נטילת ידיים: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 51 בתים ,  13 במאי 2011
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:
וגם עכשיו שאין ה[[כהנים]] אוכלין [[תרומה]] מפני הטומאה לא בטלה תקנה זו כדי שיהיו רגילים בני ישראל כשיבנה בית המקדש במהרה בימינו לאכול בטהרהיא.
וגם עכשיו שאין ה[[כהנים]] אוכלין [[תרומה]] מפני הטומאה לא בטלה תקנה זו כדי שיהיו רגילים בני ישראל כשיבנה בית המקדש במהרה בימינו לאכול בטהרהיא.


ולא תקנו אלא בפת לפי שרוב התרומות הן בפתיב שמן התורה אין תרומה נוהגת אלא בדגן תירוש ויצהריג שנאמר {{ציטוטון|ראשית דגנך תירושך ויצהרך}}. הדגן שהוא ה' מיני תבואה{{הערה|חמשת מיני דכן.}}, דרך אכילתו הוא לעשות ממנו פת, ותירוש ויצהר הם [[יין]] ו[[שמן]] - דרך שתייתן הם בכלי, ואין אדם עשוי ליגע בהם בידיו לפיכך לא הצריכו בהם נטילת ידים אפילו בתרומה ואצ"ל בחולין.
ולא תקנו אלא בפת לפי שרוב התרומות הן בפת, שמן ה[[תורה]] אין תרומה נוהגת אלא ב[חמשת מיני דגן|דגן]] [[יין|תירוש]] ו[[שמן|יצהר]], שנאמר {{ציטוטון|ראשית דגנך תירושך ויצהרך}}. הדגן שהוא ה' מיני תבואה{{הערה|חמשת מיני דכן.}}, דרך אכילתו הוא לעשות ממנו פת, ותירוש ויצהר הם [[יין]] ו[[שמן]] - דרך שתייתן הם בכלי, ואין אדם עשוי ליגע בהם בידיו לפיכך לא הצריכו בהם נטילת ידים אפילו בתרומה ואין צריך לומר בחולין.


וגם בפת חולין לא הצריכו אלא בפת שרגילין בה תדיר לקבוע סעודה עליהם, אבל פת הבאה בכיסנין ולחמניות דקות שאין מברכין עליהם המוציא לפי שאין רגילין לקבוע סעודה עליהם, אין צריך נטילת ידיםכא כמו שאין צריך לדגן קודם שנעשה פת, אף על פי שתרומתו היא מן התורה, אלא שאינה רגילה ומצויה כל כך בבית לפיכך לא גזרוכג בשבילה בחוליןכד.
וגם בפת חולין לא הצריכו אלא בפת שרגילין בה תדיר לקבוע סעודה עליהם, אבל פת הבאה בכיסנין ולחמניות דקות שאין מברכין עליהם המוציא לפי שאין רגילין לקבוע סעודה עליהם, אין צריך נטילת ידים כמו שאין צריך לדגן קודם שנעשה פת, אף על פי שתרומתו היא מן התורה, אלא שאינה רגילה ומצויה כל כך בבית לפיכך לא גזרו בשבילה בחולין.


ומכל מקום אם קבע סעודתו על פת הבאה בכיסנין ולחמניות דקות כשם שמועלת קביעות זו לענין המוציאכה כך מועלת לענין נטילת ידיםכו שלא לחלוק ביניהם לפת גמורה כיון שקובע עליהם כמו על פת גמורה ויברך ג"כ ברכ(ו)ת על נטילת ידים{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/sh/sh1/13/159/15&search=%D7%9E%D7%99+%D7%92%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%9D אורח חיים סימן קנ"ט סעיף א'].}}
ומכל מקום אם קבע סעודתו על פת הבאה בכיסנין ולחמניות דקות, כשם שמועלת קביעות זו לענין המוציא, כך מועלת לענין נטילת ידים שלא לחלוק ביניהם לפת גמורה כיון שקובע עליהם כמו על פת גמורה ויברך גם כן [[ברכת על נטילת ידים]]{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/sh/sh1/13/159/15&search=%D7%9E%D7%99+%D7%92%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%9D אורח חיים סימן קנ"ט סעיף א'].}}


==מנהגי חב"ד==
==מנהגי חב"ד==
39,916

עריכות