שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,428 בתים ,  12:56, 28 ביוני 2013
הרחבה
מלבד התפרקותה של הישיבה, קהילת חב"ד בארץ שניזונה בעיקר מתמיכה כלכלית של תושבי חוץ לארץ ל[[כולל חב"ד]] נקלעה למצב כלכלי קשה, בעקבות האיסור החמור של שליחת כספים לארץ.
 
==תוצאות המלחמה==
המדינה שספגה את המכה הקשה ביותר במהלך המלחמה היתה [[רוסיה]], שנאלצה להיכנע לכוחות 'מעצמות המרכז' ולהעיבר לידיהם קרוב למחצית משטחה. בעקבות הכשלים המלחמתיים הודחו מנהיגי הממשלה, ואת מקומם תפסו רודנים שהשליטו במדינה שלטון דיקטטורי, ודורסים את כל הנקרה בדרכם, מתוך מטרה לכונן מדינה קומוניסטית שוויונית.
 
לצורך כך הקים הממשל החדש את ה[[ק.ג.ב]] (המשטרה החשאית הרוסית), והחל במסע טיהורים רחב שכלל מעצרים של מליונים אנשים, ורציחה חסרת הבחנה של כל מי שהיה נדמה שמתנגד למפלגה השלטת.
 
תוך חודשים ספורים הולאמו לטובת השלטון כל הנכסים הפרטיים, ונאסרה החזקת רכוש פרטי יקר ערך. דבר זה הרס עד היסוד את כלכלת המדינה שהיתה גם כך בשפל בעקבות ההוצאות הצבאיות והנזק המלחמתי, ואנשים החלו להסתובב ברחובות מוכי רעב, ונגיפי מחלות התפשטו במהירות הבזק.
 
חסידי חב"ד ברוסיה החלו לסבול בעקבות כך חרפת רעב, וכמו תושבים רבים חלו במחלות מידבקות, והתקשו להתקיים. בנוסף לכך החלה המחלקה היהודית של ה[[ק.ג.ב.]], ה[[יבסקציה]], לרדוף את החדרים ותלמודי התורה, ולאסור כל התכנסות יהודית כגון [[התוועדויות]] ו[[תפילות]], והחסידים ירדו למחתרת כשהם סובלים מתנאי תזונה קשים.
 
תוך שנתיים מאז סיום המהפכה (שהתחוללה עוד באמצע המלחמה, מיד אחרי שרוסיה נכנעה לכוחות 'מעצמות המרכז') [[הסתלקות|הסתלק]] [[אדמו"ר הרש"ב]], והסניף המרכזי של הישיבה עבר מ[[רוסטוב]] ל[[פולטובה]], שם היתה קיימת קהילה מבוססת של חסידי חב"ד, שהצליחו להחזיק את הישיבה על חשבונם למרות ההתנכלויות הממשלתיות ולמרות המצב הכספי הקשה.
==ראו גם==

תפריט ניווט