דמי חנוכה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 224 בתים ,  22 בדצמבר 2011
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''דמי חנוכה''' הם מעות אותם נוהגים לתת לילדים ב[[חג החנוכה]].
'''דמי חנוכה''' הם מעות אותם נוהגים לתת לילדים ב[[חג החנוכה]]. [[הרבי]] חילק מעות לתלמידי הישיבה ב[[770]] וכן הורה לתת משמו לחיילי צה"ל ב[[ישראל]]. כמו-כן הורה לכל המוסדות לתת מעות לתלמידיהם.
[[קובץ:דמי חנוכה מהרבי מליובאוויטש.jpg|שמאל|ממוזער|250px|דמי חנוכה מהרבי]]
[[קובץ:דמי חנוכה מהרבי מליובאוויטש.jpg|שמאל|ממוזער|250px|דמי חנוכה מהרבי]]
[[קובץ:העיתונות מדוחת על דמי חנוכה לחיילי צהל מהרבי מליובאוויטש.jpg|שמאל|ממוזער|250px|העיתונות מדוחת על דמי חנוכה לחיילי צה''ל מהרבי מליובאוויטש]]
[[קובץ:העיתונות מדוחת על דמי חנוכה לחיילי צהל מהרבי מליובאוויטש.jpg|שמאל|ממוזער|250px|העיתונות מדוחת על דמי חנוכה לחיילי צה''ל מהרבי מליובאוויטש]]
==טעם המנהג==
==טעם המנהג==
מכתבו{{הערת שוליים|נר שמיני ה'תשל"ג, נדפס ב'ניצוצי אור' עמ' 35}} של [[הרבי]] בהסבר טעם המנהג: {{ציטוט|תוכן="בנוגע להוראות חנוכה, הרי בפשטות יש בזה שני עניינים: א) חנוכת [[בית המקדש]] ו[[המזבח]], ב) מלשון [[חינוך]], חנוך לנער, כולל כל אחד ואחד מישראל, כי נער ישראל. זאת אומרת, שכמו שהיה פינוי וטיהור וחינוך בית-המקדש, כן צריך להיות בכל אחד ואחד מישראל שהוא גם-כן משכן ומקדש לה'.
מכתבו{{הערת שוליים|נר שמיני ה'תשל"ג, נדפס ב'ניצוצי אור' עמ' 35}} של [[הרבי]] בהסבר טעם המנהג: {{ציטוט|תוכן="בנוגע להוראות חנוכה, הרי בפשטות יש בזה שני עניינים: א) חנוכת [[בית המקדש]] ו[[המזבח]], ב) מלשון [[חינוך]], חנוך לנער, כולל כל אחד ואחד מישראל, כי נער ישראל. זאת אומרת, שכמו שהיה פינוי וטיהור וחינוך בית-המקדש, כן צריך להיות בכל אחד ואחד מישראל שהוא גם-כן משכן ומקדש לה'.
שורה 22: שורה 23:


ומכיוון שכל דבר יש לו מקור בתורה – שהרי "אסתכל באורייתא וברא עלמא" וממילא, לא יתכן מציאות של דבר בעולם, אלא אם כן יש דוגמא לזה בתורה – מצינו דוגמתו בהלכות דקנין בכסף, כמו קידושי אשה, ועל דרך זה כשקונים חפץ בקנין של כסף, שצריך להיות במטבע של כסף (וכיוצא-בזה) ממש, ולא בנייר שיש לו שווי ממון. מכיוון שלאמיתתו של דבר אין כאן שווי ממון."}}
ומכיוון שכל דבר יש לו מקור בתורה – שהרי "אסתכל באורייתא וברא עלמא" וממילא, לא יתכן מציאות של דבר בעולם, אלא אם כן יש דוגמא לזה בתורה – מצינו דוגמתו בהלכות דקנין בכסף, כמו קידושי אשה, ועל דרך זה כשקונים חפץ בקנין של כסף, שצריך להיות במטבע של כסף (וכיוצא-בזה) ממש, ולא בנייר שיש לו שווי ממון. מכיוון שלאמיתתו של דבר אין כאן שווי ממון."}}
==זמן החלוקה==
==זמן החלוקה==
[[רבותינו נשיאינו]] נהגו לתת בליל נר רביעי או בליל נר חמישי, [[אדמו"ר הריי"צ]] נהג לתת דמי חנוכה לבנותיו, גם אחר הנשואין, וגם לחתניו.
[[רבותינו נשיאינו]] נהגו לתת בליל נר רביעי או בליל נר חמישי, [[אדמו"ר הריי"צ]] נהג לתת דמי חנוכה לבנותיו, גם אחר הנשואין, וגם לחתניו.


בשנת [[תשמ"ח]] עורר הרבי, לתתן דמי חנוכה בכל יום, ובליל הרביעי או החמישי יתנו פי שתים או שלושה יותר.
בשנת [[תשמ"ח]] עורר הרבי, לתתן דמי חנוכה בכל יום, ובליל הרביעי או החמישי יתנו פי שתים או שלושה יותר.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים כללים]]
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]

תפריט ניווט