10,863
עריכות
מ (החלפת טקסט – "כ"ק אדמו"ר שליט"א" ב־"הרבי") |
(פחות אדום בעיניים) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:הרב שפרינגער.jpg|left|thumb|290px|הרב שפרינגר [[התוועדות|מתוועד]] ב-[[770]]]] | [[קובץ:הרב שפרינגער.jpg|left|thumb|290px|הרב שפרינגר [[התוועדות|מתוועד]] ב-[[770]]]] | ||
הרה"ח ר' '''יצחק שפרינגר''', ([[כ"א חשון]] [[תרצ"ב]]-[[כ"ז ניסן]] [[תשע"ג]]), היה [[שליח]] [[הרבי]] | הרה"ח ר' '''יצחק שפרינגר''', ([[כ"א חשון]] [[תרצ"ב]]-[[כ"ז ניסן]] [[תשע"ג]]), היה [[שליח]] [[הרבי]] בולטימור שם הפיץ את מעיינות [[תורת החסידות|תורת חסידות חב"ד]] וקירב מאות ל[[יהדות]] ול[[חסידות]]. בהמשך נתמנה ל[[משגיח]] ו[[משפיע]] בישיבת [[תומכי תמימים 770]], והתמסר ל[[חינוך]] והדרכת ה[[תמימים|תלמידים]] במשך עשרות שנים. | ||
היה חבר בהנהלת [[המטה העולמי להבאת המשיח]], חבר בהנהלה הרוחנית של חיידר [[אור מנחם]] וישיבת [[תומכי תמימים קווינס]], ובעוד ארגונים רבים אחרים. | היה חבר בהנהלת [[המטה העולמי להבאת המשיח]], חבר בהנהלה הרוחנית של חיידר [[אור מנחם]] וישיבת [[תומכי תמימים קווינס]], ובעוד ארגונים רבים אחרים. | ||
שורה 21: | שורה 21: | ||
== תהליך ההתקרבות == | == תהליך ההתקרבות == | ||
כשהגיעו חזרה לפולין נכנסו הילדים ללמוד ב[[ישיבה]] | כשהגיעו חזרה לפולין נכנסו הילדים ללמוד ב[[ישיבה]] ליטא. באותה תקופה פגש האח יחזקאל [[תמימים|תלמידים]] [[חסידי חב"ד|חב"דניקים]], והושפע מהם רבות. | ||
כשנוצרה האפשרות לתלמידי ישיבות לקבל אשרות כניסה ל[[אנגליה]], החליטה המשפחה להתפצל ואיצ'ה יחד עם אחיו יחזקאל נדדו | כשנוצרה האפשרות לתלמידי ישיבות לקבל אשרות כניסה ל[[אנגליה]], החליטה המשפחה להתפצל ואיצ'ה יחד עם אחיו יחזקאל נדדו לפראג מתוך מטרה להמשיך ללונדון. בפראג נכנסו ל[[בית החיים]] בו קבור [[המהר"ל מפראג]], ואחיו ר' יחזקאל הכניס פתק בו כתב שתי מילים בלבד: 'שנהיה חסידים'. | ||
בדרכם לאנגליה הבריחו את הגבול לגרמניה, לשם הגיעו ב[[ראש השנה]] [[תש"ז]]. ב[[עשרת ימי תשובה]] הגיעו ל[[מחנה הפליטים פאקינג]], שם פגשו בקהילה החב"דית שנוצרה במקום, לאחר ש[[יציאת רוסיה תש"ו|ברחו מרוסיה]] עם דרכונים | בדרכם לאנגליה הבריחו את הגבול לגרמניה, לשם הגיעו ב[[ראש השנה]] [[תש"ז]]. ב[[עשרת ימי תשובה]] הגיעו ל[[מחנה הפליטים פאקינג]], שם פגשו בקהילה החב"דית שנוצרה במקום, לאחר ש[[יציאת רוסיה תש"ו|ברחו מרוסיה]] עם דרכונים מזויפים של אזרחי פולין. כעבור מספר ימים במחנה נכנסו ללמוד בישיבת [[תומכי תמימים פאקינג|תומכי תמימים]] שנפתחה במקום. | ||
כעבור תקופת לימודים בישיבה בפאקינג המשיכו יחזקאל ור' איצ'ה לעבר [[פריז]], שם התאחדו עם בני משפחתם, האם והאח הגדול יעקב. | כעבור תקופת לימודים בישיבה בפאקינג המשיכו יחזקאל ור' איצ'ה לעבר [[פריז]], שם התאחדו עם בני משפחתם, האם והאח הגדול יעקב. | ||
ב[[צרפת]] שהתה המשפחה זמן קצר, והפליגו | ב[[צרפת]] שהתה המשפחה זמן קצר, והפליגו באוניה לכיוון [[ארץ הקודש]], והיו מהמתיישבים הראשונים ב[[כפר חב"ד]]. האחים יחזקאל ור' איצ'ה נכנסו ללמוד בישיבת [[אחי תמימים תל אביב]]. | ||
[[קובץ:איצ'ה צעיר.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ר' איצ'ה ור' [[יהודה לייב רסקין|לייבל רסקין]] בלימוד משותף ב[[770#הזאל הקטן|זאל הקטן]]]] | [[קובץ:איצ'ה צעיר.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ר' איצ'ה ור' [[יהודה לייב רסקין|לייבל רסקין]] בלימוד משותף ב[[770#הזאל הקטן|זאל הקטן]]]] | ||
שורה 46: | שורה 46: | ||
עוד בהיותו [[תמים]] קרא לו הרב [[חיים מרדכי אייזיק חודקוב|חודקוב]] לחדר המזכירות, והודיע לו שהוא עתיד להישלח ל[[מילאנו]], והוא מחכה לתשובתו. רגע אחרי שיצא מהמשרד עוד כשהוא מהרהר בהצעה, חזר חזרה והודיע מיד על הסכמתו. בפועל לא נשלח למילאנו, וכעבור תקופה נשלח ל[[בולטימור]]. | עוד בהיותו [[תמים]] קרא לו הרב [[חיים מרדכי אייזיק חודקוב|חודקוב]] לחדר המזכירות, והודיע לו שהוא עתיד להישלח ל[[מילאנו]], והוא מחכה לתשובתו. רגע אחרי שיצא מהמשרד עוד כשהוא מהרהר בהצעה, חזר חזרה והודיע מיד על הסכמתו. בפועל לא נשלח למילאנו, וכעבור תקופה נשלח ל[[בולטימור]]. | ||
באותה תקופה היו חסרים ב[[ארצות הברית]] [[כלי קודש]], ומוסדות לא חב"דיים היו פונים ל[[מרכז לענייני חינוך]] בבקשה שישלחו אליהם [[רב|רבנים]], [[שוחט|שוחטים]] | באותה תקופה היו חסרים ב[[ארצות הברית]] [[כלי קודש]], ומוסדות לא חב"דיים היו פונים ל[[מרכז לענייני חינוך]] בבקשה שישלחו אליהם [[רב|רבנים]], [[שוחט|שוחטים]] ומלמדים ל[[תלמוד תורה|תלמודי תורה]]. בבולטימור היה קיים תלמוד תורה שהשתייך לחוג ההונגרים, "שארית הפליטה", ומכיוון שהיה חסר להם מלמדים, פנו למרכז לענייני חינוך בבקשה לעזרה. הרב חודקוב הציע לר' איצ'ה לנסוע לשם להיות מלמד, וכשנתן את הסכמתו והרב חודקוב הכניס מכתב לרבי, הוציא הרבי מענה {{ציטוטון|סע ועשה קונטראקט (חוזה}}. | ||
בשעות הבוקר היה מלמד בתלמוד תורה המקומי, ובשעות הערב קיים חוגי יהדות ושיעורים | בשעות הבוקר היה מלמד בתלמוד תורה המקומי, ובשעות הערב קיים חוגי יהדות ושיעורים באוניברסיטה המקומית. | ||
=== סכסוך עם הנהלת התלמוד תורה === | === סכסוך עם הנהלת התלמוד תורה === | ||
כעבור תקופה שר' איצ'ה עבד בתלמוד תורה, התעורר סכסוך קטן בעקותיו עזב לבסוף את התלמוד תורה ופתח 'בית ליובאוויטש'. | כעבור תקופה שר' איצ'ה עבד בתלמוד תורה, התעורר סכסוך קטן בעקותיו עזב לבסוף את התלמוד תורה ופתח 'בית ליובאוויטש'. | ||
ב[[חגים]] ומועדים הקפיד ר' איצ'ה לנסוע ל-770, דבר שהכעיס את הנהלת התלמוד תורה. בנוסף, התבקש להשלים | ב[[חגים]] ומועדים הקפיד ר' איצ'ה לנסוע ל-770, דבר שהכעיס את הנהלת התלמוד תורה. בנוסף, התבקש להשלים מניין 3 פעמים ביום, בעוד שבשעות המניינים הוא היה מוסר שיעורים באוניברסיטה. | ||
בסוף השנה הראשונה כשחתמו על חוזה נוסף, הוסיפו מנהלי המוסד "ובמקום רינה שם תהא תפילה", כשבכוונתם שבחתימת החוזה הוא מתחייב להשלים מניין. ר' איצ'ה הגיע לרבי עם החוזה לאישור, והרבי הורה לו להוסיף את המילה "להשתדל" לפני השורה אותה הוסיפו. מנהלי המוסד לא הבינו את השינוי, והסכימו לחתום. | בסוף השנה הראשונה כשחתמו על חוזה נוסף, הוסיפו מנהלי המוסד "ובמקום רינה שם תהא תפילה", כשבכוונתם שבחתימת החוזה הוא מתחייב להשלים מניין. ר' איצ'ה הגיע לרבי עם החוזה לאישור, והרבי הורה לו להוסיף את המילה "להשתדל" לפני השורה אותה הוסיפו. מנהלי המוסד לא הבינו את השינוי, והסכימו לחתום. | ||
שורה 67: | שורה 67: | ||
== כמשגיח בישיבה המרכזית == | == כמשגיח בישיבה המרכזית == | ||
בתחילה כשהגיע לקראון הייטס, החל לעבוד | בתחילה כשהגיע לקראון הייטס, החל לעבוד כמלמד ב[[חיידר]] המקומי, [[אוהלי תורה (קראון הייטס)|אוהלי תורה]], ולאחר תקופה קצר קיבל הצעה לשמש כ[[משגיח]] בישיבה שהייתה אז ברחוב טרוי. ב[[כ' חשוון]] התחיל לשמש כמשגיח ב[[תומכי תמימים המרכזית|ישיבה המרכזית, ב-770]]. | ||
במקביל לתפקידו כמשגיח, החל ר' איצ'ה [[התוועדות|להתוועד]] עם תלמידי הישיבה. באחת היחידויות שאל את הרבי מה עליו לתבוע מהבחורים, והרבי ענה לו {{ציטוטון|די ערשטע זאך מאנען בא תלמידים איז שקידה והתמדה. און גיין העכער}} (תרגום:הדבר הראשון אותו יש לתבוע מהתלמידים, הוא שקידה והתמדה, וללכת מחיל אל חיל). מאז אותה יחידות חזר ר' איצ'ה על המשפט ששמע מהרבי אלפי פעמים, בכל הזדמנות בה התוועד. | במקביל לתפקידו כמשגיח, החל ר' איצ'ה [[התוועדות|להתוועד]] עם תלמידי הישיבה. באחת היחידויות שאל את הרבי מה עליו לתבוע מהבחורים, והרבי ענה לו {{ציטוטון|די ערשטע זאך מאנען בא תלמידים איז שקידה והתמדה. און גיין העכער}} (תרגום:הדבר הראשון אותו יש לתבוע מהתלמידים, הוא שקידה והתמדה, וללכת מחיל אל חיל). מאז אותה יחידות חזר ר' איצ'ה על המשפט ששמע מהרבי אלפי פעמים, בכל הזדמנות בה התוועד. | ||
שורה 111: | שורה 111: | ||
במשך החודשים שקדמו לפרסום המודעה, מאז תחילת שנת [[תשנ"ג]], עודד הרבי כמעט מידי יום את שירת החסידים "[[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]]", ויותר אנשים ביקשו מהרבי רשות לפרסם שהרבי הוא מלך המשיח ולהחתים אנשים על [[קבלת המלכות]], והרבי אישר זאת. | במשך החודשים שקדמו לפרסום המודעה, מאז תחילת שנת [[תשנ"ג]], עודד הרבי כמעט מידי יום את שירת החסידים "[[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]]", ויותר אנשים ביקשו מהרבי רשות לפרסם שהרבי הוא מלך המשיח ולהחתים אנשים על [[קבלת המלכות]], והרבי אישר זאת. | ||
כשראה ר' איצ'ה את העידוד שנותן הרבי לכל עניין הקשור לפרסום זהותו של משיח, שוחח עם כמה מהפעילים הבולטים בפרסום ענייני ה[[גאולה]], והחליטו להתחיל בפעולות עולמיות. מהחלטה זו יצאו הפרסומים לעיתון " | כשראה ר' איצ'ה את העידוד שנותן הרבי לכל עניין הקשור לפרסום זהותו של משיח, שוחח עם כמה מהפעילים הבולטים בפרסום ענייני ה[[גאולה]], והחליטו להתחיל בפעולות עולמיות. מהחלטה זו יצאו הפרסומים לעיתון "ניו-יורק טיימס" ועיתונים נוספים. | ||
==== המניעות מעסקני חב"ד ==== | ==== המניעות מעסקני חב"ד ==== | ||
שורה 120: | שורה 120: | ||
בשביל להודיע לכולם על אישור הרבי לפרסום המודעות, ביקש ר' [[שניאור זלמן גוראריה]] מ[[ועד רבני ליובאוויטש]] הכללי, שר' לייבל יכתוב על דף תיאור מדוייק מהסכמתו של הרבי. | בשביל להודיע לכולם על אישור הרבי לפרסום המודעות, ביקש ר' [[שניאור זלמן גוראריה]] מ[[ועד רבני ליובאוויטש]] הכללי, שר' לייבל יכתוב על דף תיאור מדוייק מהסכמתו של הרבי. | ||
למרות האישור המפורש מהרבי, תבע אחד מהעסקנים את ר' איצ'ה | למרות האישור המפורש מהרבי, תבע אחד מהעסקנים את ר' איצ'ה בבית משפט, בטענה שאינו יכול לפרסם מודעות בשם חב"ד ובשם הרבי. בית המשפט הוציא צו האוסר על המשך פרסום המודעות עד להכרעת הדין. | ||
בעקבות הצו לא הוזכר שמו של הרבי, במודעות הקוראות לשמוע את [[עשרת הדברות]] ב[[חג השבועות]]. | בעקבות הצו לא הוזכר שמו של הרבי, במודעות הקוראות לשמוע את [[עשרת הדברות]] ב[[חג השבועות]]. | ||
שורה 145: | שורה 145: | ||
'''אחיו:''' | '''אחיו:''' | ||
*הרב [[יעקב שפרינגר]] (ז"ל) - [[כפר חב"ד]]. | *הרב [[יעקב שפרינגר]] (ז"ל) - [[כפר חב"ד]]. | ||
*הרב | *הרב יחזקאל שפרינגר - [[כפר חב"ד]]. | ||
'''בניו:''' | '''בניו:''' | ||
*הרב | *הרב מנחם מענדל שפרינגר - [[שליח]] [[הרבי]] ב[[מילאנו]], [[איטליה]]. | ||
*הרב | *הרב חיים שפרינגר - מורה ב[[תלמוד תורה]] ב[[אהלי תורה (קראון הייטס)|אהלי תורה]], [[קראון הייטס]]. | ||
*רבקה וולף (אשת ר' בנימין וולף - מנהל גשמי במוסד '[[בית רבקה(קראון הייטס)|בית רבקה]]'), [[קראון הייטס]]. | *רבקה וולף (אשת ר' בנימין וולף - מנהל גשמי במוסד '[[בית רבקה(קראון הייטס)|בית רבקה]]'), [[קראון הייטס]]. | ||
*לאה קוגן (אשת ר' שמואל קוגן), [[קראון הייטס]]. | *לאה קוגן (אשת ר' שמואל קוגן), [[קראון הייטס]]. |