ספירת החכמה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוסף בית אחד ,  7 ביולי 2011
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{ספירות}}
[[קובץ:תרשים עשר ספירות.jpg|שמאל|ממוזער|250px|תרשים [[עשר הספירות]]. ספירת החכמה מופיעה בצידו הימני של המשולש העליון]]
[[קובץ:תרשים עשר ספירות.jpg|שמאל|ממוזער|250px|תרשים [[עשר הספירות]]. ספירת החכמה מופיעה בצידו הימני של המשולש העליון]]
'''ספירת החכמה''' היא הספירה הראשונה ומקור [[עשר הספירות]] ה[[רוחני]]ות המנויות ב[[תורת הקבלה]]. מהותה של ספירת החכמה היא [[ביטול]], העדר אנוכיות, כיוון ש[[אור אין סוף]] האלוקי אינו שורה במקום של [[ישות]]{{הערה|[[אור התורה]], [[פרשת שמות]] ע' מ"ב.}}. מקבילתה של ספירת החכמה ב[[נפש]] ה[[אדם]] היא [[כוח]] החכמה שהיא השורש לכוחות השכליים של האדם המשפיעים על רגשותיו ומעשיו.
'''ספירת החכמה''' היא הספירה הראשונה ומקור [[עשר הספירות]] ה[[רוחני]]ות המנויות ב[[תורת הקבלה]]. מהותה של ספירת החכמה היא [[ביטול]], העדר אנוכיות, כיוון ש[[אור אין סוף]] האלוקי אינו שורה במקום של [[ישות]]{{הערה|[[אור התורה]], [[פרשת שמות]] ע' מ"ב.}}. מקבילתה של ספירת החכמה ב[[נפש]] ה[[אדם]] היא [[כוח]] החכמה שהיא השורש לכוחות השכליים של האדם המשפיעים על רגשותיו ומעשיו.
שורה 67: שורה 66:
*'''אבן''' - האבן הגשמית היא בחינת [[דומם]], והמייחד אותו משאר סוגי הנבראים -כמו [[צומח]] [[חי]] ו[[מדבר]]- הוא היותו עצם קיים בעל צורה והגדרה עצמית, אבל בלי תוספת תכונות וצורה שמחוץ לעצם קיומו הגשמי, וביחוד האבן הגולמית בטרם נקבע בה צורה כל-שהיא של כלי מסוים וכדומה. אינו דומה הצמח או החי, שמלבד עצם הקיומיות שבמציאותו הגשמית, יש בו גם תכונת הגדילה או הרגש, מה שאין כן האבן היא מציאות דוממת ואין בה תכונות נוספות על עצם מציאותה. ולכן האבן משמשת משל על ספירת החכמה הרמוזה באות 'י' של שם הוי', כמו שהיו"ד היא נקודה בלי התפשטות, היינו בלא ציור - אורך ורוחב, כי עיקרה של האות יו"ד היא נקודה בלבד (ה"קוצים" כלפי מעלה ומטה, הם תוספות), ו'נקודה' - אין לה צורה מוגדרת, ודוקא משום כך היא בסיס לכל הצורות האפשריות - השונות אלו מאלו בתכלית, שכולן נמשכות ובנויות עליה. כך החכמה היא רק מקור ל[[בינה]], שהיא השכלה מוגדרת ו"מצוירת" באורך ורוחב, היינו, מוגדרת בפרטיה השונים. אבל החכמה עצמה מופשטת מכל ציור והגדרה, ולכן נמשלת כאבן דומם.
*'''אבן''' - האבן הגשמית היא בחינת [[דומם]], והמייחד אותו משאר סוגי הנבראים -כמו [[צומח]] [[חי]] ו[[מדבר]]- הוא היותו עצם קיים בעל צורה והגדרה עצמית, אבל בלי תוספת תכונות וצורה שמחוץ לעצם קיומו הגשמי, וביחוד האבן הגולמית בטרם נקבע בה צורה כל-שהיא של כלי מסוים וכדומה. אינו דומה הצמח או החי, שמלבד עצם הקיומיות שבמציאותו הגשמית, יש בו גם תכונת הגדילה או הרגש, מה שאין כן האבן היא מציאות דוממת ואין בה תכונות נוספות על עצם מציאותה. ולכן האבן משמשת משל על ספירת החכמה הרמוזה באות 'י' של שם הוי', כמו שהיו"ד היא נקודה בלי התפשטות, היינו בלא ציור - אורך ורוחב, כי עיקרה של האות יו"ד היא נקודה בלבד (ה"קוצים" כלפי מעלה ומטה, הם תוספות), ו'נקודה' - אין לה צורה מוגדרת, ודוקא משום כך היא בסיס לכל הצורות האפשריות - השונות אלו מאלו בתכלית, שכולן נמשכות ובנויות עליה. כך החכמה היא רק מקור ל[[בינה]], שהיא השכלה מוגדרת ו"מצוירת" באורך ורוחב, היינו, מוגדרת בפרטיה השונים. אבל החכמה עצמה מופשטת מכל ציור והגדרה, ולכן נמשלת כאבן דומם.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{ספירות}}
[[קטגוריה:ספירות]]
[[קטגוריה:ספירות]]

תפריט ניווט