים שהרי אינם חשים כלל באור האלוקי | |||
(ואף שבשכל ובסברה לבד אפשר להגיע לזה שישנו בורא עולם ומנהיגו (שלכן מחויבים הם באמונה בבורא העולם) מכיוון שאמונתם באלוקים היא תוצאה מתפיסתם והשגתם באלוקות, וכיוון שהיא מיוסדת על '''מציאותם''', לכן אין אמונתם שוללת מציאות אחרת ואפי' לא שליטה אחרת, שהרי כל האמונה מיוסדת על '''מציאות''') | |||
אבל בני ישראל שנשמותיהם הן "חלק אלקה ממעל ממש", מאמינים בני מאמינים, מצווים על שלילת השיתוף כמו שכתוב: "שמע ישראל גו' [[ה' אחד]]", וזאת על ידי החדרת התודעה של אחדות ה' האמיתית - שנחוש שכל הבריאה אינה אלא התגלות כח הבורא - המאוחד בו, ואינו מציאות נפרדת לעצמו ח"ו. | אבל בני ישראל שנשמותיהם הן "חלק אלקה ממעל ממש", מאמינים בני מאמינים, מצווים על שלילת השיתוף כמו שכתוב: "שמע ישראל גו' [[ה' אחד]]", וזאת על ידי החדרת התודעה של אחדות ה' האמיתית - שנחוש שכל הבריאה אינה אלא התגלות כח הבורא - המאוחד בו, ואינו מציאות נפרדת לעצמו ח"ו. | ||
שורה 36: | שורה 39: | ||
== מקורות == | == מקורות == | ||
דרך מצוותיך דף נט ע"ב ואילך | [[דרך מצוותיך]] דף נט ע"ב ואילך | ||
מאמר ד"ה "באתי לגני" תשי"ג פרק ג ד | מאמר ד"ה "באתי לגני" תשי"ג פרק ג ד | ||
מאמר ד"ה "מים רבים" תשי"ז (סה"מ מלוקט ח"א עמ' נא (מהדורה חדשה ח"א עמ' שכ)) | מאמר ד"ה "מים רבים" תשי"ז ([[סה"מ מלוקט]] ח"א עמ' נא (מהדורה חדשה ח"א עמ' שכ)) | ||
[[מאמר]] ד"ה "ביום עשתי עשר" תשל"א (סה"מ מלוקט ח"ג עמ' ק ואילך) | |||
[[לקוטי שיחות]] חלק ל"ה עמ' 29 ואילך. | |||
ספר הערכים ח"ב ערך אומות העולם | [[ספר הערכים ח"ב]] ערך אומות העולם | ||
{{מבט}} | {{מבט}} |