שיתוף: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 24 בתים ,  30 באוקטובר 2014
שורה 24: שורה 24:
אמנם רק [[יהודי]] מצווה שלא לחשוב כי ישנו שיתוף, ועליו להאמין ב[[אחדות ה']] ש[[אין עוד מלבדו]] ושהכוכבים ומזלות הם רק כ[[גרזן ביד החוצב]] - כלי ללא בחירה דרכו מעביר אלוקים השפעה לעולם. אבל [[אומות העולם]] אינם מצווים להאמין כך, על אף שהם מצווים באיסור עבודה-זרה - כאחת מ[[שבע מצוות בני נח]] מ"מ האיסור הוא רק בע"ז ממש ולא בשיתוף.(כן מובא בדא"ח בכמה מקומות בשם הרמ"א וכן מובא לדייק מהרמב"ם שלמד זאת מהפסוק "שמע ישראל" שמזה משמע שבן נח אינו מוזהר על זה)
אמנם רק [[יהודי]] מצווה שלא לחשוב כי ישנו שיתוף, ועליו להאמין ב[[אחדות ה']] ש[[אין עוד מלבדו]] ושהכוכבים ומזלות הם רק כ[[גרזן ביד החוצב]] - כלי ללא בחירה דרכו מעביר אלוקים השפעה לעולם. אבל [[אומות העולם]] אינם מצווים להאמין כך, על אף שהם מצווים באיסור עבודה-זרה - כאחת מ[[שבע מצוות בני נח]] מ"מ האיסור הוא רק בע"ז ממש ולא בשיתוף.(כן מובא בדא"ח בכמה מקומות בשם הרמ"א וכן מובא לדייק מהרמב"ם שלמד זאת מהפסוק "שמע ישראל" שמזה משמע שבן נח אינו מוזהר על זה)


וזאת משום שהחיות של בני ישראל הוא הוא מ[[פנימיות הרצון]] ולכן יש בהם את ההכרה שאין מציאות לשום נברא ואין חשיבות לשום ממוצע כלומר האמונה של בני ישראל נובעת כתוצאה מזה שאלקות מאיר בנפשם ולכן מאיר בהם האמת כמו שהיא. ולפיכך יש בהם את ההכרה שעל אף שכפי שנראה מצד טבע העולם יש יחס להשפעה דווקא לשמש מ"מ מצד גודל הדעת שיש לבנ"י הרי הם מכירים שבאמת אין לשמש שום שייכות להשפעה מלכל דבר אחר וודאי שאין להם בחירה.  
וזאת משום שהחיות של בני ישראל הוא מ[[פנימיות הרצון]] ולכן יש בהם את ההכרה שאין מציאות לשום נברא ואין חשיבות לשום ממוצע. והוא מפני שהאמונה של בני ישראל נובעת מזה שהאור האלוקי הבילתי מוגבל מאיר בנפשם ולכן מאיר בהם האמת כמו שהיא. ולפיכך יש בהם את ההכרה שעל אף שכפי שנראה מצד טבע העולם יש יחס להשפעה דווקא לשמש מ"מ מצד גודל הדעת שיש לבנ"י הרי הם מכירים שבאמת אין לשמש שום שייכות להשפעה מלכל דבר אחר וודאי שאין להם בחירה.  


משא"כ החיות של אומות העולם הוא מ[[ע' שרים דנוגה]] שהם מעלימים ומסתירים על האמת שבאחדות ה', ולכן אין האומות מסוגלים לבוא לידי הכרה בהעדר החשיבות שבמציאות הממוצעים אמנם אין הם כופרים לגמרי ומצווים על ע"ז מפני שגם גוי יכול לבוא להכרה ע"י שכלו והבנתו שיש בורא לעולם אולם מכיוון שהאמונה שלו נובעת מתוך שכלו ולא מגילוי האור האלוקי שבנפשו (שהרי כנ"ל שרשו מע' שרים) לכן לא נדרש מהם משהו שנוגד לעולם כפי שהעולם נברא שכך יראה בחיצוניותו וטועים בכך שמחשיבים את עצמם ואת הנבראים כולם למציאות קיימת - נוספת על מציאותו של הבורא יתברך, באמרם שההוי-ה הקיימת משותפת לשני גורמים - בורא [[נברא|ונבראים]].  
משא"כ החיות של אומות העולם הוא מ[[ע' שרים דנוגה]] שהם מעלימים ומסתירים על האמת שבאחדות ה', ולכן אין האומות מסוגלים לבוא לידי הכרה בהעדר החשיבות שבמציאות הממוצעים אמנם אין הם כופרים לגמרי ומצווים על ע"ז מפני שגם גוי יכול לבוא להכרה ע"י שכלו והבנתו שיש בורא לעולם אולם מכיוון שהאמונה שלו נובעת מתוך שכלו ולא מגילוי האור האלוקי שבנפשו (שהרי כנ"ל שרשו מע' שרים) לכן לא נדרש מהם משהו שנוגד לעולם כפי שהעולם נברא שכך יראה בחיצוניותו וטועים בכך שמחשיבים את עצמם ואת הנבראים כולם למציאות קיימת - נוספת על מציאותו של הבורא יתברך, באמרם שההוי-ה הקיימת משותפת לשני גורמים - בורא [[נברא|ונבראים]].  
שורה 31: שורה 31:


אבל בני ישראל שנשמותיהם הן "חלק אלקה ממעל ממש", מאמינים בני מאמינים, מצווים על שלילת השיתוף כמו שכתוב: "שמע ישראל גו' [[ה' אחד]]", וזאת על ידי החדרת התודעה של אחדות ה' האמיתית - שנחוש שכל הבריאה אינה אלא התגלות כח הבורא - המאוחד בו, ואינו מציאות נפרדת לעצמו ח"ו.
אבל בני ישראל שנשמותיהם הן "חלק אלקה ממעל ממש", מאמינים בני מאמינים, מצווים על שלילת השיתוף כמו שכתוב: "שמע ישראל גו' [[ה' אחד]]", וזאת על ידי החדרת התודעה של אחדות ה' האמיתית - שנחוש שכל הבריאה אינה אלא התגלות כח הבורא - המאוחד בו, ואינו מציאות נפרדת לעצמו ח"ו.


== מקורות ==
== מקורות ==
5,403

עריכות

תפריט ניווט