7,240
עריכות
כתית למאור (שיחה | תרומות) (←שתיים) |
כתית למאור (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 11: | שורה 11: | ||
המספר שתיים מורה על חלוקה. ולכן ביום השני לבריאת העולם נחלקו ה[[מים העליונים]] מן ה[[מים התחתונים]]. | המספר שתיים מורה על חלוקה. ולכן ביום השני לבריאת העולם נחלקו ה[[מים העליונים]] מן ה[[מים התחתונים]]. | ||
ה'''שתיים''' הם מחולקים ובדלים זה מזה, וזהו החילוק בין בורא לנברא (שכביכול נפרד ממנו ית'). כך גם שכל ומידות הנחלקים זה מזה. השכל בעצמו - החכמה והבינה חלוקים זה מזה. | ה'''שתיים''' הם מחולקים ובדלים זה מזה, וזהו החילוק בין בורא לנברא (שכביכול נפרד ממנו ית'). כך גם שכל ומידות הנחלקים זה מזה. השכל בעצמו - החכמה והבינה חלוקים זה מזה - כשהחכמה היא מים והבינה אש. | ||
{{ערך מורחב|ערכים=[[צמצום]] ו[[ישות]]}} | {{ערך מורחב|ערכים=[[צמצום]] ו[[ישות]]}} | ||
שורה 22: | שורה 22: | ||
עמנו עם משולש הוא - בכהנים לויים וישראלים, תורתנו משולשת - תורה נביאים וכתובים, תורתנו ניתנה בחודש השלישי - סיון ביום השלישי לימי ההגבלה. וזאת כיון שתורה היא תפארת - המידה השלישית, והיא כנגד ג' המוחין (ג' ראשונות). ולכן גם אוכלים שלוש מצות בליל הסדר. ואומרים שלושה דברים - שיציאת מצרים היא הכנה למתן תורה. | עמנו עם משולש הוא - בכהנים לויים וישראלים, תורתנו משולשת - תורה נביאים וכתובים, תורתנו ניתנה בחודש השלישי - סיון ביום השלישי לימי ההגבלה. וזאת כיון שתורה היא תפארת - המידה השלישית, והיא כנגד ג' המוחין (ג' ראשונות). ולכן גם אוכלים שלוש מצות בליל הסדר. ואומרים שלושה דברים - שיציאת מצרים היא הכנה למתן תורה. | ||
{{ערך מורחב|ערכים=[[אחדות]], [[אבות]], [[שלום]], [[תפארת]], [[ג' ראשונות]] ו[[חזקה]]}} | |||
החכמה והבינה מחולקים והפכיים אך מתחברים על ידי הדעת - השלישי. כן גם השכל והמידות מתחברים ע"י הדעת. | |||
{{ערך מורחב|ערכים=[[אחדות]], [[אבות]], [[שלום]], [[תפארת]], [[ג' ראשונות]], [[דעת]] ו[[חזקה]]}} | |||
==ארבע== | ==ארבע== | ||
המספר ארבע מורה על יציבות של קיום העולם כמו כסא שיציבותו באה מכך שעומד על ארבעה רגליים. | המספר ארבע מורה על יציבות של קיום העולם כמו כסא שיציבותו באה מכך שעומד על ארבעה רגליים. כך גם הארבע הוא ארבעת רגלי המרכבה, המחזיקה את הרוכב. | ||
כן בליל הסדר שותים ארבעה כוסות, שואלים ארבעה קושיות ונמצאים ארבעה בנים. | ישנם ארבעה ראשי שנים, ארבעה תקופות בשנה וארבעה מינים בלולב. כן בליל הסדר שותים ארבעה כוסות, שואלים ארבעה קושיות ונמצאים ארבעה בנים. | ||
כל זה הוא מפני שהעולם עומד על ארבעה יסודות - אש מים רוח עפר. בעשרת המכות שבמצריים חדרו המכות (לשיטה אחת) את ארבעת היסודות שמהם מורכב כל דבר. | כל זה הוא מפני שהעולם עומד על ארבעה יסודות - אש מים רוח עפר. בעשרת המכות שבמצריים חדרו המכות (לשיטה אחת) את ארבעת היסודות שמהם מורכב כל דבר. | ||
שורה 63: | שורה 63: | ||
==שמונה== | ==שמונה== | ||
המספר שמונה מורה על "מעל הטבע", כיון ששבע הוא עלית העולמות בגדרי הטבע, ושמונה הוא עלית העולמות למעלה מן הטבע. | |||
ולכן עושים את הברית מילה בשמיני, שלאחרי שבת - עליה למדרגה העליונה של הטבע, ניתן להגיע ללמעלה ממנו. | |||
האופן הראשון בשמונה הוא "אז", כלומר, א' שמעל השמונה, ובאופן אחר נקרא "שמיני", כלומר המנוי לאחר הטבע הוא למעלה מהטבע, אור המקיף הקרוב - שעדיין נמצא בגדרי העולם. אך יש "בזאת יבוא אהרן", שהא' מגיע לאחר הז', שהוא שמונה, שמצד עצמו הוא למעלה מהטבע, כלומר, שהוא לגמרי למעלה מן הטבע כמקיף הרחוק. | |||
ובאופן אחר, שמיני - אור הבלי גבול שלמעלה מגבול. שמונה - אור הבלי גבול שאינו מוגבל (ולכן יכול לרדת גם בגבול). | |||
ביום השמיני למילואים דוקא היה הגילוי אלקות, כיון שאור זה שהתלבש הוא אור שלמעלה מהגבלות הטבע, לכן היה זה דוקא ביום השמיני. | |||
שמונה הוא גם מלשון "שומן", כלומר, חודר בכל פרט שבשמונה, כמו ששומן ("עסענץ" באידיש) חודר בכל פרט כי הוא התמצית של הכל, והוא "מפעפע בכל". שמן הוא בחי' החכמה. וזה שנמצא בכל מורה על גילוי אלקי שחודר בכל דבר ודבר בעולם ואפילו באבנים. | |||
{{ערך מורחב|ערכים=[[למעלה מהטבע]], [[ברית מילה]], [[מקיף הקרוב]], [[מקיף הרחוק]] ו[[הוי' הוא האלקים]]}} | |||
==תשע== | ==תשע== | ||
המספר תשע מורה על תקיפות חזקה משלוש ומשש, כיון שהוא חזקה חזקה (שתקיפותו כפולה), כיון שהוא שלוש פעמים שלוש. | |||
התשע הן הספירות ללא המלכות, כלומר כפי שהן לעצמן באצילות, אז הן במציאות חזקה שאינה יורדת למטה ונופלת (כב"מלכות"). | |||
כמו כן התשע הוא השלב האחרון שנותר לאדם לפני שהוא עובר לעשר (העשירי יהיה קודש), ומציאותו יכולה להפוך גם היא לקדושה כשיתן את החומש שהוא החלק התשיעי (מתוך עשר) לצדקה. | |||
==עשר== | ==עשר== | ||
המספר עשר מורה על שלימות סדר ההשלתלשות שבו נמצאים חב"ד - מוחין. חג"ת ונה"י המידות ומלכות. סדר זה הוא שלימות הפרצוף של עולם התיקון. | |||
בסדר ההשתלשלות יש בדווקא עשר ולא תשע ולא אחד עשרה, כיון שתשע אינם יורדים לעולם, ואחד עשרה הם למעלה מעולם (אך ודאי שהוא בא מסיבת החלטת העצמות). | |||
העשירי יהיה קודש ולכן כל עשירי מפרישים כמעשר מהגידולים או מהרווחים. | |||
בעשרה מאמרות נברא העולם, ועשרה ניסים נעשו לאבותנו, עשרה נסיונות נתנסה אברהם אך הכל הוא כיון שעשרה דברות נתנו לנו בסיני שהם כנגד עשר הספירות. | |||
{{ערך מורחב|ערכים=[[סדר ההשתלשלות]], [[עולם התיקון]], [[מעשר]], [[עשרה מאמרות]], [[עשרת הדברות]] ו[[י' ספירות]].}} | |||
==אחד עשרה== | ==אחד עשרה== |