שמואל דובער ליפוב מבוריסוב: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
בעבודה
מאין תקציר עריכה
מ (בעבודה)
שורה 1: שורה 1:
ר' שמואל דובער (ליפקין) מבוריסוב, תקס"ח - תרמ"ט מגדולי חסידי [[אדמו"ר האמצעי]], [[אדמו"ר הצמח צדק]], [[אדמו"ר המהר"ש]] ו[[אדמו"ר הרש"ב]]  
{{בעבודה}}
ר' '''שמואל דובער (ליפקין) מבוריסוב''', ([[תקס"ח - תרמ"ט]]), מגדולי [[חסידי חב"ד]], והיה מקושר לארבעה [[נשיאי חב"ד|נשיאים]]: [[הרבי האמצעי]], [[הרבי הצמח צדק]], [[הרבי המהר"ש]] ו[[הרבי הרש"ב]].


==תולדותיו==


נולד לערך בשנת [[תקס"ח]] וגדל והתחנך בביתו של החסיד המשפיע ר' [[מרדכי מהורודוק]], ותודות לר' מרדכי לא נפל לידי המתנגדים ונשאר חסיד.
== תולדותיו ==


בהיותו בן שתים עשרה שלחוהו ללמוד במינסק, ובהיותו ילד מחונן ומתמיד, קבלוהו בישיבה שם בזרועות פתוחות ודאגו לו ל'''ימים''' בביתו של אחד מבעלי הבתים ומקום ללון.
נולד לערך בשנת [[תקס"ח]] וגדל והתחנך בביתו של ה[[משפיע]] ר' [[מרדכי מהורודוק]], ותודות לר' מרדכי נשאר [[חסיד]] ולא נהפך ל[[מתנגד]].


ארבע שנים למד במינסק בהתמדה גדולה, ושם טוב היה לו בישיבה זו. כאשר חזר לביתו - בכפר סמוך לבוריסוב - עבר דרך צ'אשניק, שם היה לו דוד עשיר, אחי אמו. בטרם יצא לדרכו הודיעוהו מביתו כי בדרכו הביתה יבקר צל דודו בצ'אשניק וישהה אצלו כמה שבועות עד להתחלת היריד אליו יבוא אביו, ויחדיו יחזרו הביתה.  
בגיל 12 שלחוהו ללמוד ב[[מינסק]], ובהיותו ילד מחונן ומתמיד, התקבל שם ל[[ישיבה]] בקלות רבה, ואף דאגו לו ל[[ימים]] בביתו של אחד מבעלי הבתים ומקום ללון.


ר' שמואל דובער נשא אשה בצ'אשניק את בת דודו אחי אמו, וחמש שנים אחר חתונתו היה סמוך על שלחן חותנו וקיבל השפעתו של החסיד ר' מרדכי המשפיע.
במינס למד ארבע שנים בהתמדה גדולה, וכאשר חזר לביתו - בכפר סמוך לבוריסוב - עבר דרך צ'אשניק והתגורר מספר שבועות אצל דודו העשיר, עד להתחלת היריד אז אביו הגיע ואספו.  


חיי הרשד"ם היו שלשלת ארוכה של תורה עבודה והתעסקות בצרכי החסידים הרוחניים הוא קיים את אשר אמר לו כ״ק אדמו"ר האמצעי כי חב״ד הוא השכלה הבנה והעמקה, הארעווע וועסט דו זיין א חסיד[=כשתתייגע תהיה חסיד]. והשי״ת קיים את ברכת כ"ק אדמו״ר האמצעי ונתן לו אריכות ימים.  
ר' שמואל דובער נשא לאשה את בת דודו (מצ'אשניק), וחמש שנים אחר החתונה היה סמוך על שולחן חותנו ללא דאגות [[פרנסה]].  בתקופה זו התקשר לר' מרדכי מהורודוק שהשפיע על אורח חייו.
 
במשך חייו היה שקוע בלימוד ה[[תורה]], ב[[עבודת ה'|עבד את ה']] והתעסקות בצרכי החסידים הרוחניים.
 
באחת ההזדמנויות אמר לו [[הרבי האמצעי]] כי [[חב״ד]] היא השכלה, הבנה והעמקה, {{ציטוטון|הארעווע וועסט דו זיין א חסיד}} (תרגום חופשי:כשתתייגע תהיה חסיד).
 
ר' שמואל דובער האריך ימים בברכת הרבי האמצעי וזכה לראות בחייו ארבעה דורות של [[נשיאי חב"ד]], [[הרבי האמצעי]], [[הרבי הצמח צדק]], [[הרבי מהר"ש]] ו[[הרבי הרש"ב]].
 
נפטר בשנת [[תרמ"ט]].


נפטר בשנת [[תרמ"ט]],ויהיו שני ימי חייו למעלה משמונים שנה.
הרשד״ם הניח אחריו הרבה כתבי יד מהם הנחות על מאמרי הוד כ״ק אדמו״ר צמח צדק וכ״ק אדמו״ר מוהר"ש, אשר שמע בעצמו. ומהם גם דרושים של עצמו, ביאורים והסברים ארוכים ומסודרים.{{הערה| התמים, חוברת ה, ע' צט}}
הרשד״ם הניח אחריו הרבה כתבי יד מהם הנחות על מאמרי הוד כ״ק אדמו״ר צמח צדק וכ״ק אדמו״ר מוהר"ש, אשר שמע בעצמו. ומהם גם דרושים של עצמו, ביאורים והסברים ארוכים ומסודרים.{{הערה| התמים, חוברת ה, ע' צט}}