אחור וקדם צרתני ותשת עלי כפך: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
מאין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:
האדם הוא האחרון בפעולת הבריאה, אף על פי שהוא הראשון שעלה במחשבתו של ה' - בכוונת הבריאה, ולכן נשמתו נעלית מכל הבריאה.
האדם הוא האחרון בפעולת הבריאה, אף על פי שהוא הראשון שעלה במחשבתו של ה' - בכוונת הבריאה, ולכן נשמתו נעלית מכל הבריאה.


מעשי בראשית - הם ה[[נבראים]] הגשמיים - [[דומם]] [[צומח]] [[חי]] [[מדבר]] - בירידתם משרשם העליון ע"י [[שבירת הכלים]].
מעשי בראשית - הם ה[[נבראים]] הגשמיים - [[דומם]] [[צומח]] [[חי]] [[מין המדבר|מדבר]] - בירידתם משרשם העליון ע"י [[שבירת הכלים]].


האדם נברא אחור (אחרון) למעשה בראשית - דבר המלמד על נחיתותו בסדר השתלשלות הנבראים משרשם העליון, עד שאפילו "יתוש קדמך", וזאת מצד גופו החומרי, אך מכל מקום הוא "קדם למעשה בראשית", כי האדם נברא - בקדימת המעלה לדצ"ח - מצד [[נשמה אלוקית|נשמתו הא-לקית]].
האדם נברא אחור (אחרון) למעשה בראשית - דבר המלמד על נחיתותו בסדר השתלשלות הנבראים משרשם העליון, עד שאפילו "יתוש קדמך", וזאת מצד גופו החומרי, אך מכל מקום הוא "קדם למעשה בראשית", כי האדם נברא - בקדימת המעלה לדצ"ח - מצד [[נשמה אלוקית|נשמתו הא-לקית]].
שורה 25: שורה 25:
ב. האדם הוא קדם (קודם במעלה) למעשי בראשית, כי הוא המעלה והמתקן את הדצ"ח מנפילתו, והעובדה שנברא בפועל "אחור למעשה בראשית" - האחרון לנבראים, הרי זה "כדי שימצא הכל מוכן לפניו". הכח שיש באדם לתקן את הדצ"ח נובע מהעובדה שבשורש דשורש העליון ביותר - האדם - הוא הנעלה ביותר, כי "ישראל עלו במחשבה", היינו, במדריגה העליונה ביותר שבמחשבה והכונה העליונה, והנשמה בעצמותה  היא חלק א-לקה ממעל ממש, ולכן בכוחם לתקן את הבריאה.
ב. האדם הוא קדם (קודם במעלה) למעשי בראשית, כי הוא המעלה והמתקן את הדצ"ח מנפילתו, והעובדה שנברא בפועל "אחור למעשה בראשית" - האחרון לנבראים, הרי זה "כדי שימצא הכל מוכן לפניו". הכח שיש באדם לתקן את הדצ"ח נובע מהעובדה שבשורש דשורש העליון ביותר - האדם - הוא הנעלה ביותר, כי "ישראל עלו במחשבה", היינו, במדריגה העליונה ביותר שבמחשבה והכונה העליונה, והנשמה בעצמותה  היא חלק א-לקה ממעל ממש, ולכן בכוחם לתקן את הבריאה.


==מקורות לעיון:==
==לקריאה נוספת==


*[[תו"א]] טו.ג',עד.א'
*[[תורה אור]] דף טו עמוד ג ודף עד עמוד א.
 
{{סגל}}


[[קטגוריה:פסוקים ואמרות במבט החסידות]]
[[קטגוריה:פסוקים ואמרות במבט החסידות]]

תפריט ניווט