39,916
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
על פי דיני התורה, הותרה '''פיקוח נפש בשבת'''. מי שחולה חולי שיש בו סכנה מצווה לחלל עליו את השבת והזריז הרי זה משובח, והשואל רב מה לעשות במצב שיש בו חשש פיקוח נפש נחשב כ[[רוצח]], וגנאי הוא לרב שנשאל כך, כי היה לו לדרוש ברבים שאפילו ספק נפשות דוחה את השבת, כי כתוב "אשר יעשה אותם האדם וחי בהם"{{הערה | על פי דיני התורה, הותרה '''פיקוח נפש בשבת'''. מי שחולה חולי שיש בו סכנה מצווה לחלל עליו את השבת והזריז הרי זה משובח, והשואל רב מה לעשות במצב שיש בו חשש פיקוח נפש נחשב כ[[רוצח]], וגנאי הוא לרב שנשאל כך, כי היה לו לדרוש ברבים שאפילו ספק נפשות דוחה את השבת, כי כתוב "אשר יעשה אותם האדם וחי בהם"{{הערה|ויקרא יח ה.}}, כלומר - ראה שיהא חי וודאי בעשיית המצוות ולא יבוא מהם לידי ספק סכנה{{הערה|שבת פה ב.}}. עם זאת, אסור לחלל שבת על רפואה שתועלתה אינה מוכחת, אלא רק אלא רפואה שהיא ידועה לכול{{הערה|רמ"א יורה דעה סוף סימן קנ"ה, שולחן ערוך הרב סימן שכ"ח סעיף ב'.}}. או על פי רופא מומחה{{הערה|ר"ן פרק י"ד, שולחן ערוך הרב סימן שכ"ח סעיף ב'.}}. | ||
==מי מחלל== | ==מי מחלל== | ||
אדמו"ר הזקן מביא שנחלקו הראשונים האם יש לחלל את השבת בקטנים או על ידי נכרים - במקום שאפשר: | אדמו"ר הזקן מביא שנחלקו הראשונים האם יש לחלל את השבת בקטנים או על ידי נכרים - במקום שאפשר: |
עריכות