כשרות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,497 בתים ,  5 באפריל 2013
←‏שתיה: שופץ
(←‏שתיה: שופץ)
שורה 31: שורה 31:


=== שתיה ===
=== שתיה ===
{{עריכה|פסקה=כן|הסיבה=חסר פירוט, ולא מסוגנן אנציקלופדית}}
בשתיה ישנם כמה בעיות:
בשתיה ישנם כמה בעיות:
*ב'''יין''' ישנה בעיה (מלבד הבעיות הרגילות שיש בפירות - הגפן) שכאשר גוי רואה או נוגע ביין, היין נהפך ליין נסך שאסור לשתותו וכו' כדין תקרובת [[עבודה זרה]]{{הערה|יש בזה דינים רבים כיצד ואיך, ובפרט ב"סתם יינם".}}.
*'''יין''' - יין שנוסך לעבודה זרה נאסר בשתיה ובהנאה כדין תקרובת [[עבודה זרה]], חכמים גזרו גם על "{{מונחון|'''סתם יינם'''|יין שלא ידוע האם ניסכו אותו, וכן האם הגוי בכלל עובד עבודה זרה}}" שיהא אסור כיין שנוסך. ולכן אם גוי נוגע ביין או רואהו, היין נהפך ליין נסך שאסור לשתותו וכו', ולכן מאוד נזהרים שגוי לא יראה ולא יגע ביין.
*'''חלב''' - ישנה בעיה של חלב נכרי, שחוששים שמא החליף את החלב בחלב בהמה טמאה או עירב וכיו"ב וידועים מעשים בזה.
 
*שתיה בכלל, כיום צריך לראות שלא מכניסים בשתיה כל מיני סוגי חומרי גלם הבאים מן החי וכו'.
ישנם ב' דרכים שהיין לא יהפך ליין נסך: 1. אם היין חתום בשתי חותמות - פקק שעם וכיסוי עליו. 2. אם היין בושל עד לרתיחה, שאז יין זה שוב אינו ראוי לניסוך וממילא לא חוששים. ישנם הטוענים שפיסטור דינו כבישול אך רוב הרבנים פסקו שצריך דוקא בישול.
 
*'''חלב''' - כל חלב שחלבו גוי ויהודי גדול לא היה לידו בשעת החליבה נקרא "חלב נכרי". חלב זה נאסר בעקבות חששות שמא החליף את החלב בחלב בהמה טמאה או עירבו בתוכו. מפעם לפעם מתפרסמים סיפורים על דרכים שונות שיכול להיות חלב בהמה טמאה גם בבקבוקי חלב פרה{{הערה|ראה מאמרו של הר' ירמיהו כהן בקובץ [[צרפת פרצת]] מד (יצא לאור ליו"ד י"א שבט תשע"ג.}}.
 
*עם התקדמות הטכנולוגיה והמצאת דרכים שונות להכנת משקאות קלים ומוגזים, צריך לבדוק את מרכיבי המאכל, כיון שבין חומרי הטעם הריח וצבעי המאכל נמצאים גם כאלו המופקים מן החי (ולא תמיד הוא מבעלי חיים כשרים), ומן הצומח (ויתכן שיש לו את הבעיות של ערלה ותרומות וכו').
 
''מיצי פירות'' (טבעי) - 1. לעיתים המיץ מוכן באותו מפעל יחד עם מיץ ענבים טבעי, וישנה בעיה של "יין נסך". 2. לעיתים מכניסים חומרים משמרים ועוד לתוך המיץ, וצריך לבדוק את כשרותם.


=== כשרות החפצים והסביבה ===
=== כשרות החפצים והסביבה ===

תפריט ניווט