זלמן זזמר: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 16 בתים ,  13 במרץ 2014
מ
החלפת טקסט – "“" ב־"""
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
מ (החלפת טקסט – "“" ב־""")
שורה 9: שורה 9:
בן עשרים לערך היה כאשר הגיע בפעם הראשונה ל[[אדמו"ר הזקן]], ושלוש סיבות היו לכך.  
בן עשרים לערך היה כאשר הגיע בפעם הראשונה ל[[אדמו"ר הזקן]], ושלוש סיבות היו לכך.  


הסיבה הראשונה: בהיותו בוילנא ראו החסידים שר' זלמן הוא ‘[[בעל מוחין]]' נפלא וכלי מוכשר לגילוי אור החסידות, ולכך השתוקקו מאוד לקרבו אל אדמו"ר הזקן. לשם כך שכר אותו החסיד ר' [[מאיר רפאל'ס]] - שהיה מחשובי העיר וילנא - להיות מלמד לבניו, ובכדי לקרבו היה ר' מאיר עורך בביתו [[התוועדות|התוועדויות]]. במהלך אחת ההתוועדויות תוך כדי שר' זלמן מלמד את הבנים, שמע קטעי משפטים משיחות החסידים שהצטיינו בעמקות ומתיקות נפלאה, ר' זלמן היטה אוזנו לשמוע עוד ועוד, והחסידים התעלמו ממנו בתחילה עד שלפתע נזף בו החסיד ר' מאיר “שכרתיך ללמד את בניי ולא להקשיב להתוועדויות".  
הסיבה הראשונה: בהיותו בוילנא ראו החסידים שר' זלמן הוא ‘[[בעל מוחין]]' נפלא וכלי מוכשר לגילוי אור החסידות, ולכך השתוקקו מאוד לקרבו אל אדמו"ר הזקן. לשם כך שכר אותו החסיד ר' [[מאיר רפאל'ס]] - שהיה מחשובי העיר וילנא - להיות מלמד לבניו, ובכדי לקרבו היה ר' מאיר עורך בביתו [[התוועדות|התוועדויות]]. במהלך אחת ההתוועדויות תוך כדי שר' זלמן מלמד את הבנים, שמע קטעי משפטים משיחות החסידים שהצטיינו בעמקות ומתיקות נפלאה, ר' זלמן היטה אוזנו לשמוע עוד ועוד, והחסידים התעלמו ממנו בתחילה עד שלפתע נזף בו החסיד ר' מאיר "שכרתיך ללמד את בניי ולא להקשיב להתוועדויות".  


המחזה חזר על עצמו שוב ושוב, ר' זלמן מבקש לשמוע חסידות ור' מאיר גוער בו בכוונה כדי להגדיל את צימאונו של ר' זלמן, עד שפעם אחת התקומם ר' זלמן ואמר: גם אני יכול לנסוע ל[[ליאזנא]]. מיני אז קיבלו אותו החסידים ולא הערימו עוד קשיים ומיכשולים בדרכו.  
המחזה חזר על עצמו שוב ושוב, ר' זלמן מבקש לשמוע חסידות ור' מאיר גוער בו בכוונה כדי להגדיל את צימאונו של ר' זלמן, עד שפעם אחת התקומם ר' זלמן ואמר: גם אני יכול לנסוע ל[[ליאזנא]]. מיני אז קיבלו אותו החסידים ולא הערימו עוד קשיים ומיכשולים בדרכו.  
שורה 17: שורה 17:
הסיבה השלישית והמכרעת: (מפי ה[[משפיע]] ר' [[מענדל פוטרפס]]) ר' זלמן נכח בקריאת פרשת ‘זכור', יחד עם החסיד ר' [[בנימין קלעצקער]]. כששמעו את קריאת הפרשה השתנה מראה פניו של ר' בנימין, כולו הפך להיות אדום, מלא שנאה וכעס על ‘עמלק' דבר זה הרשים מאוד את ר' זלמן.  
הסיבה השלישית והמכרעת: (מפי ה[[משפיע]] ר' [[מענדל פוטרפס]]) ר' זלמן נכח בקריאת פרשת ‘זכור', יחד עם החסיד ר' [[בנימין קלעצקער]]. כששמעו את קריאת הפרשה השתנה מראה פניו של ר' בנימין, כולו הפך להיות אדום, מלא שנאה וכעס על ‘עמלק' דבר זה הרשים מאוד את ר' זלמן.  


פנה ר' זלמן לר' בנימין ושאלו: “מה רע עשה לך עמלק יותר מאשר לכל יהודי אחר, שכל כך עצומה שנאתך איליו? היכן ‘לקחת' את זה? במקום להשיב לו אמר ר' בנימין: “סע לליאזנא לרבינו הזקן". ואכן כך עשה ר' זלמן.  
פנה ר' זלמן לר' בנימין ושאלו: "מה רע עשה לך עמלק יותר מאשר לכל יהודי אחר, שכל כך עצומה שנאתך איליו? היכן ‘לקחת' את זה? במקום להשיב לו אמר ר' בנימין: "סע לליאזנא לרבינו הזקן". ואכן כך עשה ר' זלמן.  


==אצל אדמו"ר הזקן==  
==אצל אדמו"ר הזקן==  
שורה 39: שורה 39:
באחת משיחותיו מספר הרבי הריי"צ אודות ר' זלמן:  
באחת משיחותיו מספר הרבי הריי"צ אודות ר' זלמן:  


“החסיד ר' זלמן זעזמער היה תלמידו של אדמו"ר האמצעי. אצל רבינו הזקן הוא היה מהצעירים. ר' זלמן היה ‘[[משכיל]]' בטבע ו"[[בעל מוחין]]" בעצם מהותו!  
"החסיד ר' זלמן זעזמער היה תלמידו של אדמו"ר האמצעי. אצל רבינו הזקן הוא היה מהצעירים. ר' זלמן היה ‘[[משכיל]]' בטבע ו"[[בעל מוחין]]" בעצם מהותו!  


“כאשר כ"ק [[אדמו"ר הרש"ב|אאמו"ר (הרש"ב)]] היה מדבר אודות הענין של חכם בעצם כוח חכמתו, היה אומר: על דרך כמו ר' זלמן זעזמער!"  
"כאשר כ"ק [[אדמו"ר הרש"ב|אאמו"ר (הרש"ב)]] היה מדבר אודות הענין של חכם בעצם כוח חכמתו, היה אומר: על דרך כמו ר' זלמן זעזמער!"  


ר' זלמן בנוסף להיותו ‘בעל מוחין' נפלא, נהג להתעמק במחשבותיו בתורת החסידות למשך שעות ארוכות.  
ר' זלמן בנוסף להיותו ‘בעל מוחין' נפלא, נהג להתעמק במחשבותיו בתורת החסידות למשך שעות ארוכות.  
שורה 53: שורה 53:
==על פטירתו==
==על פטירתו==


על פטירתו סיפר המשפיע הרב [[שמואל גרונם אסתרמן]]: פעם אמר אדמו"ר האמצעי [[מאמר]] ובאותו הזמן היה שם ר' זלמן זעזמער. אחר המאמר אמר ר' זלמן, “לא שמעתי כאן חדשות". כשהגיעו הדברים לאדמו"ר האמצעי הקפיד עליו מאוד ויאמר: הוא יאמר שאין כאן חידושים? לסיביר אגלה אותו!
על פטירתו סיפר המשפיע הרב [[שמואל גרונם אסתרמן]]: פעם אמר אדמו"ר האמצעי [[מאמר]] ובאותו הזמן היה שם ר' זלמן זעזמער. אחר המאמר אמר ר' זלמן, "לא שמעתי כאן חדשות". כשהגיעו הדברים לאדמו"ר האמצעי הקפיד עליו מאוד ויאמר: הוא יאמר שאין כאן חידושים? לסיביר אגלה אותו!


אחר זמן התעוררה איזו מלשינות על ר' זלמן עד שיצא משפטו לשולחו לסיביר, אך יום אחד קודם שהיו צריכים להגלותו לסיביר נסתלק.  
אחר זמן התעוררה איזו מלשינות על ר' זלמן עד שיצא משפטו לשולחו לסיביר, אך יום אחד קודם שהיו צריכים להגלותו לסיביר נסתלק.  


לפני הסתלקותו אמר: “הריני מוסר נפשי לעילת כל העילות". תלמידו ר' הלל מפאריטש פירש את דבריו, שר' זלמן התכוון: “הא לך נשמתי, עשה בה כרצונך: גן עדן או גיהינום".  
לפני הסתלקותו אמר: "הריני מוסר נפשי לעילת כל העילות". תלמידו ר' הלל מפאריטש פירש את דבריו, שר' זלמן התכוון: "הא לך נשמתי, עשה בה כרצונך: גן עדן או גיהינום".  


עוד אמר לפני הסתלקותו על שבע השנים האחרונות אוכל ליתן דין וחשבון על כל המחשבה דיבור ומעשה של כל רגע ורגע.  
עוד אמר לפני הסתלקותו על שבע השנים האחרונות אוכל ליתן דין וחשבון על כל המחשבה דיבור ומעשה של כל רגע ורגע.  
39,916

עריכות

תפריט ניווט