מרדכי שלמה פרידמן: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 15: שורה 15:
בשנת [[תשכ"ח]] חלה ולמרות זאת המשיך בעבודתו ובלימוד התורה. הסתלק כעבור כשלוש שנים - ביום [[ה' באדר]] שנת [[תשל"א]] ומנוחתו כבוד בהר הזיתים בירושלים.
בשנת [[תשכ"ח]] חלה ולמרות זאת המשיך בעבודתו ובלימוד התורה. הסתלק כעבור כשלוש שנים - ביום [[ה' באדר]] שנת [[תשל"א]] ומנוחתו כבוד בהר הזיתים בירושלים.


==קשיו עם אדמו"ר הריי"צ==
הרב פרידמן, כנשיא אגודת האדמו"רים בארצות הברית וכמייסד האגודה למען שמירת שבת, היה לו מעמד ודעתו הייתה נחשבת. [[אדמו"ר הריי"צ]] התכתב איתו בעניין האגודה לשמירת שבת שהקים וכביקש לקבוע תענית על מאורעות [[מלחמת העולם השניה]], ביקש תחילה את הסכמתו של האדמו"ר מבויאן. וכך הוא כותב לו:
[[קובץ:פרידמן אלטהויז וקרסיק.JPG|שמאל|ממוזער|250px|עם ר' [[פנחס אלטהויז]] ור' [[אליעזר קרסיק]] בביקור ב[[לוד]]]]
[[קובץ:פרידמן בוחן ילדים בתל אביב.JPG|שמאל|ממוזער|250px|האדמו"ר  בוחן ילדים בחיידר חב"ד ב[[תל אביב]]]]
[[אדמו"ר הריי"צ]] כתב מכתב אל הרבי מבויאן{{הערת שוליים|ב[[י"א אבלול]] [[תש"א]] אגרת א'תקכ.}} בתור נשיא אגודת האדמורי"ם ב[[ארה"ב]] לקבוע [[תענית ציבור]] יחד עם הרב הרצוג, הרב דושינסקי, רבני הספרדים, והרב [[יחזקאל אברמסקי]]. כמו"כ עמד עמו הרבי בקישר מכתבים בענין האגודה למען שמירת שבת שהקים.


ב[[חשוון]] [[תש"ז]], כתב האדמומבויאן אל [[הרבי הריי"צ]]:
{{ציטוט|מרכאות=כן|
|מקור=[[אגרות קודש (אדמו"ר הריי"צ)|אגרות קודש]], [[אדמו"ר הריי"צ]] אגרת א'תק"כ{{הערה|מכתב מיום [[י"א באלול]] שנת [[תש"א]].}}
|תוכן=מצב אחינו [[בני ישראל]] יחיו נורא הוא, וכבר אמרו רבותינו-זכרונם-לברכה אין ישראל נגאלין אלא ב[[תשובה]]. נחוץ הדבר לקבוע [[תענית]] צבור כללי עולמי, ובאתי בכתובים עם הרבנות הראשית ב[[ארץ ישראל]] תבוא-ותיבנה ידידי הגאון הרי"א שליט"א הרצוג, ידידי הרה"ג דושינסקי ראש רבני האשכנזים, וידידי הרה"ג ר' עוזיאל ראש רבני הספרדים. ידידי הרב החכם ומשכיל על דבר טוב הר"י שי' הערץ רב הכולל בלונדון, ידידי הרה"ג [[יחזקאל אברמסקי|הר"י שי' אברמסקי]] ראש אב"ד דלונדון, לקבוע תענית צבור עולמי ביום א' ד[[סליחות]] הבא-עלינו-לטובה, ולא אפונה אשר גם אגודת האדמורי"ם תצטרף בהסכמתה.
}}


{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=כ"ק אדוננו מורנו ורבנו מאור הגולה רבן של ישראל וקדושו, הרב הגאון הגדול, הרב הצדיק מליובאוויטש שליט"א. רבנו הגדול! אחרי דרישת שלום הדרת כ"ק, אנו מרשים לנו להודיע לכ"ק שברצות ה' ביום א' פרשת תולדות הבע"ל נתחיל בכתיבת ספר התורה לזכרון חללי אירופה הי"ד, באסיפה גדולה רבתי עם.. בזה אנו נגשים לקיים בקשתו האחרונה של אחד מן הקדושים, שהביע אותה שעה קלה לפני צאת נשמתו בקדושה ובטהרה בכבשן האש, וכפי עדותם של אחדים מהאדמורי"ם, אודים מוצלים מאש, היתה זאת תשוקתם של כל אחינו הקדושים שיכתב שמם לזכרון. בשים לב לדבר הגדול הזה, נרהיב עוז בנפשנו לחלות פני כ"ק שיואיל בטובו לפאר את אסיפתנו זו"{{הערת שוליים|ב[[כ"ג במרחשון]] [[תש"ז]] אגרת ב'תתקנא השיב הרבי כי הוא שולח את רבי [[שמואל לעוויטין]], להשתתף בשליחותו באסיפתם הכבודה.}}}}
הרב פרידמן גם הוא, פנה לאדמו"ר הריי"צ בבקשה שיכבד בנוכחותו באירוע לזכר הניספים בשואה:
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|
|מקור=מכתב האדמו"ר מבויאן מיום ג' [[פרשת חיי שרה]] [[תש"ז]]
|תוכן=כ"ק אדוננו מורנו ורבנו מאור הגולה רבן של ישראל וקדושו, הרב הגאון הגדול, הרב הצדיק מליובאוויטש שליט"א. רבנו הגדול! אחרי דרישת שלום הדרת כ"ק, אנו מרשים לנו להודיע לכ"ק שברצות ה' ביום א' [[פרשת תולדות]] הבא-עלינו-לטובה נתחיל בכתיבת [[ספר התורה]] לזכרון חללי אירופה הי"ד, באסיפה גדולה רבתי עם . . בזה אנו נגשים לקיים בקשתו האחרונה של אחד מן הקדושים, שהביע אותה שעה קלה לפני צאת נשמתו בקדושה ובטהרה בכבשן האש, וכפי עדותם של אחדים האדמורי"ם, אודים מוצלים מאש, היתה זאת תשוקתם של כל אחינו הקדושים שיכתב שמם לזכרון. בשים לב לדבר הגדול הזה, נרהיב עוז בנפשנו לחלות פני כ"ק שיואיל בטובו לפאר את אסיפתנו זו.
}}
 
על כך ענה לו אדמו"ר הריי"צ:
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|
|מקור=[[אגרות קודש (אדמו"ר הריי"צ)|אגרות קודש]], [[אדמו"ר הריי"צ]] אגרת ב'תתקנא{{הערה|מכתב מיום [[כ"ג בחשוון]] שנת [[תש"ז]].}}
|תוכן=הנני שולח את בא כחי הרב-הגאון הרב-החסיד ר' [[שמואל לויטין|שמואל שליט"א הלוי לעוויטין]], להשתתף בשליחותי עם כבוד קדושתם שליט"א באסיפתם הכבודה והנכונה במאד לכתיבת ספר תורה לזכרון נשמות האדמורי"ם, הרבנים ובני תורה שנהרגו ונטבחו, יהיו נשמותיהם צרורות בצרור החיים, ויעוררו רחמי שמים בעד קהל עדת ישראל ה' עליהם יחיו, ב[[גשמיות]] וב[[רוחניות]].
}}


==עם הרבי==
==עם הרבי==

תפריט ניווט