מזון: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 968 בתים ,  14 באפריל 2013
עריכה. קטגוריה
(עריכה. קטגוריה)
שורה 1: שורה 1:
'''מזון''' הוא התואר לדבר שאדם זקוק לאוכלו על מנת להתקיים. והוא נהפך לדם ובשר כבשרו.
'''מזון''' הוא התואר לדבר שאדם זקוק לאוכלו על מנת להתקיים.
 
מזון נכנס לגוף ונהפך ל[[דם]] ובשר מגוף האדם. מסיבה זו חשובה שמירת ה[[כשרות]], כיוון שהמזון הנכנס לגוף נהפך לחלק ממנו, ומשפיע על הנפש.


==מזון גשמי==
==מזון גשמי==
בכדי שאדם יוכל לחיות ולהתקיים הוא זקוק לאכילת אוכל, מזון ושתיה. מזון זה נהפך לדם ובשר כבשרו ממש!
בכדי שאדם יוכל לחיות ולהתקיים הוא זקוק לאכילה ושתיה. המזון אותו אוכל האדם נהפך ל[[דם]] ובשר כבשרו ממש!


הסיבה שהאדם זקוק לאכילה היא כיון ש{{הדגשה|לא על הלחם לבדו יחיה האדם, כי אם על כל מוצא פי הוי' יחיה האדם}}. וכתורת הבעל שם טוב הידועה, שמוצא פי ה' הם אותיות העשרה מאמרות, המהווים את הלחם כל הזמן, ושורשם הוא מעולם התוהו שלמעלה מעולם התיקון ועל ידם האדם יכול לקבל חיות כיון ששורשם גבוה ממנו.
הסיבה שהאדם זקוק לאכילה היא כיון ש{{הדגשה|לא על הלחם לבדו יחיה האדם, כי אם על כל מוצא פי הוי' יחיה האדם}}{{הבהרה}}. [[הבעל שם טוב]] מסביר, שמוצא פי [[ה']] הם [[אותיות]] ה[[עשרה מאמרות]], המהווים את הלחם (כמו כל דבר הקיים ב[[עולם]]) בכל רגע, ושורש העשרה מאמרות הוא מ[[עולם התוהו]] שלמעלה מ[[עולם התיקון]], ודווקא על ידם יכול האדם לקבל חיות כיון ששורשם גבוה ממנו.


מזון זה נהפך לדם ובשר כבשרו ומשפיע גם כן על אופיו של האדם, ולכן כל כך חשוב לשמור על כשרות המזון, בכדי שלא נקבל חלילה תכונות אופי שליליות.
מכיוון שהמזון נהפך לחלק מגופו של האדם, הוא משפיע על אופיו ותכונות נפשו. לכן שמירת ה[[כשרות]] כה נחוצה ל[[יהודי]], בשביל לשמור על נפש האדם מתכונות שליליות הבאות ממאכלות אסורות.


==מזון רוחני==
==מזון רוחני==
מזון הנפש היא התורה, שעל ידי שהאדם לומד תורה הרי שכלו מתאחד עם נותן התורה באופן מיוחד שאינו נמצא כלל בגשמיות.
בשונה ממזון הגוף הגשמי, לו נדרש מזון גשמי, מזון נפש האדם היא ה[[תורה]]. מזון זה מקבלת הנפש על ידי שהיהודי לומד תורה, והיות ש[[שכל]]ו מבין את התורה, נמצא שהתורה בתוך שכלו. היינו, היהודי מתאחד עם התורה המאוחדת עם נותן התורה - [[[הקב"ה]]. [[אדמו"ר הזקן]] כותב בספר ה[[תניא]] שיחוד זה, בין היהודי לומד התורה, לנותן התורה - הקב"ה, {{ציטוטון|הוא יחוד נפלא שאין יחוד כמהו ולא נמצא כערכו כלל בגשמיות}}.
 
ובמלים של אדמו"ר הזקן בתניא:
{{ציטוט|תוכן=הנה כל שכל כשמשכיל ומשיג בשכלו איזה מושכל, הרי השכל תופס את המושכל ומקיפו בשכלו. והמושכל נתפס ומוקף ומלובש בתוך השכל שהשיגו והשכילו, וגם השכל מלובש במושכל בשעה שמשיגו ותופסו בשכלו.
{{ציטוט|תוכן=הנה כל שכל כשמשכיל ומשיג בשכלו איזה מושכל, הרי השכל תופס את המושכל ומקיפו בשכלו. והמושכל נתפס ומוקף ומלובש בתוך השכל שהשיגו והשכילו, וגם השכל מלובש במושכל בשעה שמשיגו ותופסו בשכלו.
והנה הלכה זו היא חכמתו ורצונו של הקב"ה שעלה ברצונו '''. .''' הרי כשאדם יודע ומשיג בשכלו פסק זה כהלכה הערוכה במשנה או גמרא או פוסקים, הרי זה משיג ותופס ומקיף בשכלו - רצונו וחכמתו של הקב"ה, דלית מחשבה תפיסא ביה. ולא ברצונו וחכמתו <small>(עצמם)</small>, כי אם בהתלבשותם בהלכות הערוכות לפנינו. וגם שכלו מלובש בהם, והוא יחוד נפלא שאין יחוד כמוהו ולא כערכו נמצא כלל בגשמיות להיות לאחדים ומיוחדים ממש מכל צד ופנה.
והנה הלכה זו היא חכמתו ורצונו של הקב"ה שעלה ברצונו '''. .''' הרי כשאדם יודע ומשיג בשכלו פסק זה כהלכה הערוכה במשנה או גמרא או פוסקים, הרי זה משיג ותופס ומקיף בשכלו - רצונו וחכמתו של הקב"ה, דלית מחשבה תפיסא ביה. ולא ברצונו וחכמתו <small>(עצמם)</small>, כי אם בהתלבשותם בהלכות הערוכות לפנינו. וגם שכלו מלובש בהם, והוא יחוד נפלא שאין יחוד כמוהו ולא כערכו נמצא כלל בגשמיות להיות לאחדים ומיוחדים ממש מכל צד ופנה.
כך בידיעת התורה והשגתה בנפש האדם שלומדה היטב בעיון שכלו עד שנתפסת בשכלו ומתאחדת עמו והיו לאחדים, נעשה מזון לנפש וחיים בקרבה מחיי החיים אין סוף ברוך הוא המלובש בחכמתו ותורתו שבקרבה, וז"ש ותורתך בתוך מעי.|מקור=תניא פרק ה'|מרכאות=כן}}
כך בידיעת התורה והשגתה בנפש האדם שלומדה היטב בעיון שכלו עד שנתפסת בשכלו ומתאחדת עמו והיו לאחדים, נעשה מזון לנפש וחיים בקרבה מחיי החיים אין סוף ברוך הוא המלובש בחכמתו ותורתו שבקרבה, וזהו שכתוב ותורתך בתוך מעי.|מקור=תניא פרק ה'|מרכאות=כן}}
 
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]

תפריט ניווט