יצחק שפרינגר: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,674 בתים ,  16 באפריל 2013
אני שומר באמצע כיוון שכבר נמחקה לי העבודה פעם אחת...
(אני שומר באמצע כיוון שכבר נמחקה לי העבודה פעם אחת...)
שורה 7: שורה 7:


==תולדות חייו==
==תולדות חייו==
נולד ב[[כ"א חשון]] [[תרצ"ב]] לאביו הרב חיים שפרינגר בעיר ניסקו שבמחוז לבוב ב[[גרמניה]].
נולד ב[[כ"א חשון]] [[תרצ"ב]] לאביו הרב חיים שפרינגר בעיר ניסקו שבמחוז [[לבוב]] ב[[גרמניה]].
אביו התעסק לפרנסתו בעבודת הפחחות.


כאשר פרצה [[מלחמת העולם השניה]], גורשו על ידי הגרמנים על השטח שהיה בשליטת הרוסים, ומשם הוגלתה משפחת שפרינגר ל[[סיביר]] - דבר שהציל את חייהם.
=== במלחמת העולם השניה ===
כשהיה בן שבע פרצה [[מלחמת העולם השניה]], ותוך זמן קצר הגיעו הגרמנים לעיירה ניסקו. הגרמנים דרשו מה[[יהודים]] את כל הזהב שברשותם, ולאחר שמילאו את מבוקשם דרשו מכולם לעזוב את השטח שבשליטתם ולעבור לצד הרוסי.
 
ב[[שמחת תורה]] נאלצו הרוסים לסגת עמוק יותר לתוך שטח [[רוסיה]], ובשל קדושת החג החליט אב המשפחה, ר' חיים, שהם ישארו עד למוצאי החג למרות הסכנה שבדבר. במוצאי החג ברחו לתוך שטחה של רוסיה, כשבדרכם הם חוצים [[נהר]].
 
משפחת שפרינגר השתכנה בכפר אוז'רנה, ובתור פליטי מלחמה היה עליהם להירשם אצל השלטונות הרוסיים. במהלך הרישום נשאלו האם ברצונם לחזור ל[[פולין]] בסיום המלחה או להישאר ברוסיה. לאחר שהצהירו כי ברצונם לחזור התגלתה התרמית, וב[[ליל שבת]] נשלחו כולם לגלות ב[[סיביר]]. כשהגיעו לסיביר שוכנו ב[[מחנה עבודה]], שם חויבו הגברים לעבוד בעבודת פרך במכרה זהב.
 
לאחר מכן התברר כי הגלות הצילה את חייהם, שכן זמן קצר לאחר עזיבתם את הכפר כבשו הגרמנים גם אותו והוציאו להורג את כל יהודי העיירה. בין ההרוגים היה דודו, אחי אמו של ר' איצ'ה.
 
בסיום המלחמה במסגרת ההסכם בין ממשלת פולין לממשלת רוסיה להחזרת פליטי מלחמה, שוחררה המשפחה מהמחנה, אך בשל מגיפות שהשתוללו באותה עת החליטו לעצור בדרכם עד לסיום המגיפות. למרות היותם היהודים היחידים באזור שמרו על קיום [[תורה]] ו[[מצוות]]. כעבור תקופה במקום חלה האב ונפטר.
 
== תהליך ההתקרבות ==
כשהגיעו חזרה לפולין נכנסו הילדים ללמוד ב[[ישיבה]] [[ליטא|ליטאית]]. באותה תקופה פגש האח יחזקאל [[תמימים|תלמידים]] [[חסידי חב"ד|חב"דניקים]], והושפע מהם רבות.
 
כשנוצרה האפשרות לתלמידי ישיבות לקבל אשרות כניסה ל[[אנגליה]], החליטה המשפחה להתפצל ואיצ'ה יחד עם אחיו יחזקאל נדדו ל[[פראג]] מתוך מטרה להמשיך ל[[לונדון]]. ב[[פראג]] נכנסו ל[[בית החיים]] בו קבור [[המהר"ל מפראג]], ואחיו ר' יחזקאל הכניס פתק בו כתב 'שנהיה חסידים'.
 
בדרכם לאנגליה הבריחו את הגבול לגרמניה, לשם הגיעו ב[[ראש השנה]] [[תש"ז]]. ב[[עשרת ימי תשובה]] הגיעו ל[[מחנה הפליטים פאקינג]], שם פגשו בקהילה החב"דית שנוצרה במקום, לאחר ש[[יציאת רוסיה תש"ו|ברחו מרוסיה]] עם דרכונים מזוייפים של אזרחי פולין. כעבור מספר ימים במחנה נכנסו ללמוד בישיבת [[תומכי תמימים פאקינג|תומכי תמימים]] שנפתחה במקום.
 
כעבור תקופת לימודים בישיבה בפאקינג המשיכו יחזקאל ור' איצ'ה לעבר [[פריז]], שם התאחדו עם בני משפחתם, האם והאח הגדול יעקב.


עם סיום המלחמה, על פי ההסכם שנחתם בין ממשלת [[רוסיה]] לממשלת [[פולין]], הורשתה משפחת שפרינגר לעזוב את גבולות רוסיה, וכשהגיעו לפולין נכנסו הילדים ללמוד בישיבה ליטאית.


כשנוצרה האפשרות לתלמידי ישיבות לקבל אשרות כניסה ל[[אנגליה]], החליטה המשפחה להתפצל ואיצ'ה יחד עם אחיו הגדול יחזקאל נדדו ל[[פראג]] מתוך מטרה להמשיך ל[[לונדון]], אך בסופו של דבר הבריחו את הגבול לגרמניה, וב[[ראש השנה]] [[תש"ז]] הגיעו למחנה הפליטים [[פאקינג]] שם נקשרה נפשם ל[[חסידי חב"ד]], והפכו ל[[חסידים]] נלהבים.


לאחר תקופה קצרה של לימודים בישיבת [[תומכי תמימים פאקינג|שהוקמה בפאקינג]], המשיך ל[[פריז]] שם התאחד עם אמו ואחיו, ומשם המשיכה המשפחה כולה בנסיעה ב[[אניה]] ל[[ארץ ישראל]], שם נכנסו ללמוד בישיבת [[אחי תמימים תל אביב]].
לאחר תקופה קצרה של לימודים בישיבת [[תומכי תמימים פאקינג|שהוקמה בפאקינג]], המשיך ל[[פריז]] שם התאחד עם אמו ואחיו, ומשם המשיכה המשפחה כולה בנסיעה ב[[אניה]] ל[[ארץ ישראל]], שם נכנסו ללמוד בישיבת [[אחי תמימים תל אביב]].

תפריט ניווט