39,916
עריכות
מ (החלפת טקסט – "אדה"ז" ב־"אדמו"ר הזקן") |
|||
שורה 7: | שורה 7: | ||
==סיכום הפרק== | ==סיכום הפרק== | ||
#קיימת מחלוקת במנין התעניות שקבע האר"י ז"ל לכל חטא, שאינו מדינא אלא כדי לקרב את עצמו להשי"ת, אם סכום תעניות זה הוא גם כאשר עבר על אותו חטא פעמים רבות, כ[[קרבן עולה]] שמביאים על עשה שגם הוא נועד לאותו מטרה בדיוק, או שמא מכיון שמדובר בחטא, אין הוא יכול להתקרב חזרה להשי"ת עד שיתענה כדוגמת [[קרבן חטאת]] ממש שדינו הוא שהעובר פעים רבות מביא קרבנות כמנין החטאים אותן עבר, שכן מכיון שמדובר בחטא, אין רישומו של החטא נמחק עד שיתענה או יביא קרבן כמנין החטאים, ולא כמצוות עשה שמלכתחילה אין היא עושה פגם במעשה עבירה אלא במיעוט האור וקרבת ה' של המצוות עשה, שלכן די בקרבן אחד. ההכרעה המקובלת היא, כותב | #קיימת מחלוקת במנין התעניות שקבע האר"י ז"ל לכל חטא, שאינו מדינא אלא כדי לקרב את עצמו להשי"ת, אם סכום תעניות זה הוא גם כאשר עבר על אותו חטא פעמים רבות, כ[[קרבן עולה]] שמביאים על עשה שגם הוא נועד לאותו מטרה בדיוק, או שמא מכיון שמדובר בחטא, אין הוא יכול להתקרב חזרה להשי"ת עד שיתענה כדוגמת [[קרבן חטאת]] ממש שדינו הוא שהעובר פעים רבות מביא קרבנות כמנין החטאים אותן עבר, שכן מכיון שמדובר בחטא, אין רישומו של החטא נמחק עד שיתענה או יביא קרבן כמנין החטאים, ולא כמצוות עשה שמלכתחילה אין היא עושה פגם במעשה עבירה אלא במיעוט האור וקרבת ה' של המצוות עשה, שלכן די בקרבן אחד. ההכרעה המקובלת היא, כותב אדמו"ר הזקן, להתענות שלושה פעמים כמנין התעניות שצריך להתענות על חטא אחד, שכן בזוה" מובא שהלך מהחטא השלישי מתפשט ביותר החטא, ולכן עליו לכפר בנפרד על החטא הראשון והשני שאז היה עדיין במצב של קרבה, ואח"כ על החטאים שמהשלישי והלאה שמאז כבר היה בדרגה של ריחוק. | ||
#אך כל זה במי שהתענית לא תגרום לו לביטול תורה, אך מי שהוא בעל תורה אסור לו להתענות. | #אך כל זה במי שהתענית לא תגרום לו לביטול תורה, אך מי שהוא בעל תורה אסור לו להתענות. | ||
#ובכל זאת, מי שהוא בעל נפש, יתענה לכל הפחות פעם אחת בכל ימי חייו על כל חטא, והשאר יפדה בצדקה, ח"י מטבעות על כל חטא. | #ובכל זאת, מי שהוא בעל נפש, יתענה לכל הפחות פעם אחת בכל ימי חייו על כל חטא, והשאר יפדה בצדקה, ח"י מטבעות על כל חטא. |
עריכות