פדיון נפש: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,124 בתים ,  24 באוקטובר 2011
שורה 14: שורה 14:


לפ”נ ישנה גם משמעות נוספת והיא - ביטוי התקשרות של חסיד לרבי. כשחסיד כותב לרבי פ”נ הוא מעיד בכך על התקשרותו וקבלתו המוחלטת את מרות הרבי בנפש רוח ונשמה ויותר מכך. מאידך - כשהרבי מקבל את הפ”נ וקורא אותו - זהו אות כי הרבי מקבל את החסיד כאחד ממקושריו, ו’פורש את חסותו’ על החסיד.
לפ”נ ישנה גם משמעות נוספת והיא - ביטוי התקשרות של חסיד לרבי. כשחסיד כותב לרבי פ”נ הוא מעיד בכך על התקשרותו וקבלתו המוחלטת את מרות הרבי בנפש רוח ונשמה ויותר מכך. מאידך - כשהרבי מקבל את הפ”נ וקורא אותו - זהו אות כי הרבי מקבל את החסיד כאחד ממקושריו, ו’פורש את חסותו’ על החסיד.
==מי בכוחו לקרוא פ"נ?==
על מנת לקרוא פ”נ צריך ‘לדעת’ לקרוא פ”נ. רק בכוחם של צדיקים ‘לקרוא’ פ”נ. (מובן שאין הכוונה לקריאה גשמית של הטקסט הכתוב, אלא לעצם ההתקשרות עם נשמת המבקש והפעולה להמתיק את ענייניו בשורשם.) ישנם סיפורים מאדמור”י פולין ש’לימדו’ אדמו”רים אחרים לקרוא פני”ם (’קוויטל’), ובכך בעצם העבירו להם את שרביט ההנהגה.
אדמו”ר הריי”צ התבטא פעם, כי בקריאת פ”נ אפשר להיווכח אם החסיד טבל במקווה קודם לכן, ועל כן יש להזהר בזה. ועוד ביטוי: שבפ”נ קוראים לא רק מה שכתוב, אלא גם מה שלא נכתב בין השורות...
בחסידות חב”ד היתה קריאת הפ”נ אחד מסימני המלוכה וההנהגה של הרבי (מלבד אמירת דא”ח). לכן, הי' אחד מן ההפצרות של החסידים בממלא מקום היה לנסות להגיע בכל דרך לכך שהממלא מקום ייאות לקבל פני”ם. קבלת הפ”נ על ידי הרבי וקריאתו, היתה סימן מובהק לכך שהרבי מקבל על אחריותו את אותו חסיד בכל רבדי גופו ונפשו עד בחינת ה’יחידה’ שבו, ומקבל את את ענין התקשרותו של החסיד אליו כחסיד אל רבי. כשרבי החל לקבל פני”ם - היה זה אות וסימן מובהק כי הרבי בעצם קיבל עליו את עול הנשיאות, ובוודאי בהמשך יצא הדבר בגלוי לעין כל.
לאחר הסתלקות אדמו”ר הרש”ב נ”ע, סירב בנו הרבי הריי”צ לקבל עליו את עול הנשיאות, ובכלל זה לקבל פני”ם. אמנם מדי פעם קיבל פני”ם, אך אמר במפורש שהוא רק שליח לקרא אותם באוהל אביו, ותו לא.


== פדיון-נפש כללי ==
== פדיון-נפש כללי ==

תפריט ניווט