10,863
עריכות
מ (קטגוריה נוספת) |
מ (נפלא!) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
"ואולך אתכם קוממיות" {{הערה|בחוקתי כו, יג.}} הינו | '''"ואולך אתכם קוממיות"'''{{הערה|[[בחוקתי]] כו, יג.}} הינו יעוד מ[[יעודי הגאולה]] המופיע ב[[פרשת בחוקתי]] המרמז על היעוד ב[[גאולה]] שגובה האנשים בגאולה ישתנה. | ||
==היעוד== | ==היעוד== | ||
על הפסוק | על הפסוק "ואלך אתכם קוממיות" לומדת ה[[גמרא]] {{הערה|[[בבא בתרא]] עה, א. [[סנהדרין]] ק, א.}} שהמילה קוממיות שפרושה קומה (דהיינו גובה) מדבר על הגובה של [[עם ישראל]] ב[[גאולה]] שיהיה שונה מהגובה של האנשים בזמן הזה, | ||
לפי | לפי רבי מאיר גובה בני אדם ב[[גאולה]] יהיה מאתיים [[אמה]] (בערך מאה מטר) כפול מגובהו של [[אדם הראשון]] שהיה מאה [[אמה]] ולומד זאת מדיוק במילה קוממיות לשון רבים, שתי קומות (כפול ממידתו של אדה"ר). | ||
ולפי | ולפי רבי יהודה יהיה הגובה [[לעתיד לבוא]] מאה [[אמה]] (חמישים מטר) כגובה בנין ההיכל של [[בית המקדש]] עם כתליו (כי ללא הקירות אינו מאה אמה) ומוכיח זאת מהפסוק: {{ציטוטון|אשר בנינו כנטיעים מגודלים בנעוריהם בנותינו כזויות מחוטבות תבנית היכל}}'''. | ||
== | ==היעוד בתורת החסידות== | ||
ב[[תורת החסידות]] מוסברת המחלוקת בין רבי מאיר לרבי יהודה בצורה עמוקה יותר: | |||
ב[[ | ישנם באדם שני סוגי עבודה ואופי, יש את מה שנקרא עבודת ה[[צדיקים]] שמטרתם ומעלתם שממשיכים [[אור]]ות ו[[גילוי]]ים עליונים למטה ב{{ה|עולם הזה}}. ויש את מה שנקרא עבודת [[בעל תשובה|בעלי התשובה]] שעניינה להעלות דברים שאינם [[קדוש]]ים מהעולם הזה ולהפכם לקדושים וטובים. ובלשון [[החסידות]] עבודת הצדיקים מכונה "[[אור ישר]]" ועבודת ה[[בעלי תשובה]] "[[אור חוזר]]" ובכל אחד משני הסוגים האלה יש מעלה שאין בשני, וב[[גאולה]] יתאחדו שני הסוגים האלו ובכל אחד מ[[עם ישראל]] יהיה את שני הסוגים והמעלות. | ||
המחלוקת היא כיצד יהיה התכללות שני הסוגים והאופנים. לפי רבי מאיר הם יתאחדו רק ב[[נפש]] האדם אך ב[[גשמיות]] גוף האדם זה לא יתאחד וכל אחד מההאופנים יתבטא בצורה ומעשה נפרד ולכן סובר שגובה האדם יהיה מאתיים אמה, מאה לכל אופן וסוג. | |||
ואילו לפי רבי יהודה שני אופני העבודה האלו יתאחדו ממש באדם, ובאותו מעשה שהוא עושה יהיה כלול גם ה"[[אור ישר]]" וגם ה"[[אור חוזר]]" והאחדות הזאת תחדור גם לגוף הגשמי ולכן סובר שגובה האדם יהיה רק מאה אמה כי במאה [[אמה]] יהיו כלולים שתי קומות. | |||
ולפי ההסבר הזה גם יובנו יותר ההוכחות לשיטתם: | |||
ולפי ההסבר הזה גם | רבי יהודה גם לומד מהפסוק "ואולך אתכם קוממיות" את הלימוד שיהיו שתי קומות (כמובן מלשון הפסוק, "קוממיות", לשון רבים - שתי קומות) אלא שהוא מביא פסוק נוסף המחדש ששתי הקומות יהיו כלולים בקומה אחת, ולכן מוכיח מ[[בית המקדש]] ששם היו שני הבחינות של "[[אור ישר]]" ו"[[אור חוזר]]" כלולים ביחד {{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חלק ז בחוקתי}}. | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} |