39,916
עריכות
מ (החלפת טקסט – "נק' " ב־"נקרא") |
מ (החלפת טקסט – "נקרא" ב־"נקרא ") |
||
שורה 17: | שורה 17: | ||
משא"כ הבורא בעצמותו, אינו מוגדר בשום גדר, ולכן יחסו לעולמות אינו נקבע כלל מראש, לא שייך לשאול איך הייחס לעולמות מצד עצמותו ית', חיובי או שלילי (או לעשות קל וחומר: ומה אם מצד אורו ית' היחס הוא שלילי, מצדו עצמותו עאכו"כ), כיון שמציאותו אינה מוגדרת בשום גדר, שם יש רק הוא עצמו. איך יהי' יחסו לעולם? – איך שהוא יבחר. אם יבחר יהי' יחסו שלילי והעולמות לא יתפסו מקום, ואם יבחר יהי' יחסו חיובי, ומעשי הנבראים יהיו נוגעים בעצמותו ית' ממש! וכפי שאמר הרבי שיהודי שמניח תפילין גורם נחת רוח לעצמותו ית' כביכול, ובעצם – בלי כביכול! | משא"כ הבורא בעצמותו, אינו מוגדר בשום גדר, ולכן יחסו לעולמות אינו נקבע כלל מראש, לא שייך לשאול איך הייחס לעולמות מצד עצמותו ית', חיובי או שלילי (או לעשות קל וחומר: ומה אם מצד אורו ית' היחס הוא שלילי, מצדו עצמותו עאכו"כ), כיון שמציאותו אינה מוגדרת בשום גדר, שם יש רק הוא עצמו. איך יהי' יחסו לעולם? – איך שהוא יבחר. אם יבחר יהי' יחסו שלילי והעולמות לא יתפסו מקום, ואם יבחר יהי' יחסו חיובי, ומעשי הנבראים יהיו נוגעים בעצמותו ית' ממש! וכפי שאמר הרבי שיהודי שמניח תפילין גורם נחת רוח לעצמותו ית' כביכול, ובעצם – בלי כביכול! | ||
וזוהי המשמעות העמוקה של "אין סוף" לפי אין שגילה זאת הרמ"ק, שתואר זה במשמעות זו שייך לומר רק עצמותו ית' ממש (שמבטא שלילה עמוקה ביותר שאינה מתבטאת בתואר "אין לו תחילה") – שלילת כל הגדרים. וזהו גם רובד ועומק נוסף בהבנת אחדות ה', כפי | וזוהי המשמעות העמוקה של "אין סוף" לפי אין שגילה זאת הרמ"ק, שתואר זה במשמעות זו שייך לומר רק עצמותו ית' ממש (שמבטא שלילה עמוקה ביותר שאינה מתבטאת בתואר "אין לו תחילה") – שלילת כל הגדרים. וזהו גם רובד ועומק נוסף בהבנת אחדות ה', כפי שנקרא בחסידות, לא רק הביטול של "אין עוד מלבדו" – שלילת כל מציאות מלבדו, אלא הביטול של "אין עוד" – שאין שום גדר, ישנו רק עצמותו ית'. | ||
==מקורות לעיון== | ==מקורות לעיון== |
עריכות