תרי"ג מצוות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 1,247 בתים ,  8 בספטמבר 2011
שורה 13: שורה 13:
שרש מצוות עשה הוא נמוך יותר משרש מצוות לא תעשה, כמו שנאמר: שמי עם י"ה שס"ה, זכרי עם ו"ה רמ"ח. כלומר, שמצוות לא תעשה ענינם הוא בחלקה הראשונה של [[שם הוי"ה]], שהוא [[י"ה]], שהוא בבחינת [[עלמא דאתכסיא]], לעומת מצוות עשה שענינם הוא עם חלקו השני של [[שם הוי"ה]], שהוא [[ו"ה]], שהוא בבחינת [[עלמא דאתגלייא]] הנמוך יותר.
שרש מצוות עשה הוא נמוך יותר משרש מצוות לא תעשה, כמו שנאמר: שמי עם י"ה שס"ה, זכרי עם ו"ה רמ"ח. כלומר, שמצוות לא תעשה ענינם הוא בחלקה הראשונה של [[שם הוי"ה]], שהוא [[י"ה]], שהוא בבחינת [[עלמא דאתכסיא]], לעומת מצוות עשה שענינם הוא עם חלקו השני של [[שם הוי"ה]], שהוא [[ו"ה]], שהוא בבחינת [[עלמא דאתגלייא]] הנמוך יותר.


===רמ"ח מצוות עשה===
===החילוק בין מצוות עשה למצוות לא תעשה===
רמ"ח מצוות עשה הם מאתים וארבעים ושמונה מצוות העשה מתוך תרי"ג מצוות והם מקבילים ל[[רמ"ח איברין דמלכא]].  
רמ"ח מצוות עשה הם מאתים וארבעים ושמונה מצוות העשה מתוך תרי"ג מצוות והם מקבילים ל[[רמ"ח איברין דמלכא]].  


שורה 20: שורה 20:
ה[[אהבה]] היא שורש לכל רמ"ח מצוות עשה, וה[[יראה]] היא שורש לשס"ה מצוות לא תעשה.
ה[[אהבה]] היא שורש לכל רמ"ח מצוות עשה, וה[[יראה]] היא שורש לשס"ה מצוות לא תעשה.


===שס"ה מצוות לא-תעשה===
שס"ה מצוות לא תעשה הם שלוש מאות ששים וחמישה מצוות הלא תעשה מבין תרי"ג מצוות.
בשונה מרמ"ח מצוות עשה, שענינם שנמשכים מבחינת ו"ה שהוא [[זעיר אנפין]] של [[עולם האצילות]], האורות מחולקים בתוך הכלים, שהם רמ"ח איברים של זעיר אנפין שמשם נמשכים רמ"ח מצוות עשה. ולכן המקיים מצוות עשה ממשיך עליו אור עליון של [[זעיר אנפין]].
- שורש מצוות לא תעשה הוא גבוה יותר, מבחינה ומדריגה גבוהה שאינה יכולה להתלבש בתוך כלים כמו המצוות עשה, שהתפילין והאתרוג הם כלים לאור. מה שאין כן מצוות הלא תעשה, שאין לאותו האור כלי שיוכל לשכון בו, אלא רק על ידי לאו ושלילה הוא מושג, שאין יכולים להכיר מהותו אלא רק לשלול ההיפוך כמו לא תאכל חלב ודם. ועל ידי שלילת ההיפוך נמשך גלוי האור, אבל אי אפשר להמשיכו על ידי מעשה כמו על ידי תפילין וציצית.
{{מצוות}}
{{מצוות}}
[[קטגוריה:מצוות]]
[[קטגוריה:מצוות]]
39,916

עריכות

תפריט ניווט