הגאון מווילנא: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אביו, רבי שלמה זלמן היה נכדו של רבי משה קרמר שהיה רבה של וילנה, אך שם משפחתו של הגר"א היה "לנדוי"
אין תקציר עריכה
(אביו, רבי שלמה זלמן היה נכדו של רבי משה קרמר שהיה רבה של וילנה, אך שם משפחתו של הגר"א היה "לנדוי")
שורה 15: שורה 15:
|השתייכות= [[:קטגוריה:רבני ליטא|ליטא]]
|השתייכות= [[:קטגוריה:רבני ליטא|ליטא]]
}}
}}
הגאון '''רבי אליהו קרמר מוילנא''' (נולד ב[[ט"ו בניסן]] [[ת"פ]] - נפטר [[י"ט בתשרי]] [[תקנ"ח]]), הידוע בכינויו '''הגר"א''', מגדולי הדור בליטא ומראשי ההתנגדות לחסידות.
הגאון '''רבי אליהו בן שלמה זלמן לנדוי מוילנא''' (נולד ב[[ט"ו בניסן]] [[ת"פ]] - נפטר [[י"ט בתשרי]] [[תקנ"ח]]), הידוע בכינויו '''הגר"א''', מגדולי הדור בליטא ומראשי ההתנגדות לחסידות.


== תולדות חייו ==
== תולדות חייו ==
שורה 23: שורה 23:
עם התפשטות תורת החסידות, קמו לה מתנגדים בטענה אשר החסידות מביא חלישות ביראת שמים ואף מעודדת ביטול מצוות כתיקונן. סיבת ההתנגדות שורשה, בפחד מפני משיח השקר [[שבתאי צבי]] ששאריות תלמידיו עדיין המשיכו לפעול באירופה. המתנגדים חששו שהחסידות היא המשך לשבתאות.
עם התפשטות תורת החסידות, קמו לה מתנגדים בטענה אשר החסידות מביא חלישות ביראת שמים ואף מעודדת ביטול מצוות כתיקונן. סיבת ההתנגדות שורשה, בפחד מפני משיח השקר [[שבתאי צבי]] ששאריות תלמידיו עדיין המשיכו לפעול באירופה. המתנגדים חששו שהחסידות היא המשך לשבתאות.


מחרחרי ריב בוילנא בעלי השפעה העידו בפני הגר"א עדות כשרה עם שני עדים כשרים ע"פ דין תורה הקדושה, שהם בעניהם ראו את החסידים ורבם (כ"ק אדמו"ר הזקן) שביטלו את הצומות אשר קבעו חז"ל ואף אוכלים בהם בפרהסיא בסעודה ומשתה יין. פרט אחד עיקרי הם השמיטו מהעדות שהיה זה בתשעה באב שחל בשבת, שאז לא רק שמותרים באכילה ושתיה והצום הוא נדחה, אלא שיש להרבות באכילה ושתיה לאפוקי הסלקא דעתך שאסור (וראה בתחילת שיחת דברים נ"ב - "דבר מלכות").  
מחרחרי ריב בוילנא בעלי השפעה העידו בפני הגר"א עדות כשרה עם שני עדים כשרים ע"פ דין תורה הקדושה, שהם בעניהם ראו את החסידים ורבם (כ"ק אדמו"ר הזקן) שביטלו את הצומות אשר קבעו חז"ל ואף אוכלים בהם בפרהסיא בסעודה ומשתה יין. פרט אחד עיקרי הם השמיטו מהעדות שהיה זה בתשעה באב שחל בשבת, שאז לא רק שמותרים באכילה ושתיה והצום הוא נדחה, אלא שיש להרבות באכילה ושתיה לאפוקי הסלקא דעתך שאסור{{הערה|וראה בתחילת שיחת דברים נ"ב - "דבר מלכות"}}.  


עוד אותם עדים העידו אשר ראוהם רוקדים במעורב, היה זה כאשר כ"ק אדמו"ר הזקן רקד עם בתו (לא זכור לי מתי ובאיזה עניין. ואשמח שמישהו ימלא את החסר). ובנוסף הם אף כופרים ב[[אמונה]]. היה זה כלל הנראה בעקבות דברים שהבינו שלא כדת וכדין באשר נכתב בצוואת הריב"ש, ויצוין, כי אותו אביגדור המויסר הידוע רבה של פינסק אף כתב זאת במכתב הלשנתו לקיסר רוסיה דאז.  
עוד אותם עדים העידו אשר ראוהם רוקדים במעורב, היה זה כאשר כ"ק אדמו"ר הזקן רקד עם בתו{{מקור}}. ובנוסף הם אף כופרים ב[[אמונה]]. היה זה כלל הנראה בעקבות דברים שהבינו שלא כדת וכדין באשר נכתב ב[[צוואת הריב"ש]] שבעבותם נכתב פרק ב[[[ספר התניא]] המסביר את הנושא, ויצוין, כי אותו אביגדור המויסר הידוע רבה של פינסק אף כתב זאת במכתב הלשנתו לקיסר רוסיה דאז.  
לאור כל אלה, הגר"א שהיה יהודי ירא שמים והאמין לעדים הכשרים שהובאו לפניו, כנ"ל, לא היה מודע באופן אמין למתחולל בעולם,  ולכן הוציא כמתבקש ע"פ דין תורה חרם כנגד החסידים בו הוא מגדירם כמינים וכופרים. בעקבות חרם זה החלו הרדיפות האיומות כנגד החסידות, עד שנאלצו כל גדולי החסידות באותה תקופה - תלמידי המגיד לברוח מבתיהם אל [[המגיד ממעזריטש]].
לאור כל אלה, הגר"א שהיה יהודי ירא שמים והאמין לעדים הכשרים שהובאו לפניו, כנ"ל, לא היה מודע באופן אמין למתחולל בעולם,  ולכן הוציא כמתבקש ע"פ דין תורה חרם כנגד החסידים בו הוא מגדירם כמינים וכופרים. בעקבות חרם זה החלו הרדיפות האיומות כנגד החסידות, עד שנאלצו כל גדולי החסידות באותה תקופה - תלמידי המגיד לברוח מבתיהם אל [[המגיד ממעזריטש]].


שורה 32: שורה 32:
לפי גרסא אחרת ופחות מקובלת<REF>הרב [[יוסף דוב סולובייצ'יק]] ז"ל.</REF> כאשר ראה הגאון את פניו הקדושות של אדמו"ר הזקן, הוא קפץ מבעד לחלון, מכיון שחשש שלא יוכל לעמוד בפני קדושתו של אדמו"ר הזקן ויעזוב את דרכו.
לפי גרסא אחרת ופחות מקובלת<REF>הרב [[יוסף דוב סולובייצ'יק]] ז"ל.</REF> כאשר ראה הגאון את פניו הקדושות של אדמו"ר הזקן, הוא קפץ מבעד לחלון, מכיון שחשש שלא יוכל לעמוד בפני קדושתו של אדמו"ר הזקן ויעזוב את דרכו.


מסופר כי בהזדמנות מסוימת רצה הגר"א לנסוע ל[[המגיד ממזריטש]], וכאשר כל תחנוניהם של מקורביו לא עזרו, קראו הם לאמו של הגר"א, אשר נשכבה לפני גלגלי העגלה  כדי שלא יוכל לנסוע למגיד. לפי עדות רבי [[חיים מוולוז'ין]], אמו של הגר"א היא גם זו שמנעה בעדו מלקבל אליו את [[אדמו"ר הזקן]] ורבי [[מנחם מנדל מויטבסק]]. {{הערת שוליים|נשיאי חב"ד ובני דורם עמ' 36.}}
מסופר כי בהזדמנות מסוימת רצה הגר"א לנסוע ל[[המגיד ממזריטש]], וכאשר כל תחנוניהם של מקורביו לא עזרו, קראו הם לאמו של הגר"א, אשר נשכבה לפני גלגלי העגלה  כדי שלא יוכל לנסוע למגיד. כך גם, לפי עדות רבי [[חיים מוולוז'ין]], אמו של הגר"א היא גם זו שמנעה בעדו מלקבל אליו את [[אדמו"ר הזקן]] ורבי [[מנחם מנדל מויטבסק]]. {{הערת שוליים|נשיאי חב"ד ובני דורם עמ' 36.}}


יש מהחוקרים הטוענים כי חתימת הגר"א על החרם מזויפת ומעורבותו בהתנכלויות תלויים בספק רב. ישנם אף סימוכין לזה דלטעמייהו של הטוענים כך הגר"א היה אז בגיל מבוגר מאוד ולא שלט באופן מלא על הנעשה סביבו וקל היה להציג בפניו את הדברים שלא כדין. או שאכן שלט בחושיו וכו' אלא שביודעם כי הוא יודע את האמת הרי פרסמו בשמו ושלא בידעתו (כך מסתברא לומר) את החרם. ונראה לי דהנוסח הב' שהובא הוא הנכון וכמדומה שכך העיד תלמידו בעל נפש החיים הנ"ל. <REF>[http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=23647&hilite=b189386e-2ca0-4d97-a8fc-7a4adb507a91&st=%D7%93%D7%A8%D7%9B%D7%99+%D7%94%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94+%D7%93%D7%A8%D7%9B%D7%99+%D7%A0%D7%95%D7%A2%D7%9D&pgnum=153 כרם חב"ד].</REF>
יש מהחוקרים הטוענים כי חתימת הגר"א על החרם מזויפת ומעורבותו בהתנכלויות תלויים בספק רב. ישנם אף סימוכין לזה דלטעמייהו של הטוענים כך הגר"א היה אז בגיל מבוגר מאוד ולא שלט באופן מלא על הנעשה סביבו וקל היה להציג בפניו את הדברים שלא כדין. או שאכן שלט בחושיו וכו' אלא שביודעם כי הוא יודע את האמת הרי פרסמו בשמו ושלא בידעתו (כך מסתברא לומר) את החרם. ונראה לי דהנוסח הב' שהובא הוא הנכון וכמדומה שכך העיד תלמידו בעל נפש החיים הנ"ל. <REF>[http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=23647&hilite=b189386e-2ca0-4d97-a8fc-7a4adb507a91&st=%D7%93%D7%A8%D7%9B%D7%99+%D7%94%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94+%D7%93%D7%A8%D7%9B%D7%99+%D7%A0%D7%95%D7%A2%D7%9D&pgnum=153 כרם חב"ד].</REF>
שורה 44: שורה 44:
== ההתנגדות בימינו ==
== ההתנגדות בימינו ==


עם השנים, ההתנגדות לחסידות בצורה קיצונית, הלכה ופחתה. המתנגדים לא החלו ללמוד חסידות, אבל היו בקשרים טובים עם החסידים. במשך כמאה שנים, לא היתה כל התנגדות, וכל צאצאי המתנגדים גדולי התורה זצ"ל היו בקשרים טובים עם גדולי החסידות בכלל ועם נשיאי חב"ד בפרט.<REF>[[הרבי]] בשיחה עם הרב [[צבי כהנא]].</REF>  
עם השנים, ההתנגדות לחסידות בצורה קיצונית, הלכה ופחתה. המתנגדים לא החלו ללמוד חסידות, אבל היו בקשרים טובים עם החסידים. במשך כמאה שנים, לא היתה כל התנגדות, וכל צאצאי המתנגדים גדולי התורה היו בקשרים טובים עם גדולי החסידות בכלל ועם נשיאי חב"ד בפרט.<REF>[[הרבי]] בשיחה עם הרב [[צבי כהנא]].</REF>  


הרבי כתב במכתב, כי למעשה, ככל שאדם דבוק במידה רבה יותר ומעריץ יותר את הגאון מווילנה, שהיה המתנגד הראשי לחסידות באותם ימים, כך הוא ייעשה לחסיד גדול ונאמן יותר.  
הרבי כתב במכתב, כי למעשה, ככל שאדם דבוק במידה רבה יותר ומעריץ יותר את הגאון מווילנה, שהיה המתנגד הראשי לחסידות באותם ימים, כך הוא ייעשה לחסיד גדול ונאמן יותר.  
39,916

עריכות

תפריט ניווט