ניגון קטנתי: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 6 בתים ,  5 בדצמבר 2013
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 6: שורה 6:
ניגון זה הוא ניגון התוועדות (#128).
ניגון זה הוא ניגון התוועדות (#128).


באגרת שכתב אדמוה״ז אחר יציאתו מהמאסר על הפסוק ״קטנתי מכל החסדים ומכל...״ (אגרת הקדש סי' ב), מסביר אדמו״ר הזקן ״שבכל חסד וחסד״ שהקדוש־ברוך־הוא עושה עם האדם צריך לגרום לו להיות שפל רוח, כי החסד הוא ״קרבת אלקים ממש״, וככל שהחסד רב יותר, הרי זה יותר ״קמיה״ (לפני הקדוש־ברוך־הוא), והאדם צריך להיות בטל יותר כלפי  הקדוש־ברוך־הוא ״כלא ואין ואפס״. ולכן אמר יעקב ״קטנתי מכל החסדים...״. שעל ידי כל החסדים שעשה לו הקדוש־ברוך־הוא נעשה יעקב קטן יותר בעיניו. וזוהי ההתבטלות האמיתית הנגרמת על ידי קרבה.
באגרת שכתב אדמוה״ז אחר יציאתו מהמאסר על הפסוק ״קטנתי מכל החסדים ומכל...״ ([[אגרת הקדש]] סי' ב), מסביר [[אדמו"ר הזקן]] "שבכל חסד וחסד״ שהקדוש־ברוך־הוא עושה עם האדם צריך לגרום לו להיות שפל רוח, כי החסד הוא ״קרבת אלקים ממש״, וככל שהחסד רב יותר, הרי זה יותר ״קמיה״ (לפני הקדוש־ברוך־הוא), והאדם צריך להיות בטל יותר כלפי  הקדוש־ברוך־הוא ״כלא ואין ואפס״. ולכן אמר יעקב ״קטנתי מכל החסדים...״. שעל ידי כל החסדים שעשה לו הקדוש־ברוך־הוא נעשה יעקב קטן יותר בעיניו. וזוהי ההתבטלות האמיתית הנגרמת על ידי קרבה.


פירוש רש״י על פסוק זה — ״נתמעטו זכיותי על ידי החסדים והאמת שעשית עמי, לכך אני ירא שמא משהבטחתני נתלכלכתי בחטא ויגרום לי להמסר ביד עשו״ — הוא פשוטו של מקרא. הוא מסביר מדוע ביקש יעקב ״הצילני נא...״ כאשר היתה לו הבטחה מפורשת ״ושמרתיך...״ (ויצא כח, טו), ״ואהיה עמך״ (שם לא, ג) — שהיה זה משום חששו ״שמא משהבטחתני נתלכלכתי...״. (מביאורי הרבי מליובאוויטש על הפסוק)
פירוש רש״י על פסוק זה — ״נתמעטו זכיותי על ידי החסדים והאמת שעשית עמי, לכך אני ירא שמא משהבטחתני נתלכלכתי בחטא ויגרום לי להמסר ביד עשו״ — הוא פשוטו של מקרא. הוא מסביר מדוע ביקש יעקב ״הצילני נא...״ כאשר היתה לו הבטחה מפורשת ״ושמרתיך...״ (ויצא כח, טו), ״ואהיה עמך״ (שם לא, ג) — שהיה זה משום חששו ״שמא משהבטחתני נתלכלכתי...״. (מביאורי הרבי מליובאוויטש על הפסוק)
משתמש אלמוני

תפריט ניווט