ארבע עשרה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 12 בתים ,  14 במרץ 2014
מ
החלפת טקסט – " ע"י " ב־" על ידי "
(יצירה)
 
מ (החלפת טקסט – " ע"י " ב־" על ידי ")
שורה 4: שורה 4:
יד שהיא כח, כלומר, היו"ד שהיא המחשבה שמקבלת מהמדרגה התחתונה שהיא דל"ת (בכח המשכיל), וזהו הכח שהקב"ה מגלה לו.
יד שהיא כח, כלומר, היו"ד שהיא המחשבה שמקבלת מהמדרגה התחתונה שהיא דל"ת (בכח המשכיל), וזהו הכח שהקב"ה מגלה לו.


והיינו, שנמשך ע"י צמצום, ונקרא "'''די'''", והוא בא בשני אופנים: יד ודי. יד הוא מלמעלה למטה, שיו"ד (המשפיע) שמשפיע באופן של הקטנה - נקודה בלבד, ללד"ת, שהיא מלשון "דלות", ונעשה מזה יד. וישנו האופן דמלמטה למעלה, שהוא "די", כלומר, שישנה המשכה המספיקה, והיא באופן שאומרים די, כלומר יש בזה מספיק.
והיינו, שנמשך על ידי צמצום, ונקרא "'''די'''", והוא בא בשני אופנים: יד ודי. יד הוא מלמעלה למטה, שיו"ד (המשפיע) שמשפיע באופן של הקטנה - נקודה בלבד, ללד"ת, שהיא מלשון "דלות", ונעשה מזה יד. וישנו האופן דמלמטה למעלה, שהוא "די", כלומר, שישנה המשכה המספיקה, והיא באופן שאומרים די, כלומר יש בזה מספיק.


ובעצם שינם שלושה ידות: גדולה, חזקה ורמה. '''יד הגדולה''', היא האהבה, והיינו, כי כאשר מפחדים ממלך אין באים אצלו, וממילא אין מכירים בגדולתו. '''יד החזקה''' היא הצמצום, שאפילו שישנה אהבה אין הוא נותן לשפע לירד, אלא ע"פ סדר והדרגה (ונקרא יד, כיון שבלעדיו לא היו התחתונים מקבלים כלל). והממוצע בין שני ידות אלו היא ה'''יד רמה'''.
ובעצם שינם שלושה ידות: גדולה, חזקה ורמה. '''יד הגדולה''', היא האהבה, והיינו, כי כאשר מפחדים ממלך אין באים אצלו, וממילא אין מכירים בגדולתו. '''יד החזקה''' היא הצמצום, שאפילו שישנה אהבה אין הוא נותן לשפע לירד, אלא ע"פ סדר והדרגה (ונקרא יד, כיון שבלעדיו לא היו התחתונים מקבלים כלל). והממוצע בין שני ידות אלו היא ה'''יד רמה'''.
שורה 16: שורה 16:
ב[[מסכת פסחים]] מסופר: שבשנה אחת חל י"ד ניסן בשבת ולא ידעו האם הפסח דוחה את השבת, עד שבא הלל הבבלי ואמר שדוחה.
ב[[מסכת פסחים]] מסופר: שבשנה אחת חל י"ד ניסן בשבת ולא ידעו האם הפסח דוחה את השבת, עד שבא הלל הבבלי ואמר שדוחה.


ומבאר המגיד ממזריטש את הסיפור הזה כך: ישנם בקהלת '''י"ד''' עיתים לטוב, ו'''י"ד''' עיתים למוטב. והם י"ד שבקדושה וי"ד שבקליפה. ובשבת הוא יום התענוג ולכן צריך להיות בו בשמחה. והשמחה היא ע"י הי"ד עיתים דקדושה. אך כאשר בשבת חלים הי"ד עתים דקליפה (כמו אדם שמתענג מסיפורי מעשיות), אזי מותר לו לספר מעשיות בשבת ובלבד שלא יהא עצב.
ומבאר המגיד ממזריטש את הסיפור הזה כך: ישנם בקהלת '''י"ד''' עיתים לטוב, ו'''י"ד''' עיתים למוטב. והם י"ד שבקדושה וי"ד שבקליפה. ובשבת הוא יום התענוג ולכן צריך להיות בו בשמחה. והשמחה היא על ידי הי"ד עיתים דקדושה. אך כאשר בשבת חלים הי"ד עתים דקליפה (כמו אדם שמתענג מסיפורי מעשיות), אזי מותר לו לספר מעשיות בשבת ובלבד שלא יהא עצב.


ובשנה ההיא "חל" מלשון חולין וחולי, י"ד - כלומר, הי"ד עתים רעים בשבת, שלא היו יכולים לשמח בי"ד עתים דקדושה. ולכן לא ידעו האם אפשר להקריב פסח, שהוא "פה" "שח", כלומר, האם אפשר לדבר (כלומר, לספר מעשיות וכו'). והלל שהיה בבלי, מלשון בלול משני המידות, הוא אמר להם שדיבור זה מורת בכדי לשמחו ולענגו.
ובשנה ההיא "חל" מלשון חולין וחולי, י"ד - כלומר, הי"ד עתים רעים בשבת, שלא היו יכולים לשמח בי"ד עתים דקדושה. ולכן לא ידעו האם אפשר להקריב פסח, שהוא "פה" "שח", כלומר, האם אפשר לדבר (כלומר, לספר מעשיות וכו'). והלל שהיה בבלי, מלשון בלול משני המידות, הוא אמר להם שדיבור זה מורת בכדי לשמחו ולענגו.
39,916

עריכות

תפריט ניווט