|
|
שורה 1: |
שורה 1: |
| {{לעריכה|}}
| |
| {{מלאכים}}
| |
| '''אופנים''' הוא שמם של [[מלאכים]] המוזכרים ב[[מעשה מרכבה|מרכבת יחזקאל]]. ב[[קבלה]] וב[[חסידות]] מבואר כי ה[[מלאכים]] ב[[עולם העשיה]].
| |
|
| |
|
| ==ענינם==
| |
| ה[[מלאכים]] שהם בבחינת אופנים הם כאמור ב[[מעשה מרכבה|מרכבת יחזקאל]]{{הערת שוליים|יחזקאל א, טז.}}: "מראה האופנים ומעשיהם כעין תרשיש ודמות אחד לארבעתן ומראיהם ומעשיהם כאשר יהיה האופן בתוך האופן".. ב[[קבלה]] וב[[חסידות]] מבואר כי בכללות [[חיות הקודש]] הם המלאכים בעולם ה[[יצירה]], והאופנים הם המלאכים של [[עולם העשיה]].
| |
|
| |
| על האופנים נאמר כי "מעשיהם כאשר יהיה האופן בתוך האופן", ומבואר הענין כי כמו שאופן קטן בתוך אופן גדול, שאופן הגדול הסובב את הקטן למעלה הוא גבוה מן אופן הקטן, ולמטה בתחתית אופן הקטן הוא למעלה מן אופן הגדול. והענין הוא שהרוח באופנים הוא ממקום גבוה מאוד שמעלה ומטה שוין בפניו כי מה שהוא יותר עליון יכול להתפשט יותר למטה. וזהו מה שנאמר שם{{הערת שוליים|פסוק טז.}}: "כי רוח החיה באופנים", שנאמר רוח החיה ולא רוח החיות, שהכוונה הוא לכללות הארבע [[חיות]] שהוא בחינת ה[[אדם]] שעל הכסא. שחיות הקודש נחלקות לפני אריה אל הימין ופני שור אל השמאל מה שאין כן בחינת אדם שאין בו ימין ושמאל.
| |
|
| |
| ==עבודתם ומעלתם==
| |
| ענין עבודת האופנים הוא בציור ה[[עגול]]ים הסובבים ומשתחווים, ופירוש אופן הוא כמו גלגל. שאופנים הם בעולם העשיה{{הערת שוליים|ש[[אופן מקנן בעשיה]].}} מכיון שהם רק מבחינת [[נה"י]] שהוא רק בחינת [[הודאה]]. אבל אף על פי כן סובבים הם ומשתחוים מפני הארת כח [[חכמה]] המאיר בהם, ומשום כך נקראים בשם אופני הקודש. עבודת האופנים היא בבחינת [[עיגולים]], לעומת עבודת ה[[שרפים]] שעבודתם הוא בבחינת [[יושר]].
| |
|
| |
| [[חיות הקודש]], שהם המלאכים ב[[עולם היצירה]], אהבתם היא בבחינת טעם ודעת, מחמת השגתם איך שהקב"ה הוא קדוש ומובדל מן העולמות. ואף שהשגת [[חיות הקודש]] הוא נמוך יותר מהשגת ה[[שרפים]] העומדים ב[[עולם הבריאה]], הרי שאף על פי כן "[[שית ספירן מקננין ביצירה]]" והן הם בחינת ששה סדרי משנה שהם בבחינת טעם ודעת. אבל האופנים הם בבחינת [[עשיה]], שאין להם בחינת טעם ודעת והשגה גדולה באור א"ס ב"ה כ[[חיות הקודש]], ואף על פי כן הם מרעישים מחמת אהבה טבעית שלהם.
| |
|
| |
| ==עבודתם==
| |
| על העבודה של האופנים ושל [[חיות הקודש]] נאמר "והאופנים וחיות הקודש ברעש גדול מתנשאים לעומת שרפים". כאשר הם שומעים את השבח הנאמר ב"קדוש קדוש קדוש ה' צבאות מלא כל הארץ כבודו", שזה הוא למעלה מהשגתם, הם מתפעלים כאדם השומע דבר שאינו מבין אבל יודע שדבר גדול הוא
| |
|
| |
| ==מקומם==
| |
| ה[[אופנים]] מקבלים את שפעם מ[[מלכות דמלכות]] של [[עולם העשיה]]. מן [[שמרי האופנים]] שהוא הדרגה האחרונה והפסולת שבהם, נמשך ל[[ע' שרים]], ומהם נשפע ל[[מזלות]], ומהם נמשכת הנהגת [[עולם העשיה הגשמי]].
| |
|
| |
| ==שמרי האופנים==
| |
| שמרי האופנים הוא בחינת החיצוניות של האופנים, והפסולת שבהם. מפנימיות שמרי האופנים נמשך [[נפש הבהמית]], שיש לה שכל ומדות, מה שאין כן מחיצוניות שמרי האופנים שנמשך משם נפש בהמה ממש, ושאר השפעות חיצוניות. [[שבעים שרים]] מקבלים את השפע שלהם משמרי האופנים.
| |
|
| |
| {{הערות שוליים}}
| |
| [[קטגוריה:מלאכים]]
| |