14,699
עריכות
אין תקציר עריכה |
מ (החלפת טקסט – " – " ב־" - ") |
||
שורה 5: | שורה 5: | ||
בשנת [[תשט"ז]] דיבר ר' [[משה ניסלביץ]] עם ר' [[בערל זלצמן]], ועם האחים ר' [[לייבל שיף|לייבקע]] ור' [[בורק'ע שיף]] ועוד כמה מצעירי החסידים, על ייסוד מוסד שמטרתו תהיה: שמירת גחלת היהדות, הפצת התורה ומעיינותיה ופעילות רווחה בקרב יהודי [[רוסיה]]. באותן השנים, הייתה זו מטרה הזויה לחלוטין, אבל ר' משה הצליח להדביק בהתלהבותו כמה מהצעירים שהגיעו לאסיפת הייסוד. ר' משה שיווה להתכנסות הראשונה אווירה של מסתורין. הצעירים הוזמנו למקום מסתור, שם הניחו ידיהם על ספר ה[[תניא]] ונשבעו לעבוד ב[[מסירות נפש]] במסגרת הארגון שפעולותיו יהיו לפי הדרכתו של [[הרבי]] ובנשיאותו. בהמשך צירפו גם את הרב [[הלל זלצמן|הלל (הילק'ע) זלצמן]] לארגון. | בשנת [[תשט"ז]] דיבר ר' [[משה ניסלביץ]] עם ר' [[בערל זלצמן]], ועם האחים ר' [[לייבל שיף|לייבקע]] ור' [[בורק'ע שיף]] ועוד כמה מצעירי החסידים, על ייסוד מוסד שמטרתו תהיה: שמירת גחלת היהדות, הפצת התורה ומעיינותיה ופעילות רווחה בקרב יהודי [[רוסיה]]. באותן השנים, הייתה זו מטרה הזויה לחלוטין, אבל ר' משה הצליח להדביק בהתלהבותו כמה מהצעירים שהגיעו לאסיפת הייסוד. ר' משה שיווה להתכנסות הראשונה אווירה של מסתורין. הצעירים הוזמנו למקום מסתור, שם הניחו ידיהם על ספר ה[[תניא]] ונשבעו לעבוד ב[[מסירות נפש]] במסגרת הארגון שפעולותיו יהיו לפי הדרכתו של [[הרבי]] ובנשיאותו. בהמשך צירפו גם את הרב [[הלל זלצמן|הלל (הילק'ע) זלצמן]] לארגון. | ||
בתחילה נקרא הארגון חא"י ואחר כך בשם חמ"ה | בתחילה נקרא הארגון חא"י ואחר כך בשם חמ"ה - חבורת מזכי הרבים. מטרת הארגון הייתה כפולה: גם הפצת התורה ומעיינותיה וגם רווחה כלכלית ליהודים שחיו במצוקה. בארגון היו כמה מחלקות שטיפלו בנושאים האמורים. מובן שהכל נעשה בחשאי ובמחתרת כשכולם שומרו על כך בסוד אפילו מקרובי משפחתם. גם את גיוס הכספים עשיו בחשאי. | ||
במסגרת חמ"ה הוקמה ב[[סמרקנד]] [[תומכי תמימים בוכארה (סמרקנד)|ישיבה]] בה למדו קבוצת בחורים מ[[טשקנט]] סמרקנד והאזור. הרב ניסלביץ' דאג לכל צרכי הישיבה, לדירות בהן ילמדו, למימון מגידי השיעור ומחיית התלמידים. פעולות רבות נעשו כדי לחזק את צעירי [[אנ"ש]]. בדרכים שונות אף למדו יהדות עם היהודים המקומיים בני עדת בוכרה. | במסגרת חמ"ה הוקמה ב[[סמרקנד]] [[תומכי תמימים בוכארה (סמרקנד)|ישיבה]] בה למדו קבוצת בחורים מ[[טשקנט]] סמרקנד והאזור. הרב ניסלביץ' דאג לכל צרכי הישיבה, לדירות בהן ילמדו, למימון מגידי השיעור ומחיית התלמידים. פעולות רבות נעשו כדי לחזק את צעירי [[אנ"ש]]. בדרכים שונות אף למדו יהדות עם היהודים המקומיים בני עדת בוכרה. | ||
שורה 13: | שורה 13: | ||
לפני [[ראש השנה]] [[תשכ"ז]] יצא מ[[רוסיה]] ר' [[נפתלי אסטולין]], שהיה מהתלמידים הראשונים בישיבה. קודם יציאתו מסר ר' משה לידיו דיווח מפורט על כל הפעילויות של חמ"ה, וביקשו להעביר הכול לרבי. | לפני [[ראש השנה]] [[תשכ"ז]] יצא מ[[רוסיה]] ר' [[נפתלי אסטולין]], שהיה מהתלמידים הראשונים בישיבה. קודם יציאתו מסר ר' משה לידיו דיווח מפורט על כל הפעילויות של חמ"ה, וביקשו להעביר הכול לרבי. | ||
כעבור חודש ימים קיבלו ראשי חמ"ה מכתב מר' נפתלי בו נכתב שה"סבא" [הרבי] מתעניין "מה שלום הדודה נחמ"ה והאם יש לה מספיק עוזרים". השורה הזאת, מעטה בכמות אך רבת האיכות, הפיחה רוח חיים באנשי חמ"ה. עצם הידיעה שהרבי שמע על פעולותיהם ומתעניין בהם | כעבור חודש ימים קיבלו ראשי חמ"ה מכתב מר' נפתלי בו נכתב שה"סבא" [הרבי] מתעניין "מה שלום הדודה נחמ"ה והאם יש לה מספיק עוזרים". השורה הזאת, מעטה בכמות אך רבת האיכות, הפיחה רוח חיים באנשי חמ"ה. עצם הידיעה שהרבי שמע על פעולותיהם ומתעניין בהם - חיזקו אותם מאוד. | ||
באותה תקופה התרחבה העבודה ור' משה כתב לרבי שהדודה נחמה מרגישה שהיא צריכה עוד עובדים שיעזרו לה. כעבור זמן הגיעה תשובת הרבי, שהדודה נחמה צריכה לחפש בונים מהחברה שלה. | באותה תקופה התרחבה העבודה ור' משה כתב לרבי שהדודה נחמה מרגישה שהיא צריכה עוד עובדים שיעזרו לה. כעבור זמן הגיעה תשובת הרבי, שהדודה נחמה צריכה לחפש בונים מהחברה שלה. |
עריכות