פרעות תרפ"ט: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,252 בתים ,  5 ביולי 2013
שורה 31: שורה 31:


==התייחסות רבותינו נשיאינו==
==התייחסות רבותינו נשיאינו==
כחודש וחצי קודם פרוץ המאורעות ביקר [[אדמו"ר הריי"צ]] במקומות הקדושים [[בארץ ישראל]], ובמהלכם ביקר גם במערת המכפלה ובכותל המערבי. אדמו"ר הריי"צ חווה את התלהטות הרוחות, ובשל כך נמנע מלבקר בתשעה באב עצמו בכותל המערבי, כדי לא לגרום להתקהלות גדולה של חסידים ותושבי הארץ שיבואו להתפלל יחד איתו ברחבת הכותל, ויעוררו את חמתם של המוסלמים המקומיים.
בראייתו הנבואית מרחיקת הלכת של הרבי, חזה את ההתרחשויות, וכפי שתיאר זאת במכתבו:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=מחזות-תוגה הגיד לי לבי, וכתמי דם ראיתי מרחפים באוירה של ארץ ישראל, ולדאבון לב כל ישראל ולבבי קרה לא עלינו את אשר קרה, וירחם השם יתברך את עמו ונחלתו, וישלח לנו גואל צדק ויקבץ נדחינו מארבע כנפות הארץ במהרה בימינו אמן|מקור=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31605&st=&pgnum=244 מכתב מתאריך כ"ח סיון תר"ץ]}}
===ניצול כספי הפיצויים===
לאחר מאורעות [[תרפ"ט]] פנה [[אדמו"ר הריי"צ]] בכאב רב לשופט גד פרומקין, ותינה בפניו את צערו על כך שכספי הפיצויים והתרומות שנאספו על ידי מנהיגי היישוב הציוני על רקע המאורעות הקשים שהתרחשו, לא הועברו אל יעדם האמיתי - בני משפחותיהם של הנפגעים מהטבח, אלא הוקדשו למימון הפעולות שנעשו באותה שעה לקידום [[ציונות|הרעיון הציוני]]. הרבי התבטא במילים קשות, והגדיר את האנשים המייעדים את הכסף למטרות אחרות בשם "חוטא נשכר"{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31605&st=&pgnum=221 אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ חלק י"ג עמוד רב]. (אגרת מתאריך ו' אדר תר"ץ).}}.
השופט הסכים לדברי הרבי, וכתב ש"אלה שהדבר בידם, חסרה להם ההבנה, ואינם חדורים אותו הרוח הרצוי' לנו. ביחוד יש לחשוש כי תקופח זכותה של חברון עיר האבות. לקחתי דברים עם הטובים שבמנהיגים, עם הגרועים שבהם לא כדאי לנסות, וישנם בהם בעלי שאר רוח ואנשי מדות היודעים להוקיר את ערך חברון, אך גם הם מהצועקים ואינם נענים. הממונים או יותר נכון, הממונה כאן אשר אולי הנהו איש מעשה, רחוק הוא מעניני היהדות ורק מחדש בא לנו, והרי הוא מתחמק בטענה שעושה הוא לפי ההוראות של הממונים בלונדון ואמריקה"{{הערה|1=נעתק ב[http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/pardes/pardes19-s2.pdf פרדס חב"ד גליון 19] עמוד 311 ואילך.}}.
{{פסקה חסרה}}
{{פסקה חסרה}}


תפריט ניווט