חיים חייקל מאמדור: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
אופ'ס
מ (עם אדמור הזקן)
מ (אופ'ס)
שורה 1: שורה 1:
רבי '''חיים חייקא''' נולד למשפחה, שבה כמה דורות היו כולם צדיקי עליון קדושים ונסתרים{{הערת שוליים|ע"פ הקדמת נכדו לחן וחסד.}}. לפי גירסא אחת, היה תלמיד [[הגר"א]], והרביץ [[תורה]] לתלמידים. הוא היה עוסק בתעניות וסיגופים כמה פעמים משבת לשבת והיה ניעור אלף לילות לעסוק בתורה.  
רבי '''חיים חייקא''' נולד למשפחה, שבה כמה דורות היו כולם צדיקי עליון קדושים ונסתרים{{הערת שוליים|ע"פ הקדמת נכדו לחן וחסד.}}. לפי גירסא אחת, היה תלמיד [[הגר"א]], והרביץ [[תורה]] לתלמידים. הוא היה עוסק בתעניות וסיגופים כמה פעמים מ[[שבת]] לשבת והיה ניעור אלף לילות לעסוק בתורה.  




שורה 40: שורה 40:


[[קטגוריה:תלמידי המגיד ממזריטש]]
[[קטגוריה:תלמידי המגיד ממזריטש]]
רבי '''חיים חייקא (חייקל) מ[[אמדור]]''' היה [[אדמו"ר]] [[חסידות|חסידי]] בדור השלישי לחסידות.
==תולדותיו==
נולד לרבי שמואל. לפי המסורת במשפחה אבותיו היו מספר דורות של צדיקים נסתרים{{הערה|הקדמת נכדו לספר חיים וחסד}}.
היה תלמידו של [[הגר"א]]. לפי המסורת החסידית{{הערה|ראו בקובץ בית אהרן וישראל בקישורים חיצוניים}} היה מלמד תלמידים ועוסק בצומות וסיגופים כמה פעמים משבת לשבת והיה ער אלף לילות לעסוק בתורה{{הערה|תפארת שלמה פרשת צו}}. באחד ממסעותיו של רבי [[אהרן הגדול מקרלין]] ב[[ליטא]] הגיע לאמדור וראה את רבי חיים חייקל לומד. שאל אותו רבי אהרן במה הוא עוסק. השיב לו רבי חיים: בתורה לשמה. שאלו רבי אהרן: והיכן ה'דברים הרבה?'{{הערה|ככתוב בפרקי אבות:"כל העוסק בתורה לשמה זוכה לדברים הרבה".}} ומבלי לחכות לתשובה הוא פנה מיד ויצא מבית המדרש ועלה על העגלה והחל לנסוע. רבי חיים חייקל רץ אחרי העגלה והתחנן לפני רבי אהרן שיעצור אותה, אך הוא ציווה על העגלון להמשיך בנסיעה עד שראה שלא נשאר כח לרבי חיים להמשיך לרוץ ואז עצר את העגלה והעלהו. שאלו רבי חיים איפה מקבלים את ה"דברים הרבה" ענה לו רבי אהרן שיסע למזריטש. כשהגיע למזריטש אמר [[המגיד ממזריטש]] לרבי אהרן:"הבאת מנורת זהב מלאה בשמן שרק צריך להדליק אותה".
התייחד בתפילתו שהייתה בהתלהבות ובמרירות. צדיקי דורו שיבחו את עבודת תפילתו, ביניהם רבי [[פנחס מקוריץ]] ורבי [[ברוך ממז'יבוז']]. באופן שונה מהמקובל אצל חבריו תלמידי המגיד ממזריטש, תמך בעשיית סיגופים ותעניות ואף הוא התנהג כך. עקב מגוריו והשפעתו בליטא, חלק גדול מה[[התנגדות לחסידות]] הופנה אליו ואף פעם הלקו אותו בגלל עדות שקר שאכל [[בשר בחלב|חלב אחר בשר]]. ספרו "חיים וחסד" היה מונח בכתב יד אצל [[חסידות קרלין|אדמו"רי קרלין]] ובשנת [[תרנ"א]] הודפס לראשונה ב[[וורשה]].
נפטר ב[[כ"ג באדר]] [[תקמ"ז]].
==משפחתו==
* בנו רבי שמואל (בערך [[תקכ"ז]]-). חתנו של רבי אהרן "שותק" מ[[זליחוב]]{{הערה|1=ראו עליו [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=13094&st=&pgnum=91 במאמרו של אברהם אביש שור].}}. לאחר פטירת אביו נסע ל[[בעל התניא]].
** רבי משה אהרן חתן רבי [[מרדכי מלעכוויטש]].
** רבי חיים חייקל רבה של הרדניוא. חתן רבי משה משרשוב (תלמיד רבי [[שלמה מקרלין]]).
* בנו רבי דובער מ[[שדליץ]]. נפטר ללא בנים.
* חתנו{{הערה|אלפסי כותב בטעות שהיה חתן בנו רבי שמואל.}} רבי נתן ממקאווא (-[[תקפ"ו]]), מתלמידי [[החוזה מלובלין]].
* (משוער{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=13108&st=&pgnum=134&hilite= אברהם אביש שור קובץ בית אהרן וישראל נ'].}}) חתנו הרב משה מ[[קוברין]] אחיו של רבי אהרן מקרלין.